WO2002030340A2 - Fusseinsatz für einen kunstfuss - Google Patents

Fusseinsatz für einen kunstfuss Download PDF

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Publication number
WO2002030340A2
WO2002030340A2 PCT/DE2001/003035 DE0103035W WO0230340A2 WO 2002030340 A2 WO2002030340 A2 WO 2002030340A2 DE 0103035 W DE0103035 W DE 0103035W WO 0230340 A2 WO0230340 A2 WO 0230340A2
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WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
spring
insert according
foot insert
forefoot
foot
Prior art date
Application number
PCT/DE2001/003035
Other languages
English (en)
French (fr)
Other versions
WO2002030340A3 (de
Inventor
Lüder MOSLER
Martin Pusch
Original Assignee
Otto Bock Healthcare Gmbh
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Family has litigation
First worldwide family litigation filed litigation Critical https://patents.darts-ip.com/?family=7659003&utm_source=google_patent&utm_medium=platform_link&utm_campaign=public_patent_search&patent=WO2002030340(A2) "Global patent litigation dataset” by Darts-ip is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Application filed by Otto Bock Healthcare Gmbh filed Critical Otto Bock Healthcare Gmbh
Priority to BR0107295-1A priority Critical patent/BR0107295A/pt
Priority to EP01960159A priority patent/EP1322265B1/de
Priority to AU2001281723A priority patent/AU2001281723A1/en
Priority to DE50109085T priority patent/DE50109085D1/de
Priority to CA002392113A priority patent/CA2392113C/en
Priority to US10/148,928 priority patent/US6669737B2/en
Publication of WO2002030340A2 publication Critical patent/WO2002030340A2/de
Publication of WO2002030340A3 publication Critical patent/WO2002030340A3/de

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/50Prostheses not implantable in the body
    • A61F2/60Artificial legs or feet or parts thereof
    • A61F2/66Feet; Ankle joints
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/50Prostheses not implantable in the body
    • A61F2002/5003Prostheses not implantable in the body having damping means, e.g. shock absorbers
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/50Prostheses not implantable in the body
    • A61F2/5044Designing or manufacturing processes
    • A61F2002/5055Reinforcing prostheses by embedding particles or fibres during moulding or dipping, e.g. carbon fibre composites
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/50Prostheses not implantable in the body
    • A61F2002/5081Additional features
    • A61F2002/5083Additional features modular
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/50Prostheses not implantable in the body
    • A61F2/60Artificial legs or feet or parts thereof
    • A61F2/66Feet; Ankle joints
    • A61F2002/6614Feet
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/50Prostheses not implantable in the body
    • A61F2/60Artificial legs or feet or parts thereof
    • A61F2/66Feet; Ankle joints
    • A61F2002/6614Feet
    • A61F2002/6657Feet having a plate-like or strip-like spring element, e.g. an energy-storing cantilever spring keel
    • A61F2002/6664Dual structures made of two connected cantilevered leaf springs

Definitions

  • the invention relates to a resilient foot insert for an artificial foot.
  • a jointless prosthetic foot with a spring-elastic foot insert that receives and transmits the prosthesis loads is e.g. in DE 40 37 928 A1 and EP 0 648 479 A1.
  • Elastic foot inserts are also shown in US Pat. Nos. 4,959,073, 5,549,771 and 5,800,570, EP 0 884 033 A2 and DE 298 20 904 U1.
  • the invention is based on the object of developing a resilient foot insert for a prosthetic foot which has a progressive ankle torque curve, has an energy-storing effect and permits elastic ML (medial / lateral) mobility.
  • a resilient foot insert for an artificial foot consisting of at least two interconnected springs which, in the unloaded state, together enclose an approximately triangular spring space in side view, the upper, approximately roof-shaped spring in the roof top area having an adapter connection and the like starting with a concave downward heel leg that extends into the heel area (hereinafter “heel spring”) and a concave downward leg extension that extends into the forefoot area (hereinafter “forefoot spring”), the free leg ends with a separate, Bending-resistant base spring bounding downward deflection space is connected, which interacts with a rolling contour in such a way that the force is initially introduced in the ball area at the beginning of the forefoot load during the rolling process,
  • the forefoot spring and base spring are designed in terms of shape and elasticity so that the forefoot and base springs successively bend against each other in this area under the influence of an increasing load in the forefoot area.
