WO2004017857A1 - Implantat zur implantation in knochengewebe oder in durch knochenersatzmaterial ergänztem knochengewebe - Google Patents

Implantat zur implantation in knochengewebe oder in durch knochenersatzmaterial ergänztem knochengewebe Download PDF

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Publication number
WO2004017857A1
WO2004017857A1 PCT/CH2003/000550 CH0300550W WO2004017857A1 WO 2004017857 A1 WO2004017857 A1 WO 2004017857A1 CH 0300550 W CH0300550 W CH 0300550W WO 2004017857 A1 WO2004017857 A1 WO 2004017857A1
Authority
WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
implant
surface areas
type
bone
bone tissue
Prior art date
Application number
PCT/CH2003/000550
Other languages
English (en)
French (fr)
Inventor
Jörg Mayer
Marcel Aeschlimann
Laurent Torriani
Original Assignee
Woodwelding Ag
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Family has litigation
First worldwide family litigation filed litigation Critical https://patents.darts-ip.com/?family=31722384&utm_source=google_patent&utm_medium=platform_link&utm_campaign=public_patent_search&patent=WO2004017857(A1) "Global patent litigation dataset” by Darts-ip is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Priority to CA2496119A priority Critical patent/CA2496119C/en
Priority to DK03792085T priority patent/DK1530446T3/da
Priority to IL16674203A priority patent/IL166742A0/xx
Priority to NZ538336A priority patent/NZ538336A/en
Priority to DE50311713T priority patent/DE50311713D1/de
Priority to BR0313641-8A priority patent/BR0313641A/pt
Priority to MXPA05002109A priority patent/MXPA05002109A/es
Application filed by Woodwelding Ag filed Critical Woodwelding Ag
Priority to JP2004529639A priority patent/JP4384599B2/ja
Priority to AU2003250711A priority patent/AU2003250711B2/en
Priority to EP03792085A priority patent/EP1530446B1/de
Publication of WO2004017857A1 publication Critical patent/WO2004017857A1/de
Priority to IL166742A priority patent/IL166742A/en
Priority to NO20051530A priority patent/NO339825B1/no
Priority to HK05110439.3A priority patent/HK1079416A1/xx

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0012Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools characterised by the material or composition, e.g. ceramics, surface layer, metal alloy
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/56Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor
    • A61B17/58Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor for osteosynthesis, e.g. bone plates, screws, setting implements or the like
    • A61B17/68Internal fixation devices, including fasteners and spinal fixators, even if a part thereof projects from the skin
    • AHUMAN NECESSITIES
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    • A61B17/56Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor
    • A61B17/58Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor for osteosynthesis, e.g. bone plates, screws, setting implements or the like
    • A61B17/68Internal fixation devices, including fasteners and spinal fixators, even if a part thereof projects from the skin
    • A61B17/70Spinal positioners or stabilisers ; Bone stabilisers comprising fluid filler in an implant
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    • A61C8/0016Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools characterised by the material or composition, e.g. ceramics, surface layer, metal alloy polymeric material
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    • A61F2002/30004Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis the prosthesis being made from materials having different values of a given property at different locations within the same prosthesis
    • A61F2002/30032Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis the prosthesis being made from materials having different values of a given property at different locations within the same prosthesis differing in absorbability or resorbability, i.e. in absorption or resorption time
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    • A61F2/30767Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
    • A61F2/30771Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
    • A61F2002/30878Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves with non-sharp protrusions, for instance contacting the bone for anchoring, e.g. keels, pegs, pins, posts, shanks, stems, struts
    • A61F2002/30899Protrusions pierced with apertures
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/46Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor
    • A61F2/4603Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor for insertion or extraction of endoprosthetic joints or of accessories thereof
    • A61F2002/4625Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor for insertion or extraction of endoprosthetic joints or of accessories thereof with relative movement between parts of the instrument during use
    • A61F2002/4627Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor for insertion or extraction of endoprosthetic joints or of accessories thereof with relative movement between parts of the instrument during use with linear motion along or rotating motion about the instrument axis or the implantation direction, e.g. telescopic, along a guiding rod, screwing inside the instrument
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/46Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor
    • A61F2002/4681Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor by applying mechanical shocks, e.g. by hammering
    • A61F2002/4683Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor by applying mechanical shocks, e.g. by hammering by applying ultrasonic vibrations
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2210/00Particular material properties of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2210/0004Particular material properties of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof bioabsorbable
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2210/00Particular material properties of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2210/0071Particular material properties of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof thermoplastic
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2210/00Particular material properties of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2210/008Phase change materials [PCM], e.g. for storing latent heat
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2250/00Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2250/0014Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis
    • A61F2250/003Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis differing in adsorbability or resorbability, i.e. in adsorption or resorption time
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61LMETHODS OR APPARATUS FOR STERILISING MATERIALS OR OBJECTS IN GENERAL; DISINFECTION, STERILISATION OR DEODORISATION OF AIR; CHEMICAL ASPECTS OF BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES; MATERIALS FOR BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES
    • A61L2430/00Materials or treatment for tissue regeneration
    • A61L2430/02Materials or treatment for tissue regeneration for reconstruction of bones; weight-bearing implants

Definitions

  • the invention is in the field of medical technology and relates to an implant according to the preamble of the first independent claim.
