Informatiecentrum

Help bij het Informatiecentrum - Help bij AdWords
  Deze les afdrukken

Lescatalogus

Les 6c: Uw account

Tests

Geavanceerde optimalisatie
Tests

Tests

   
Geavanceerde optimalisatie « Vorige onderwerp       Volgende onderwerp  »

Leerdoelen: de geavanceerde optimalisatiefuncties leren gebruiken. Deze functies zijn beschikbaar op campagneniveau in uw account.

Advertentieplanning Terug naar boven

Met advertentieplanning kunt u bepalen welke dagen van de week en op welke tijden van de dag uw AdWords-campagnes worden weergegeven. Als u uw campagne alleen op woensdag wilt uitvoeren, of dagelijks van 15:00 tot 18:00 uur, dan kunt u dit plannen.

De planning van advertenties vindt plaats op campagneniveau via de pagina 'Campagne-instellingen bewerken'. Voor elke campagne kunt u per kalenderdag maximaal zes segmenten plannen. Segmenten kunnen slechts 15 minuten duren, maar ze kunnen ook een hele dag van 24 uur beslaan.

U moet twee stappen uitvoeren om advertentieplanning voor een AdWords-campagne in te stellen. Ten eerste moet u advertentieplanning inschakelen voor de betreffende campagne. Zodra advertentieplanning is ingeschakeld, kunt u aangeven welke dagen van de week en op welke tijden van de dag de campagne moet worden uitgevoerd.

Ga als volgt te werk om advertentieplanning in te schakelen:

  • Meld u aan bij uw AdWords-account.
  • Klik op de pagina Alle campagnes op de campagne waarmee u wilt werken.
  • Klik boven aan de pagina op Campagne-instellingen bewerken.
  • Klik op de volgende pagina op Advertentieplanning inschakelen.
Advertentieplanning is nu ingeschakeld voor deze campagne. Bovendien wordt de pagina Advertentieplanning geopend, waar u uw planning kunt instellen.

Op de pagina Advertentieplanning worden de zeven dagen van de week weergegeven met voor elke dag 24 blokken van één uur. Groene blokken duiden erop dat uw advertentie op dat tijdstip wordt uitgevoerd. Grijze blokken duiden erop dat uw advertentie op dat tijdstip niet wordt uitgevoerd. Klik op Bewerken naast de dag van de week die u wilt bewerken en gebruik de vervolgkeuzelijsten om uw tijd en periode te selecteren.

Als u in één keer wijzigingen in meerdere dagen wilt aanbrengen, gaat u naar de regel Groepen bewerken en selecteert u alle dagen. Gebruik vervolgens de vervolgkeuzelijst om de tijden te bewerken waarop uw advertenties op alle dagen moeten worden weergegeven. Als u bijvoorbeeld 13:00 tot 16:00 uur selecteert, wordt uw advertentie elke dag van de week op dat tijdstip vertoond.

De advertentieplanning bevat tevens een geavanceerde modus, met een multiplierfunctie voor een bod waarmee u uw bod kunt verhogen of verlagen gedurende een bepaalde periode. Als u bijvoorbeeld weet dat deze campagne tussen 08:00 en 11:00 uur de beste resultaten oplevert, kunt u gedurende die periode meer bieden voor vertoningen of klikken door een percentage in te voeren dat hoger of lager dan 100% is. Als uw standaardbod voor een campagne bijvoorbeeld € 1,00 CPC bedraagt en uw multiplierbod voor de dinsdag is 120%, dan is uw CPC-bod op dinsdag € 1,00 * 1,2 = € 1,20. Een multiplierbod van 50% (€ 1,00 * 0,50) leidt daarentegen tot een bod van € 0,50 voor die periode. U kunt voor de multiplier een bod van slechts 10% tot een bod van 1000% van uw gebruikelijke bod opgeven.

Het multiplierbod is van toepassing op alle advertenties in een campagne, inclusief de advertenties met een afzonderlijk zoek- en inhoudsbod. Zodra de periode voor een multiplier is afgelopen, worden de normale biedingen weer toegepast voor de campagnes. U kunt de geavanceerde modus inschakelen en de multiplier voor een bod gebruiken door boven aan de pagina Advertentieplanning op de link overschakelen naar de geavanceerde modus te klikken. Klik vervolgens naast een van de dagen op 'Bewerken'. Naast de normale vervolgkeuzelijsten wordt nu een invoervak voor het multiplierbod weergegeven.

Als u tevreden bent over uw advertentieplanning, klikt u op Wijzigingen opslaan. Uw wijzigingen worden vrijwel meteen uitgevoerd. Als u de planning voor deze campagne in de toekomst wilt aanpassen, gaat u naar de pagina Campagne-instellingen bewerken zoals hierboven wordt beschreven. Klik op Tijdstippen en biedingen bewerken om naar de pagina Advertentieplanning te gaan.

Als Advertentieplanning is ingeschakeld, wordt er op de pagina Alle campagnes een kleine klok naast de campagnenaam weergegeven om aan te geven dat advertentieplanning is ingeschakeld voor de betreffende campagne.

Hier volgen nog enkele feiten over advertentieplanning:

  • Uw budget wordt niet verhoogd of verlaagd met de advertentieplanning, noch in de standaardmodus noch in de geavanceerde modus. Het AdWords-systeem zal proberen uw normale dagbudget te bereiken, ongeacht het aantal uren dat uw advertentie per dag wordt uitgevoerd.
  • Met advertentieplanning bent u niet verzekerd van klikken of vertoningen. De gebruikelijke AdWords-regels zijn van toepassing en uw advertenties concurreren net als anders met andere advertenties om te worden weergegeven. Als u een campagne voor zeer korte tijden plant of alleen wanneer er erg veel concurrentie is voor de zoekwoorden of posities die u heeft gekozen, worden uw advertenties mogelijk niet vaak vertoond.
  • U kunt advertentieplanning gebruiken voor campagnes met zoekwoordtargeting en campagnes met positietargeting.
  • Advertentieplanning kan niet worden gebruikt in combinatie met de AdWords Budget Optimizer™. De Budget Optimizer functioneert het beste als de advertenties op elk gewenst moment kunnen worden weergegeven.

Advertentieweergave Terug naar boven

Als u meerdere advertenties in één advertentiegroep heeft, bepaalt AdWords op basis van uw instellingen voor de advertentieweergave wanneer uw advertenties worden weergegeven. U kunt op de pagina 'Campagne-instellingen bewerken' onder de kop 'Geavanceerde opties' kiezen uit twee opties voor advertentieweergave:

  1. Optimaliseren: dit is de standaardinstelling voor al uw advertenties. Na verloop van tijd wordt met ons systeem bepaald welke advertenties het beste presteren door de klikfrequenties (CTR) en kwaliteitsscores van de advertenties in de advertentiegroep met elkaar te vergelijken. Op basis van deze gegevens worden de best presterende advertenties vaker weergegeven. U kunt in de kolom '% weergegeven' in de tabel 'Advertentievarianten' zien welke advertenties vaker worden weergegeven.

  2. Roteren: met deze optie worden alle actieve advertenties in een advertentiegroep automatisch gelijkmatig gerouleerd, ongeacht hun prestaties. Uw advertenties doen bijna even vaak mee aan de advertentieveiling en ons systeem houdt rekening met de kwaliteitsscore om de positie van de advertentie te bepalen.

  3. Voor de beste resultaten kunt u het beste de standaardinstellingen voor advertentieweergave gebruiken.

« Vorige onderwerp       Volgende onderwerp  »