  • This foot insert is characterized according to the invention by such a design of the forefoot spring and base spring in shape and elasticity that with increasing load in the forefoot area there is a gradual contact of the forefoot and base springs in this area.
  • the forefoot spring brings about this successive attachment to the
  • the force is initially applied in the ball area, whereby the base spring is mounted between the heel and forefoot springs and undergoes a three-point bend. There is then a series connection of the bending stiffness of the forefoot and base springs (see also the illustration in FIG. 6). As the step continues, the foot rolls and increasingly loads the forefoot spring directly. The base spring also supports the moments in the forefoot spring and is now bent in the opposite direction. There is a parallel connection of the bending stiffness (see also the illustration in FIG. 7). The process of the forefoot load is thus characterized by increasing stiffening or progression of the spring behavior.
  • the contact points of the prosthetic foot with the floor or shoe determine the location of the force application. This has an impact on the biomechanics of the foot, but also controls the load on the mechanical structures of the foot. Since the foot experiences an angular movement during the stance phase, the force application point can be controlled by a suitable rolling geometry. It is irrelevant whether this geometry in the shape of the base spring is integrated (see, for example, FIG. 4), is applied to the base spring (see FIG. 5) or is an expression of the surrounding cosmetic case (see FIG. 1). In all these cases, the base spring interacts with a rolling contour on the underside, which rises from the toe area to the ball area, then falls again upwards and is beaded in the heel area.
  • the characteristics of the foot can be changed in a targeted manner by using base springs of different stiffnesses.
  • the connections between the base spring and the two leg ends of the upper spring are designed to be detachable.
  • ML movement can be generated by reducing the torsional rigidity of the forefoot spring. This can be achieved in that the forefoot spring has an elongated recess running in its longitudinal direction, or in that the forefoot spring is split into two partial springs in its longitudinal direction. This also enables different progression characteristics to be set for the inside and outside of the foot.
  • the instantaneous pole of the ML rotation is above the ground level in a physiologically sensible manner, while rotation around the longitudinal axis of the leg is hardly possible.
  • At least one of the springs preferably consists of one
  • Polymer material which is expediently a fiber composite material.
  • the force transmission into the springs can be done with a fiber composite material make it cheaper if the springs are designed individually, especially if parts of the adapter are part of one of the springs. It is therefore expedient for this if the forefoot spring and the heel spring form separate components which are connected to one another in the region of the adapter connection. It is then also advantageous if at least the cap of the adapter connection is an integral part of the forefoot spring. A construction that is particularly favorable with regard to the transmission of force is provided when the forefoot spring is supported in the region of its adapter connection on the upper leg end of the heel spring.
  • the resilient foot insert is used to treat very low amputation heights, especially in the case of disarticulations in the ankle (see also the illustration in Figure 9), it is useful if the adapter connection is positioned anterior to the ankle area of a natural foot and one with the base spring has an acute angle enclosing connection surface. As a result, the space below the prosthesis socket can be used as a deflection space for the heel leg. With this attachment, the moments on the adapter between the heel and forefoot loads are more balanced and lower than with an attachment in the ankle area. The necessary structural strength is thus easier to achieve.
  • Figure 1 in longitudinal section an artificial foot consisting of a spring-elastic foot insert, which is surrounded by a cosmetic cover;
  • Figure 2 is a perspective view of a resilient foot insert
  • Figure 3 is a top view of a resilient foot insert
  • Figure 4 shows a side view of a resilient foot insert with a curved in the form of a rolling contour
  • Figure 6 shows the elastic foot insert according to Figure 5 at the beginning of his forefoot load
  • FIG. 7 shows the elastic foot insert according to FIG. 5 with a directly loaded forefoot spring
  • FIG. 8 shows a resilient foot insert with a separately formed forefoot spring and heel spring and
  • FIG. 9 shows a spring-elastic foot insert for supplying low amputation heights.
  • Figure 1 shows a resilient foot insert for an artificial foot.