  • the implant is implanted in particular in human or animal bone tissue, but can also be implanted in bone tissue supplemented with bone substitute material.
  • the implant according to the invention is, for example, a dental implant that takes over the function of a natural tooth root in a jawbone and, for example, has a fixing point at its proximal end for attaching an artificial tooth crown, a bridge or a denture, which after implantation in the area of the Bone surface is arranged.
  • the dental implant can also represent a complete denture, that is to say also have a crown area in addition to a root area to be implanted.
  • the implant can also have a different function and be suitable for implantation in another human or animal bone.
  • the implant can therefore serve in general to connect a bone part to another tissue part, in particular a bone part, or to an artificial part, the artificial part being able to support or replace a bone part (for example an artificial joint ball or socket) or a therapeutic auxiliary device. direction (eg drug release device, drainage device or stimulator for electrical or chemical stimulation).
  • a bone part for example an artificial joint ball or socket
  • a therapeutic auxiliary device for example drug release device, drainage device or stimulator for electrical or chemical stimulation.
  • the implant itself can also be such a therapeutic auxiliary device. It can also serve as a placeholder for missing and possibly replaceable bone tissue (eg after removal of a tumor) or as an augmentation element for a desired bone enlargement.
  • Denture structures (individual teeth, groups of teeth, partial dentures or entire dentures) that are based on the above-mentioned dental implants with fixation sites are created according to the prior art, for example in the following steps: after the natural tooth root has been removed, the patient waits until the opening in the jawbone has filled with bone tissue through natural bone regeneration. An opening adapted to the implant is created in the area of the regenerated bone tissue. The implant is inserted into the opening, the opening being so deep that the implant can be accommodated entirely in it, ie it does not protrude beyond the opening. An internal thread defining the fixation point on the face of the implant is closed with a cover screw.
  • the gums are sewn together over the cover screw and the patient waits until the bone tissue has grown together with the implant and thus has sufficient stability (secondary stability) for the expected load. Then, in a further step, the gums are opened above the implant and the cover screw is replaced by a spacer, the spacer projecting above the gums. Only when the gums around the spacer have healed is the denture structure attached to them.
  • the briefly described procedure means a treatment time of up to 12 to 18 months for the patient. Of this, two to three months fall between the time of implantation and a point in time when the implant has grown into or overgrown with the bone tissue for a load.
  • the first waiting time (regeneration of the bone tissue in an opening in the jawbone) can be avoided or shortened if implants are used which are shaped as closely as possible to the original opening, as described, for example, in publication US Pat. No. 6,132,214 (Suhonen et al .) is described.
  • the dental implants used according to the prior art usually consist of pure titanium or titanium alloys. These metals show a very high biological compatibility and there are also various methods known to design the surfaces of implants made of these metals for an even better osseointegration. In many cases, the implants also have macroscopic structures that allow ingrowth of the bone tissue or growth through with the bone tissue. These known dental implants only have a stability that is sufficient for a full load after complete osseointegration, that is, only when they are closely surrounded by the bone tissue, or have grown together with the bone tissue or have grown through them (secondary stability). In osteoporotic or soft bone, as well as in poorly regenerating bone tissue, for example from older patients, it may not be possible to achieve sufficient implant stability at all.
  • the primary stability of the dental implants described above that is to say their stability immediately after the implantation, is very limited. For this reason, the above-mentioned waiting time between implantation and further assembly is inserted.
  • the primary stability of the implants mentioned differs depending on the shape of the implant, but is often not sufficient for full loading. Pin-shaped implants with a thread are limited to tension and pressure and can be loaded with transverse forces, especially if they are used in such a way that at least one thread is in the area of the cortex. They are not very resilient to torsion. Implants that have a non-round cross-section, for example, whose shape is adapted to a natural tooth root, are better subjected to torsion. cash, less on train. The same applies to plate-shaped dental implants, which can also have several fixing points.
  • the primary stability in particular the resilience to tension or pressure, is increased by correspondingly designed threads (US-3499222), by expandable elements (eg US-5766009, EP-1184006) or by collar-shaped elements .
  • Anchor-shaped implants which are used in particular for fastening wires and sutures, are equipped with barb-like surface structures to increase the primary and secondary stability for tensile loads (US-4360343).
  • the object of the invention is therefore to create an implant to be implanted in bone tissue or bone substitute material that has very good primary stability, so that it can be loaded immediately after implantation, but which also has other clinical functions, for example support osseointegration, passage of particles or molecules in one direction or another (release of therapeutic substances or drainage ge), electrical or chemical stimulation etc., also takes place immediately after the implantation.
  • the additional clinical functions should not be significantly limited clinically by the required primary stability.
  • the implant has a load-bearing function, for example a dental implant
  • the implant according to the invention nor its implantation should be more complex than is the case for implants according to the prior art.
  • the surfaces of the implant according to the invention which adjoin the bone tissue after the implantation and, for example, should grow around or grow together with the bone tissue, have areas of a first type and areas of a second type different from the first type.
  • the surface areas of the first type are equipped in a manner known per se for one or more predetermined clinical functions.
  • predetermined clinical functions are the promotion or at least enabling of osseointegration for good, secondary stability, the release of therapeutically active substances into the tissue surrounding the implant, the removal of undesired substances (drainage) from the tissue surrounding the implant or the electrical or chemical stimulation of tissue surrounding the implant.
  • the surface areas of the first type therefore have structures which are suitable for stable growth or growth with the vital tissue and are at least biologically active with regard to osseointegration.
  • substances with, for example, osseointegrative, anti-inflammatory, infection-fighting or growth-promoting effects can be released through the surface areas of the first type or they can be equipped for the transmission of stimulating impulses with a therapeutic effect.
  • the surface areas of the first type are, for example, biologically compatible surfaces (e.g. made of titanium) and can form macroscopic structures into which the bone tissue can grow.
  • Such surfaces can additionally be coated, for example, with calcium phosphate-containing compounds, they can be modified, for example, with phosphonates or peptide sequences, and / or they can have gels or polymers in which, for example, growth factors are incorporated.
  • the surface areas of the second type are equipped for the creation of primary stability.
  • these surface areas have a material which can be liquefied by means of mechanical vibrations, for example a thermoplastic material (thermoplastic material or composite material with a thermoplastic component) or a thixotropic cement, this liquefiable material during implantation using mechanical vibrations, for example ultrasound , liquefied and pressed into bumps, pores or created geometries in the bone tissue surrounding the implant.
  • a material which can be liquefied by means of mechanical vibrations for example a thermoplastic material (thermoplastic material or composite material with a thermoplastic component) or a thixotropic cement, this liquefiable material during implantation using mechanical vibrations, for example ultrasound , liquefied and pressed into bumps, pores or created geometries in the bone tissue surrounding the implant.
  • the material forming the surface areas of the second type already forms parts of the outer surface of the implant before the implantation, or it is located inside the implant and is pressed during the implantation in the liquefied state through corresponding openings on the outer surface of the implant, where it is then in situ forms the surface areas of the second type.
  • the surface areas of the second type are arranged such that they come into contact with the bone tissue when the implant is positioned in the bone.
  • the surface areas of the second type protrude at least locally, for example, from the surface areas of the first type or they are located on implant edges, bulges, etc.
  • the openings are on implants that carry the material forming the surface areas of the first type before the implantation , through which the liquefiable material is pressed out, advantageously arranged at precisely the same locations.
  • the surface areas of the two different types are arranged in such a way and the liquefiable material and / or the liquefaction are applied in such a metered manner that the surface areas of the first type of liquefied material remain as free as possible.
  • This ensures that the further clinical functions of these surface areas of the first type are not hindered immediately after implantation, or at most to a limited extent not clinically relevant.
  • the separation of the two types of implant surfaces is achieved, for example, for implants that are moved in an implantation direction relative to the bone tissue during the implantation, in that the two types of surface areas are arranged essentially parallel to one another in the implantation direction.
  • the implant according to the invention is implanted in an opening made specifically for the implant in the previously regenerated bone tissue (e.g. the jaw), this opening being able to accommodate the entire implant (root area) or the implant being self-tapping deeper than the opening in the bone tissue can be introduced.
  • the opening can therefore only affect the cortex layer, for example, or if the implant is designed accordingly, it can be missing at all.
  • the shape of the implant according to the invention can also be adapted in the form of a replica to an irregular opening in the bone tissue, that is to say, for example, it can have the shape of a removed, natural tooth root and can be implanted directly into this irregular opening.
  • the implant according to the invention is thus, for example, a dental implant and has the shape of a pin or a natural tooth root and has a fixing point at its proximal end (for example a blind hole with an internal thread or a point at which the dental surgeon can create such a blind hole) or an artificial crown area on. It can be chisel-shaped at its distal end and / or be equipped laterally with self-tapping or furrowing structures. It can also be plate, disc or blade-shaped and have one or more fixing points or it can have the shape of an anchor to which, for example, a wire or a suture material can be fastened.
  • the implant according to the invention is in one piece and has the different surface areas defined above, which consist for example of different materials, or it has the liquefiable material in its interior, openings being provided through which the material in its liquefied state leads to the outside of the Implant can be pressed.
  • the implant can also be in two or more parts, the surgeon combining two or more parts made of different materials to form an implant.
  • the implant according to the invention is positioned in an opening in a bone (or bone tissue supplemented with bone substitute material), for example in a jaw bone, or optionally on the bone and then subjected to mechanical vibrations, for example with ultrasound, and at the same time pressed against the bone ,
  • a bone or bone tissue supplemented with bone substitute material
  • mechanical vibrations for example with ultrasound
  • the implant is advanced in the bone tissue at the same time as it liquefies (direction of implantation).
  • the sonotrode of an ultrasound device is placed on its proximal end.