  • the foot insert consists of an upper, approximately roof-shaped spring 1 which, together with a lower base spring 2, encloses an approximately triangular spring space 3.
  • the upper spring 1 has an adapter connection 4 in its roof tip area, from which a heel spring 6 which is bent concavely downwards and extends to the heel area 5 and to the front has a forefoot spring 8 which is bent downwards and extends to the forefoot area 7 out.
  • the front free leg end 8a of the forefoot spring 8 is connected to the front end 2a of the base spring 2, while the rear free leg end 6a of the heel spring 6 is connected to the rear end 2b of the base spring 2.
  • the connections between the upper spring 1 and the base spring 2 can be designed as detachable connections 9, 10, as can be seen in FIG. 1. The base spring 2 can then be replaced.
  • the adapter connection 4 lies approximately in the ankle area of a natural foot and has a connection surface 11 lying approximately parallel to the base spring 2.
  • the adapter connection 4 comprises a spherical cap 12 and a truncated pyramid 13, the tip of which rests on the spherical cap 12.
  • Figure 1 also shows that the resilient foot insert is surrounded by a cosmetic cover 14.
  • the forefoot spring 8 has an elongated recess 15 running in its longitudinal direction.
  • the essentially straight base spring 2 interacts with a rolling contour 16 formed by the underside of the cosmetic cover 14, which rises downwards from the toe region 17 of the artificial foot to the ball region 18 and then falls back upwards and is beaded in the heel region 5 is.
  • the base spring 2 is bent directly in the form of the rolling contour 16.
  • the rolling contour 16 is applied to the underside of the base spring 2 which is approximately straight in the longitudinal direction.
  • the upper spring 1 of the foot insert is formed in one piece; the adapter connection 4 forms an integral part of this one-piece upper spring 1.
  • heel spring 6 and forefoot spring 8 form separate components which are connected to one another in the region of the adapter connection 4.
  • the adapter connection 4 forms an integral part of the separately formed forefoot spring 8, which is supported in the region of the adapter connection 4 on the upper, rearward bent leg end 6b of the heel spring 6, which is approximately C-shaped.
  • FIG. 9 shows a spring-elastic foot insert which is intended for restorations with very low amputation heights, in particular for disarticulations in the ankle of the prosthesis wearer.
  • the adapter connection 4 is positioned anterior to the ankle region of a natural foot compared to the embodiment according to FIGS. 1-8 and has a connection surface 11 which forms an acute angle ⁇ with the base spring 2.
  • the adapter connection comprises a spherical cap 12, which enables limited angle adjustments of the shaft 19 indicated by a dash-dotted line. This training leads to a large heel path 20.

Abstract

Die Erfindung betrifft einen federelastischen Fusseinsatz für einen Kunstfuss. Erfindungsgemäss besteht dieser Fusseinsatz aus zumindest zwei miteinander verbundenen Federn (1, 2), die - in unbelastetem Zustand - zusammen in Seitenansicht einen etwa dreiecksförmigen Einfederraum (3) umschließen, wobei die obere, etwa dachförmig ausgebildete Feder (1) im Dachspitzenbereich einen Adapteranschluss (4) und hiervon ausgehend einen konkav nach unten durchgebogenen, sich bis in den Fersenbereich (5) erstreckenden Fersenschenkel (nachfolgend 'Fersenfeder 6') sowie einen konkav nach unten durchgebogenen, sich bis in den Vorfussbereich (7) erstreckenden Vorfussschenkel (nachfolgend 'Vorfussfeder 8') aufweist, deren freien Schenkelenden (6a, 8a) mit einer separaten, den Einfederraum (3) nach unten begrenzenden Basisfeder (2) verbunden sind.

Description

Fußeinsatz für einen Kunstfuß
Die Erfindung betrifft einen federelastischen Fußeinsatz für einen Kunstfuß.
Ein gelenkloser Prothesenfuß mit einem die Prothesenbelastungen aufnehmenden und übertragenden federelastischen Fußeinsatz ist z.B. in der DE 40 37 928 A1 und der EP 0 648 479 A1 offenbart. Elastische Fußeinsätze zeigen auch die US-Patentschriften 4 959 073, 5 549 71 1 und 5 800 570, die EP 0 884 033 A2 sowie die DE 298 20 904 U1.