  • the frequency of the vibrations is between 2 and 200 kHz.
  • Implants according to the invention with a load-bearing function have, for example, a central implant part which covers the surface riches of the first kind and that, for example, made of metal (e.g. steel, titanium, cobalt / chrome alloys), made of ceramic or glass-like material (e.g. aluminum oxide, zirconium oxide, silicates, calcium phosphate ceramics or glasses), made of thermosetting or high-temperature thermoplastic Plastics (polyetheraryl ketones, polyfluoro- or polychlorethylene, polyetherimides, polyether sulfones, polyvinyl chloride, polyurethanes, polysulfones, polyester) .
  • metal e.g. steel, titanium, cobalt / chrome alloys
  • ceramic or glass-like material e.g. aluminum oxide, zirconium oxide, silicates, calcium phosphate ceramics or glasses
  • thermosetting or high-temperature thermoplastic Plastics polyetheraryl ketones, polyfluoro- or polychlorethylene, polyether
  • the implant parts can be connected to one another by the manufacturer or can only be connected to one another by the surgeon immediately before or during the implantation.
  • Implants according to the invention without any significant load-bearing function can also have a central implant part and a peripheral implant part made of at least partially liquefiable material, the mechanical stability (load-bearing function) required for the implantation is necessary, can be taken over by the peripheral part and in such a case the central part has only a low mechanical stability.
  • a central implant part can be, for example, a permeable container, for example made of porous calcium phosphate or other mechanically unstable bone substitute material or made of a thin membrane, the release or drainage or stimulation taking place through the container wall.
  • the central implant part can also be a body made of, for example, porous calcium phosphate or other bone substitute material, the function of which is to prevent the formation of missing or additionally to initiate or support the desired bone material. Even in the case of a mechanically unstable central implant part, it is possible to provide the liquefiable material in the interior of the central implant part and to press it in the liquefied state through corresponding openings of the central implant part on the outside thereof during the implantation.
  • the implant according to the invention can also consist of only a single material if it meets the requirements for the mechanical strength of the implant and, if applicable, a fixing point, the requirements and the demands made by the further clinical functions of the surface areas of the first type (eg biological integration or secondary stability) can meet the requirements of liquefiability through mechanical vibrations.
  • the single material may be filled to different degrees (e.g., fibers, whiskers, or particles) in different areas of the implant, or it may be filled with different materials in different areas.
  • the surface areas to be integrated in the bone tissue are appropriately configured so that the surface areas of the second type or the liquefied material come into contact with the bone tissue in particular during implantation and that the liquefied material does not or only does so are applied to the surface areas of the first type at a clinically irrelevant degree.
  • the liquefiable material is advantageously at least partially biodegradable (resorbable), so that the primary stability created by the form fit between the implant and the bone tissue is gradually replaced by the secondary stability of the Osseointegration, which advantageously increases to the same extent as the liquefiable material is absorbed, that is, the primary stability is reduced.
  • the liquefiable material is advantageously at least partially absorbable if the implant is to be removed after a predetermined time or if it is to be completely replaced by bone tissue. If the primary stability is to be maintained, the liquefiable material is not or only partially absorbable.
  • Suitable liquefiable materials are, for example, resorbable polymers, for example based on lactic and / or glycolic acid (PLA, PLLA, PGA, PLGA etc.) or polyhydroxyalkanoates (PHA), polycaprolactones (PCL), polysaccharides, polydioxanones (PD) polyanhydrides, polypeptides or corresponding copolymers or mixed polymers or composite materials containing the named polymers as components.
  • PHA lactic and / or glycolic acid
  • PHA polyhydroxyalkanoates
  • PCL polycaprolactones
  • PD polysaccharides
  • PD polydioxanones
  • polypeptides or corresponding copolymers or mixed polymers or composite materials containing the named polymers as components are, for example, resorbable polymers, for example based on lactic and / or glycolic acid (PLA, PLLA, PGA, PLGA etc.) or polyhydroxyalkanoates (
  • thermoplastics such as polyolefins (eg polyethylene), polyacrylates, polymetacrylates, polycarbonates, polyamides, polyesters, polyurethanes, polysulfones, polyaryl ketones, polyimides, polyphenylsulfides or liquid crystal polymers (liquid crystal polymers LCPs), polyacetals, Halogenated polymers, in particular halogenated polyolefins, polypropylene sulfides, polysulfones, polyethers or corresponding copolymers and copolymers or the above-mentioned polymers as component-containing composite materials.
  • polyolefins eg polyethylene
  • polyacrylates eg polymetacrylates
  • polycarbonates e.g polyamides, polyesters, polyurethanes, polysulfones, polyaryl ketones, polyimides, polyphenylsulfides or liquid crystal polymers (liquid crystal polymers LCPs), polyacetals
  • Halogenated polymers in particular
  • Applicable thixotropic systems are resorbable, partially resorbable or non-resorbable, polymeric, ceramic or hydraulic cements (eg Norian® from Synthes or Sulfix® from Centerpulse).
  • the liquefiable material can contain foreign phases or other substances for further functions.
  • the liquefiable material can be reinforced by adding fibers or whiskers (eg calcium phosphate ceramics or glasses) (composite material). It can also contain in situ swelling or soluble (pore-forming) components (e.g. polyesters, polysaccharides, hydrogels, sodium phosphate) or substances to be released in situ with therapeutic effects, for example to promote healing and regeneration (e.g. growth factors, antibiotics, anti-inflammatories or buffers such as sodium phosphate) against adverse effects of acidic degradation). If the liquefiable material is absorbable, such substances are released with a delay.
  • the part of the implant that is not made of the liquefiable material is not resorbable if the implant remains in the body or is to be surgically removed. However, it can also consist at least partially of a resorbable material that is gradually replaced by vital tissue after the implantation.
  • the design of the implant and the choice of the liquefiable material must be coordinated with one another in such a way that the strength of the positive connection can meet the expected load, and in such a way that the liquefaction entails a responsible, that is to say the least possible release of heat.
  • liquefiable materials with a relatively high softening temperature it is advantageous to ensure that the implant as a whole (including the liquefiable material) conducts the mechanical vibrations in the manner of a resonator, so that the liquefiable material is only very local, for example only in the Areas of correspondingly provided energy direction sensors are liquefied in the surface areas of the second type. In this way, the amount of heat released can be kept within an acceptable range.
  • Liquefaction also takes place inside the liquefiable material (through strong damping of the stimulating vibrations) or at points of contact between the central and peripheral implant part.
  • the heat load on the tissue during the implantation can be further reduced by the central implant part having materials with a high thermal conductivity and / or a high heat capacity (e.g. silicon carbide) and optionally provided with cooling channels through which a cooling medium is passed.
  • materials with a high thermal conductivity and / or a high heat capacity e.g. silicon carbide
  • FIGS. 1, 2A, 2B and 2C show three first, exemplary embodiments of an essentially pin-shaped implant according to the invention (e.g. dental implant) with a central and a peripheral implant part as a side view (FIG. 1) and in cross section (FIGS. 2A to 2C);
  • an essentially pin-shaped implant according to the invention e.g. dental implant
  • FIGS. 2A to 2C show three first, exemplary embodiments of an essentially pin-shaped implant according to the invention (e.g. dental implant) with a central and a peripheral implant part as a side view (FIG. 1) and in cross section (FIGS. 2A to 2C);
  • Figure 3 shows a second, exemplary embodiment of an implant according to the invention (e.g. dental implant) with a central and a peripheral implant
  • the shape of the implant being adapted to an existing cavity in a bone (e.g. opening in the jaw bone created by removal of a natural tooth root);
  • FIGS. 4 and 5 show two further embodiments of an implant according to the invention (for example a dental implant) with a central and peripheral implant part, the central implant part being adapted to an existing cavity in a bone (for example reproduction of a natural tooth root) and having a self-separating or grooving (cross section );
  • FIG. 6 shows a further, essentially pin-shaped embodiment of an implant according to the invention (for example a dental implant) with a central and a peripheral implant part (side view);
  • FIGS. 7 and 8 show an exemplary embodiment of an implant according to the invention in the form of an anchor as a side view (FIG. 7) and in cross section (FIG. 8);
  • FIGS. 9 and 10 show an exemplary embodiment of a plate-shaped, disc-shaped or blade-shaped implant according to the invention (e.g. dental implant with two fixing points) as a side view (FIG. 9) and top view (FIG. 10);
  • a plate-shaped, disc-shaped or blade-shaped implant according to the invention e.g. dental implant with two fixing points
  • FIGS. 9 and 10 show an exemplary embodiment of a plate-shaped, disc-shaped or blade-shaped implant according to the invention (e.g. dental implant with two fixing points) as a side view (FIG. 9) and top view (FIG. 10);
  • FIGS. 11 and 12 show an exemplary embodiment of an essentially pin-shaped implant according to the invention (e.g. dental implant) with a hollow central implant part as a longitudinal section (FIG. 11) and top view (FIG. 12).
  • an essentially pin-shaped implant according to the invention e.g. dental implant
  • FIGS. 11 and 12 show an exemplary embodiment of an essentially pin-shaped implant according to the invention (e.g. dental implant) with a hollow central implant part as a longitudinal section (FIG. 11) and top view (FIG. 12).
  • FIG. 13 shows an exemplary embodiment of the implant according to the invention with a central implant part without substantial mechanical stability
  • Figures 15 and 16 (each A, B and C) two embodiments of implants for
  • Figures 1 and 2A to 2C show an exemplary pin-shaped embodiment of the implant according to the invention, which has a load-bearing function, that is, for example, a dental implant but also an implant for orthopedic use, for example for stabilizing a broken bone or for fixing a plate or a Shaft of a joint prosthesis (e.g. hip joint, knee joint, shoulder joint or finger joint).
  • the implant has a central implant part 1 and a peripheral implant part 2, the central implant part at its proximal end, for example, a fixing point 3, for example a blind hole with an internal thread, or a point at which the surgeon (for example a dental surgeon) can create such a blind hole, having.