Der Erfindung liegt die Aufgabe zugrunde, einen federelastischen Fußeinsatz für einen Prothesenfuß zu entwickeln, der einen progressiven Knöchelmomentenverlauf aufweist, energiespeichernd wirkt und eine elastische ML(Medial/Lateral)-Beweglichkeit zulässt.
Diese Aufgabe wird erfindungsgemäß gelöst durch einen federelastischer Fußeinsatz für einen Kunstfuß, bestehend aus zumindest zwei miteinander verbundenen Federn, die - in unbelastetem Zustand - zusammen in Seitenansicht einen etwa dreiecksförmigen Einfederraum umschließen, wobei die obere, etwa dachförmig ausgebildete Feder im Dachspitzenbereich einen Adapteranschluss und hiervon ausgehend einen konkav nach unten durchgebogenen, sich bis in den Fersenbereich erstreckenden Fersenschenkel (nachfolgend „Fersenfeder") sowie einen konkav nach unten durchgebogenen, sich bis in den Vorfußbereich erstreckenden Vorfußschenkel (nachfolgend „Vorfußfeder") aufweist, deren freien Schenkelenden mit einer separaten, den Einfederraum nach unten begrenzenden biegesteifen Basisfeder verbunden sind, die mit einer Abrollkontur so zusammenwirkt, dass beim Abrollvorgang zu Beginn der Vorfußbeiastung die Kraft zunächst im Ballenbereich eingeleitet wird, wobei Vorfußfeder und Basisfeder hinsichtlich Form und Biegeelastizität so ausgelegt sind, dass sich unter Einwirkung einer zunehmenden Belastung im Vorfußbereich in diesem Bereich Vorfuß- und Basisfeder durch jeweilige Biegung sukzessive aneinander anlegen.
Dabei ist dieser Fußeinsatz erfindungsgemäß gekennzeichnet durch eine solche Auslegung der Vorfußfeder und Basisfeder in Form und Elastizität, dass bei zunehmender Belastung im Vorfußbereich es in diesem Bereich zu einer sukzessiven Anlage der Vorfuß- und Basisfeder aneinander kommt. Die Vorfußfeder bewirkt durch diese sukzessive Anlage an die
Basisfeder einen progressiven Knöchelmomentenverlauf. Dabei wird zu
* Beginn der Vorfußbeiastung die Kraft zunächst im Ballenbereich eingeleitet, wodurch die Basisfeder zwischen Fersen- und Vorfußfeder gelagert wird und eine Dreipunktbiegung erfährt. Es besteht dann eine Serienschaltung der Biegesteif igkeiten von Vorfuß- und Basisfeder (siehe hierzu auch die Darstellung in Figur 6). Im weiteren Verlauf des Schrittes rollt der Fuß ab und belastet zunehmend direkt die Vorfußfeder. Die Basisfeder stützt dabei zusätzlich die Momente in der Vorfußfeder ab und wird nun in umgekehrter Richtung gebogen. Es besteht eine Parallelschaltung der Biegesteif igkeiten (siehe hierzu auch die Darstellung in Figur 7). Der Ablauf der Vorfußbelas-tung ist somit von einer zunehmenden Versteifung oder Progression des Federverhaltens geprägt.
Die Kontaktpunkte des Prothesenfußes mit dem Boden oder Schuh bestimmen den Ort der Krafteinleitung. Dies hat einen Einfluss auf die Biomechanik des Fußes, steuert aber auch die Belastung der mechanischen Strukturen des Fußes. Da der Fuß während der Standphase eine Winkelbewegung erfährt, kann durch eine geeignete Abrollgeometrie der Krafteinleitungspunkt gesteuert werden. Dabei ist es unerheblich, ob diese Geometrie in die Formgebung der Basisfeder integriert ist (siehe z.B. Figur 4), auf die Basisfeder appliziert ist (siehe Figur 5) oder eine Ausprägung der umgebenden Kosmetikhülle ist (siehe Figur 1 ). In allen diesen Fällen wirkt die Basisfeder unterseitig mit einer Abrollkontur zusammen, die vom Zehenbereich zum Ballenbereich nach unten ansteigt, dann wieder nach oben abfällt und im Fersenbereich nach unten wulstförmig ausgeformt ist.