  • the distal end is chiseled, for example, for a self-tapping effect.
  • the implant can also have, for example, axially extending, self-tapping or grooving elements 9.
  • the central implant part 1 has surface areas 4 of the first type extending parallel to the implantation direction A (for example with osseointegrative, anti-inflammatory, infection-fighting and / or growth-promoting properties) and between the surface areas 4 of the first type surfaces which are suitable for connection to the peripheral implant part 2 suitable.
  • the connection between the peripheral implant part 2 and the central implant part can be an adhesive connection 5 (FIG. 2A) or a form-fitting, for example individual grooves 5 ′ (FIGS.
  • the peripheral implant part 2 has fingers 6 which fit, for example, into the grooves 5 'or onto the surface areas 5 "and which form at least part of the surface areas 8 of the second type.
  • the invention does not actually impose any conditions on the cross section of the pin-shaped implants according to the invention, so that this can be selected depending on the function.
  • Cross sections other than those shown in the three figures are therefore also conceivable, for example with a central implant part a round cross section and fingers 6 sitting thereon, as shown in FIG. 2A.
  • the implant illustrated in FIG. 2C can be driven into the bone tissue largely self-tapping, for example. So that the liquefied material is not driven onto the surface areas 4 of the first type, the surface areas of the first and second types (4 and 8) extend side by side parallel to the implantation direction A. In the proximal area, where the implantation path is only short, the fingers can 6 open into a ring 6 ', which extends around the central implant part 1 and is advantageously also held in a groove in the central implant part 1.
  • the ring 6 not only combines the fingers 6 to form a coherent, peripheral implant part 2, which may be advantageous for a connection to the central implant part by the surgeon, but it also becomes a more intimate one, possibly in the region of the cortex primary stabilization between implant and bone tissue created, in particular against tension and torsion. If necessary, a thread or a similar structure must be created in the cortex so that the ring 6 'can be positively connected to this relatively dense layer of bone.
  • the surface areas of the first and second types can also be arranged differently for an implant that is positioned in a deeper opening and is not or only slightly advanced during the exposure to the mechanical vibrations.
  • the surface areas 8 of the second type can, for example, form a pattern of dots or of intersecting lines.
  • the arrangement of the surface areas 8 of the second type must therefore be adapted to the type of implantation.
  • it has to be adapted to the primary stability that can be achieved by the liquefied material, which cannot be given by the shape of the implant.
  • the two implant parts 1 and 2 of the implants shown in FIGS. 1 and 2A to 2C can be connected to one another by the manufacturer.
  • the peripheral implant part 2 can be produced, for example, by injection molding directly on the central implant part 1.
  • the two implant parts 1 and 2 can also be manufactured separately and only assembled by the surgeon immediately before the implantation. It is advantageous to achieve the positive or adhesive connection between the two materials during the implantation, for example, by liquefying the material of the peripheral implant part 2 and pressing it, for example, into the openings or grooves according to FIG. 2B of the central implant part.
  • the inside of the peripheral implant part 2 or the corresponding surface of the central implant part 1 may have to be provided with energy directors.
  • the advantage of assembling on the consumer side is that the two parts can be sterilized separately and, if necessary, in different processes that are adapted to the different functionalities of the parts. Sterilization of the assembled implant is not necessary.
  • the assembly of the implant on the consumer side also makes it possible for the surgeon to be provided with a set with central implant parts that differ from one another, for example in terms of length and diameter, and peripheral implant parts that differ from one another, for example with regard to material or finger thickness, so that the surgeon makes a precise choice for a present case can put together a suitable implant yourself (greater variability with a smaller number of system components).
  • a device eg sonotrode of an ultrasound device
  • the pin-shaped implants according to FIGS. 1 and 2A to 2C, the distal end of which is essentially matched to the proximal end face of the implant. If necessary, a coupling between the sonotrode and the implant element inserted.
  • the vibration energy is advantageously coupled in via the central implant part.
  • FIG. 3 shows a dental implant according to the invention, which is designed in principle like the implant according to FIG. 1, but the shape of which is not modeled on the known pin-shaped or screw-shaped implants, but of the shape of an existing cavity in a bone, in the present case is adapted to a natural tooth root.
  • the central implant part 1 is provided with structures 10 between the surface areas 8 of the second type, which are formed by the peripheral implant part 2, that is to say in the surface areas 4 of the first type, which, like a thread, have better anchoring in the regenerated bone tissue (secondary stability ) enables.
  • FIGS. 4 and 5 show in cross section two further embodiments of the implant according to the invention which are suitable for implantation in an existing cavity in a bone, for example in that by removing a natural tooth root. They are adapted to the corresponding cavity for this application and have axially running self-tapping or grooving elements 9.
  • the central implant part 1 of the two implants consists of a pin part 1.1, which for example carries a fixing point 3 or an artificial tooth crown, and a molded part 1.2.
  • the molded part 1.2 is made ex situ in the sense of a replica, for example on the basis of a tooth root removed from a jaw, as described, for example, in publication US Pat. No. 6,132,214 (Suhonen et al.), Or in situ, i.e. molded in the appropriate cavity.