Es ist ferner für die angestrebte Wirkung zweckmäßig, wenn das vordere freie Schenkelende der Vorfußfeder mit dem vorderen Ende der Basisfeder verbunden ist, und wenn das hintere freie Schenkelende der Fersenfeder mit dem hinteren Ende der Basisfeder verbunden ist.
Die Charakteristik des Fußes kann gezielt verändert werden, indem Basisfedern verschiedener Steifigkeiten eingesetzt werden. Hierfür sind die Verbindungen zwischen der Basisfeder und den beiden Schenkelenden der oberen Feder lösbar gestaltet.
Durch Reduzierung der Torsionssteifigkeit der Vorfußfeder kann ML- Bewegung erzeugt werden. Dies ist dadurch realisierbar, dass die Vorfußfeder eine in ihrer Längsrichtung verlaufende längliche Ausnehmung aufweist, oder aber dadurch, dass die Vorfußfeder in ihrer Längsrichtung in zwei Teilfedern gespalten ist. Hierdurch wird auch eine Einstellung unterschiedlicher Progressionscharakteristiken für Fußinnen- und -außenseite ermöglicht. Der Momentanpol der ML-Rotation liegt in physiologisch sinnvoller Weise oberhalb der Bodenebene, während eine Rotation um die Beinlängsachse kaum möglich ist.
Zumindest eine der Federn besteht vorzugsweise aus einem
Polymerwerkstoff, der zweckmäßig ein Faserverbundwerkstoff ist. Mit einem Faserverbundwerkstoff lässt sich die Krafteinleitung in die Federn dann günstiger gestalten, wenn die Federn einzeln ausgeführt werden, insbesondere dann, wenn Teile des Adapters Bestandteil einer der Federn sind. Hierfür ist es somit zweckmäßig, wenn Vorfußfeder und Fersenfeder separate Bauteile bilden, die im Bereich des Adapteranschlusses miteinander verbunden sind. Dabei ist es dann weiterhin von Vorteil, wenn zumindest die Kalotte des Adapteranschlusses integraler Bestandteil der Vorfußfeder ist. Dabei ist eine hinsichtlich der Kraftübertragung besonders günstige Konstruktion dann gegeben, wenn sich die Vorfußfeder im Bereich ihres Adapteranschlusses auf dem oberen Schenkelende der Fersenfeder abstützt.
Soll der federelastische Fußeinsatz zur Versorgung bei sehr niedrigen Amputationshöhen, insbesondere bei Exartikulationen im Sprunggelenk dienen (siehe hierzu auch die Darstellung in Figur 9), so ist es zweckmäßig, wenn der Adapteranschluss anterior des Knöchelbereiches eines natürlichen Fußes positioniert ist und eine mit der Basisfeder einen spitzen Winkel einschließende Anschlussfläche aufweist. Hierdurch kann der Raum unterhalb des Prothesenschaftes als Einfederraum für den Fersenschenkel genutzt werden. Bei dieser Befestigung sind die Momente am Adapter zwischen Fersen- und Vorfußlast ausgewogener und niedriger als bei einer Befestigung im Knöchelbereich. Somit ist die nötige Strukturfestigkeit einfacher zu erreichen.
In der Zeichnung sind einige als Beispiele dienende Ausführungsformen der Erfindung schematisch dargestellt. Es zeigen
Figur 1 im Längsschnitt einen Kunstfuß bestehend aus einem federelastischen Fußeinsatz, der von einer Kosmetikhülle umgeben ist;
Figur 2 in perspektivischer Darstellung einen federelastischen Fußeinsatz;
Figur 3 in Draufsicht einen federelastischen Fußeinsatz;
Figur 4 in Seitenansicht einen federelastischen Fußeinsatz mit einer in Form einer Abrollkontur gebogenen
Basisfeder;
Figur 5 in einer Darstellung gemäß Figur 4 einen elastischen
Fußeinsatz mit einer geraden Basisfeder mit applizierter Abrollkontur;
Figur 6 den elastischen Fußeinsatz gemäß Figur 5 zu Beginn seiner Vorfußbeiastung;
Figur 7 den elastischen Fußeinsatz gemäß Figur 5 mit direkt belasteter Vorfußfeder;
Figur 8 einen federelastischen Fußeinsatz mit separat ausgebildeter Vorfußfeder und Fersenfeder und Figur 9 einen federelastischen Fußeinsatz zur Versorgung niedriger Amputationshöhen.
Figur 1 zeigt einen federelastischen Fußeinsatz für einen Kunstfuß. Dabei besteht der Fußeinsatz aus einer oberen, etwa dachförmig ausgebildeten Feder 1 , die zusammen mit einer unteren Basisfeder 2 einen etwa dreiecksförmigen Einfederraum 3 umschließt. Die obere Feder 1 weist in ihrem Dachspitzenbereich einen Adapteranschluss 4 auf, von dem nach hinten eine konkav nach unten durchgebogene, sich bis in den Fersenbereich 5 erstreckende Fersenfeder 6 sowie nach vorn eine konkav nach unten durchgebogene, sich bis in den Vorfußbereich 7 erstreckende Vorfußfeder 8 ausgehen. Dabei ist das vordere freie Schenkelende 8a der Vorfußfeder 8 mit dem vorderen Ende 2a der Basisfeder 2 verbunden, während das hintere freie Schenkelende 6a der Fersenfeder 6 mit dem hinteren Ende 2b der Basisfeder 2 verbunden ist. Dabei können die Verbindungen zwischen der oberen Feder 1 und der Basisfeder 2 als lösbare Verbindungen 9, 10 gestaltet sein, wie es Figur 1 erkennen lässt. Die Basisfeder 2 ist dann auswechselbar.
Der Adapteranschluss 4 liegt bei den in den Figuren 1 - 8 dargestellten Ausführungsformen jeweils etwa im Knöchelbereich eines natürlichen Fußes und weist eine etwa parallel zur Basisfeder 2 liegende Anschlussfläche 1 1 auf. Der Adap-teranschluss 4 umfasst eine Kalotte 12 und einen Pyramidenstumpf 13, der mit seiner Spitze auf der Kalotte 12 steht.
Figur 1 lässt ferner erkennen, dass der federelastische Fußeinsatz von einer Kosmetikhülle 14 umgeben ist. Gemäß den Figuren 2 und 3 weist die Vorfußfeder 8 eine in ihrer Längsrichtung verlaufende längliche Ausnehmung 15 auf.
Gemäß Figur 1 wirkt die im Wesentlichen gerade verlaufende Basisfeder 2 mit einer von der Unterseite der Kosmetikhülle 14 gebildeten Abrollkontur 16 zusammen, die vom Zehenbereich 17 des Kunstfußes zum Ballenbereich 18 nach unten ansteigt und dann wieder nach oben abfällt und im Fersenbereich 5 nach unten wulstförmig ausgeformt ist.
Bei der Ausführungsform gemäß Figur 4 ist die Basisfeder 2 unmittelbar in Form der Abrollkontur 16 gebogen. Bei der abgewandelten Ausführungsform gemäß Figur 5 ist die Abrollkontur 16 auf die Unterseite der in Längsrichtung etwa gerade verlaufenden Basisfeder 2 appliziert.
Bei den in den Figuren 1 - 7 und 9 dargestellten Ausführungsformen ist die obere Feder 1 des Fußeinsatzes einteilig ausgebildet; der Adapteranschluss 4 bildet einen integralen Bestandteil dieser einteiligen oberen Feder 1 .