  • the molded part 1.2 according to FIG. 4 forms the surface areas 4 of the first type
  • the peripheral implant part 2 is limited to the self-tapping or grooving elements 9, into which, for example, pin-shaped parts made of the liquefiable material are embedded.
  • the implant according to FIG. 4 can also be implanted in two steps. First, an existing cavity is filled with a piece of bone substitute material (molded part 1.2) and then the pin part 1.1 is inserted, the anchoring using liquefiable material (peripheral implant part 2) at least partially affecting the bone substitute material. Such cases are indicated in FIG. 4 with dash-dotted lines.
  • the molded part 1.2 according to FIG. 5 is surrounded by a relatively thin and as flexible as possible layer of the liquefiable material, that is to say by the peripheral implant part 2, which forms the surface 8 of the second type.
  • a membrane which is at least partially coated with the liquefiable material can also be provided.
  • the axially extending, self-tapping or grooving elements 9 have the surfaces 4 of the first type.
  • the molded part 1.2 consists of a plastic, hardenable material, for example of a bone cement that can be hardened by means of light, ultrasound or heat, and which advantageously has thixotropic properties. When inserted into the bone cavity, the molded part 1.2 adapts to this cavity.
  • the liquefiable material of the surface areas 8 of the second type When mechanical vibrations are applied, not only is the liquefiable material of the surface areas 8 of the second type pressed into pores and unevenness of the surrounding bone tissue, but also the shaped body is adapted to the opening in the jaw bone and, if necessary, hardened.
  • the flowable material is advantageously resorbable, so that the primary stability created by the surface areas 8 of the second type is replaced by a secondary stability first due to the osseointegration of the molded body 1.2 and after its absorption by an osseointegration of the pin part 1.1.
  • Implants designed as dental implants according to FIGS. 4 and 5 can be implanted in the jawbone essentially immediately after removal of a natural tooth root, since their shape can be adapted to the opening created by the removal. Thanks to the primary stability achieved by the surface areas 8 of the second type, they can also be loaded immediately, which results in micro-movements with physiological dimensions that accelerate the osseointegration in the surface areas of the first type. Such dental implants thus shorten the treatment time even more than the implants according to FIGS. 1 to 3. The same naturally also applies to implants that are to be implanted in a predetermined cavity by people other than jawbones.
  • FIG. 6 shows a further, pin-shaped embodiment of the implant according to the invention (eg dental implant, fixation of broken bones, attachment of stabilizing plates, shaft of joint prostheses) with a central implant part and a peripheral implant part 2.
  • the central implant part 1 has continuous and / or non-continuous openings 11 for growing through with bone tissue, in which, for example, held in place by friction, pins 12 made of the liquefiable material and protrude beyond the surface of the central implant part 1.
  • the pins 12 together form the peripheral implant part 2, the pin ends projecting from the openings 11 form the surfaces 8 of the second type.
  • Figures 7 and 8 show a side view and in cross section an anchor-shaped
  • Embodiment of the implant according to the invention the fixing point 3 of which is designed, for example, as an eyelet.
  • the anchor has a known shape and has a slot running along its length, in which a pin made of the liquefiable material (peripheral implant part 2) is arranged in a form-fitting manner.
  • the pin 13 protrudes on both sides over the anchor surface.
  • the anchor-shaped implant can additionally have barbs 14 which are pressed into the bone tissue when subjected to tension and which supplement the form-fitting anchoring by the peripheral implant part 2.
  • Such barbs or similar means can also be completely absent.
  • the design of the anchor edges as cutting blades facilitates the implantation without first creating a corresponding opening in the bone tissue or with creating an opening that only affects the cortex.
  • FIGS. 9 and 10 show, as a further exemplary embodiment of the implant according to the invention, a plate-shaped, disc-shaped or blade-shaped dental implant which has, for example, two fixing points 3 or two artificial tooth crowns and whose peripheral implant part 2 consists of a plurality of pin-shaped parts 13, which in the area the plate, disc or blade are arranged in through openings and in the area of the fixing points in grooves of the central implant part.
  • the plate-shaped, disc-shaped or blade-shaped dental implants are usually inserted into the jaw from the alveolar ridge like the pin-shaped dental implants, or are driven into the jaw during exposure to mechanical vibrations ( Implantation direction A, Figure 9). If necessary, they can also be implanted into the jawbone from the side (implantation direction A ', FIG. 10), for which part of the jawbone has to be removed and repositioned after the implantation. Plate, disc or blade-shaped implants are used not only in the dental field but also, as is known, in the orthopedic field, with their proximal region then being designed accordingly.
  • FIGS. 11 and 12 show a further pin-shaped embodiment of an implant according to the invention (e.g. dental implant or implant for orthopedic use) in a longitudinal section and as a top view.
  • the central implant part 1 is designed as a sleeve with an inner cavity 2 ', in which the liquefiable material is presented.
  • the sleeve wall has through openings or slots 20, which are arranged, for example, in axial rows or extend axially.