Bei der abgewandelten Ausführungsform gemäß Figur 8 bilden Fersenfeder 6 und Vorfußfeder 8 separate Bauteile, die im Bereich des Adapteranschlusses 4 miteinander verbunden sind. Dabei bildet der Adapteranschluss 4 einen integralen Bestandteil der separat ausgebildeten Vorfußfeder 8, die sich im Bereich des Adapteranschlusses 4 auf dem oberen, nach hinten umgebogenen Schenkelende 6b der Fersenfeder 6 abstützt, die angenähert C-förmig ausgebildet ist. Figur 9 zeigt einen federelastischen Fußeinsatz, der für Versorgungen bei sehr niedrigen Amputationshöhen, insbesondere bei Exartikulationen im Sprunggelenk des Prothesenträgers bestimmt ist. Hier ist der Adapteranschluss 4 gegenüber der Ausführungsform gemäß den Figuren 1 - 8 anterior des Knöchelbereiches eines natürlichen Fußes positioniert und weist eine mit der Basisfeder 2 einen spitzen Winkel α einschließende Anschlussfläche 1 1 auf. Der Adapteranschluss umfasst auch hier eine Kalotte 12, die begrenzte Winkeleinstellungen des durch eine strichpunktierte Linie angedeuteten Schaftes 19 ermöglicht. Diese Ausbildung führt zu einem großen Fersenweg 20.

Claims

Ansprüche
1 . Federelastischer Fußeinsatz für einen Kunstfuß, bestehend aus zumindest zwei miteinander verbundenen Federn (1 , 2), die - in unbelastetem Zustand - zusammen in Seitenansicht einen etwa dreiecksförmigen Einfederraum (3) umschließen, wobei die obere, etwa dachförmig ausgebildete Feder (1 ) im Dachspitzenbereich einen Adapteranschluss (4) und hiervon ausgehend einen konkav nach unten durchgebogenen, sich bis in den Fersenbereich (5) erstreckenden Fersenschenkel (nachfolgend „Fersenfeder 6") sowie einen konkav nach unten durchgebogenen, sich bis in den
Vorfußbereich (7) erstreckenden Vorfußschenkel (nachfolgend „Vorfußfeder 8") aufweist, deren freien Schenkelenden (6a, 8a) mit einer separaten, den Einfederraum (3) nach unten begrenzenden biegesteifen Basisfeder (2) verbunden sind, die mit einer Abrollkontur (16) so zusammenwirkt, dass beim
Abrollvorgang zu Beginn der Vorfußbeiastung die Kraft zunächst im Ballenbereich eingeleitet wird, wobei Vorfußfeder (8) und Basisfeder (2) hinsichtlich Form und Biegeelastizität so ausgelegt sind, dass sich unter Einwirkung einer zunehmenden Belastung im Vorfußbereich in diesem Bereich Vorfuß- und Basisfeder (8, 2) durch jeweilige Biegung sukzessive aneinander anlegen.
2. Fußeinsatz nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, dass das vordere freie Schenkelende (8a) der Vorfußfeder (8) mit dem vorderen Ende (2a) der Basisfeder (2) verbunden ist.
3. Fußeinsatz nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass das hintere freie Schenkelende (6a) der Fersenfeder (6) mit dem hinteren Ende (2b) der Basisfeder (2) verbunden ist.
Fußeinsatz nach Anspruch 1 , 2 oder 3, gekennzeichnet durch lösbar gestaltete Verbindungen (9, 10) zwischen der Basisfeder (2) und den beiden Schenkelenden (6a, 8a) der oberen Feder (1 ). (Figur 1 )
Fußeinsatz nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass die Vorfußfeder (8) eine in ihrer Längsrichtung verlaufende längliche Ausnehmung (15) aufweist. (Figuren 2 und 3)
Fußeinsatz nach einem der Ansprüche 1 bis 4, dadurch gekennzeichnet, dass die Vorfußfeder (8) in ihrer Längsrichtung in zwei Teilfedern gespalten ist.
7. Fußeinsatz nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass der Adapteranschluss (4) etwa im Knöchelbereich eines natürlichen Fußes positioniert ist und eine etwa parallel zur Basisfeder (2) liegende Anschlussfläche (1 1 ) aufweist.
8. Fußeinsatz nach einem der Ansprüche 1 bis 6, dadurch gekennzeichnet, dass der Adapteranschluss (4) anterior des Knöchelbereiches eines natürlichen Fußes positioniert ist und eine mit der Basisfeder (2) einen spitzen Winkel (α) einschließende Anschlussfläche (1 1 ) aufweist. (Figur 9)
9. Fußeinsatz nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass der Adapteranschluss (4) ein integraler Bestandteil der oberen Feder (1 ) ist.
10. Fußeinsatz nach Anspruch 9, dadurch gekennzeichnet, dass der Adapter-anschluss (4) eine Kalotte (12) umfasst,
1 1 . Fußeinsatz nach Anspruch 10, dadurch gekennzeichnet, dass der Adapter-anschluss (4) einen Pyramidenstumpf (13) umfasst.
12. Fußeinsatz nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass Vorfußfeder (8) und Fersenfeder (6) separate Bauteile bilden, die im Bereich des Adapteranschlusses (4) miteinander verbunden sind. (Figur 8)
13. Fußeinsatz nach Anspruch 10 und 12, dadurch gekennzeichnet, dass zumindest die Kalotte (12) des Adapteranschlusses (4) integraler Bestandteil der Vorfußfeder (8) ist. (Figur 8)
14. Fußeinsatz nach Anspruch 13, dadurch gekennzeichnet, dass sich die Vorfußfeder (8) im Bereich ihres Adapteranschlusses (4) auf dem oberen Schenkelende (6b) der Fersenfeder (6) abstützt. (Figur 8)
15. Fußeinsatz nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass zumindest eine der Federn (2, 6, 8) aus einem Polymerwerkstoff besteht.
16, Fußeinsatz nach Anspruch 15, dadurch gekennzeichnet, dass der Polymerwerkstoff ein Faserverbundwerkstoff ist.
17. Fußeinsatz nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass die Basisfeder (2) unterseitig mit einer Abrollkontur (16) zusammenwirkt, die vom Zehenbereich (17) zum Ballenbereich (18) nach unten ansteigt und dann wieder nach oben abfällt.
18. Fußeinsatz nach Anspruch 17, dadurch gekennzeichnet, dass die Abrollkontur (16) im Fersenbereich (5) nach unten wulstförmig ausgeformt ist.
19. Fußeinsatz nach Anspruch 17 oder 18, dadurch gekennzeichnet, dass die Basisfeder (2) in Form der Abrollkontur (16) gebogen ist. (Figur 4)
20. Fußeinsatz nach Anspruch 17 oder 18, dadurch gekennzeichnet, dass die Abrollkontur (16) auf die Unterseite der in Längsrichtung etwa gerade verlaufenden Basisfeder (2) appliziert ist. (Figur 5)
21 . Fußeinsatz nach Anspruch 17 oder 18, dadurch gekennzeichnet, dass die Abrollkontur (16) durch die Unterseite einer den Fußeinsatz (1 , 2) umgebenden Kosmetikhülle (14) gebildet ist. (Figur 1 )
22. Fußeinsatz nach einem der vorhergehenden Ansprüche, gekennzeichnet durch eine solche Form der Fersenfeder (6), dass vom Fersenauftritt bis in die mittlere Standphase der Momentanpol der Rotation im Bereich des natürlichen Knöchelgelenkes liegt.
PCT/DE2001/003035 2000-10-07 2001-08-08 Fusseinsatz für einen kunstfuss WO2002030340A2 (de)

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BR0107295-1A BR0107295A (pt) 2000-10-07 2001-08-08 Suplemento de pé para um pé artificial
EP01960159A EP1322265B1 (de) 2000-10-07 2001-08-08 Fusseinsatz für einen kunstfuss
AU2001281723A AU2001281723A1 (en) 2000-10-07 2001-08-08 Foot insert for an artificial foot
DE50109085T DE50109085D1 (de) 2000-10-07 2001-08-08 Fusseinsatz für einen kunstfuss
CA002392113A CA2392113C (en) 2000-10-07 2001-08-08 Foot insert for an artificial foot
US10/148,928 US6669737B2 (en) 2000-10-07 2001-08-08 Foot insert for an artificial foot

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EP1322265A2 (de) 2003-07-02
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BR0107295A (pt) 2002-08-13
US20030045944A1 (en) 2003-03-06
EP1322265B1 (de) 2006-03-01
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