  • the implant according to FIGS. 11 and 12 can also be driven into the bone tissue (at least cancellous bone) without opening.
  • a ring-shaped sonotrode 22 is suitable for this. As soon as the implant has reached the predetermined position in the jawbone, the sonotrode 21 is used.
  • the peripheral implant part is actually only created after the implant has been positioned in the bone tissue, that is to say in situ.
  • the liquefiable material presented in the inner cavity 2 'of the central implant part can, like the liquefiable material arranged on the outside of the central implant part, be a thermoplastic material or advantageously a highly viscous polymeric or hydraulic cement with thixotropic properties, which after implantation can be caused, for example, by ultraviolet light, heat, mechanical Vibrations or can be easily hardened by time.
  • thermoplastic is used as the liquefiable material presented in the inner cavity 2 'of the central implant part 1
  • energy directors may have to be arranged on the inner surfaces of the central implant part 1 or on the surfaces of the thermoplastic.
  • the liquefiable material can also be provided by the manufacturer in the central implant part 1 for an implant according to FIGS. 11 and 12. However, it can also be presented by the surgeon in any number of individual portions, or it can be pressed into the central implant part 1 essentially continuously through the sonotrode.
  • FIG. 13 shows a further exemplary embodiment of the implant according to the invention, which, in contrast to the implants shown in the previous figures, does not assume a load-bearing function, the function of which, for example, the release of a therapeutically active substance, drainage or electrical or chemical stimulation of tissue or Organs or the like.
  • the peripheral implant part 2 which at least partially consists of the liquefiable material (surface areas 8 of the second type), is designed like a cage, this cage having mechanical stability sufficient for the implantation. has wise.
  • the implant is positioned in an opening in the bone tissue and then subjected to vibration energy by means of a device (sonotrode of an ultrasound device) adapted to the proximal end face of the implant.
  • the sonotrode 22 is, for example, a hollow cylinder.
  • the central implant part 1 of the implant according to FIG. 14, which forms the surface areas 4 of the first type, has, for example, an osseointegrative function and consists, for example, of a highly porous calcium phosphate, of bone chips (patient's own cancellous bone) or of a gel.
  • it can also be a device through which particles or molecules are released into the environment (delivery device) or absorbed from the environment (drainage device) or a stimulator, this device being designed, for example, as a correspondingly permeable container and the container walls form the surface areas 4 of the first type.
  • the cage according to FIG. 13 can be provided with a central implant part by the manufacturer or can be filled with bone chips in the operating room, for example. It is also conceivable to implant the cage empty and to provide it with a central implant part in situ, wherein a cover element holding the central implant part can also be attached in situ by means of ultrasonic welding.
  • FIG. 14 shows, as a further example of the implant according to the invention, an augmentation element 31 which can be used to produce bone tissue which is desired in addition to the natural bone tissue, for example for widening a jaw ridge 32.
  • the alveolar ridge 32 and the augmentation element ment 31 are shown in section after the implantation.
  • the augmentation element 31 in turn has a central implant part 1, which consists of a material that promotes bone growth, for example a highly porous calcium phosphate. Pins of the liquefiable material are arranged in, for example, through openings (inner cavities 2 ') of the central implant part 1.
  • the augmentation element 31 is positioned on the appropriately prepared alveolar ridge 32 such that the pins are directed against the alveolar ridge 32, for example. Vibration energy is then coupled into the pins using a sonotrode 21 which is matched to the pin cross section, and these are pressed against the alveolar ridge 32.
  • the liquefiable material is at least partially liquefied and pressed into the alveolar ridge and the central implant part, as a result of which the augmentation element 31 is attached to the alveolar ridge 32 at certain points and the central implantation part (surface areas of the first type) is in intensive contact with the bone tissue of the alveolar ridge, so that Immediately after implantation, cells from the natural bone can migrate into the central part of the implant and have a bone-forming effect.
  • the liquefiable material is advantageously resorbable in the present case.
  • FIGS. 15A to 15C and 16A to 16C show two embodiments of the implant according to the invention which can be used to connect two vertebral bodies.
  • the implants in turn have a central implantation part 1, which here has a load-bearing framework 1.3 and a filler 1.4 arranged in this framework and equipped with bone tissue for growth, for example made from highly porous calcium phosphate, from bone chips or from a gel.
  • the shape of the central implant part is adapted to a natural intervertebral disc and has one or more combs 40 at the top and bottom, which run in the direction of implantation A and fit into corresponding grooves to be created in the vertebral bodies 41.
  • the peripheral implant part 2 is arranged on the combs 40 and, according to FIGS. 16, is presented in the inner cavities 2 ′ of the central implant part 1, openings 40 being provided in the area of the combs.
  • the implant according to FIG. 15A is, as shown in FIG. 15B, driven between two appropriately prepared vertebral bodies 41 by means of sonotrode 30, the liquefiable material of the peripheral implant part 2 liquefying and being pressed into the bone tissue of the vertebral bodies and thereby anchoring the implant therein becomes, as shown in Figure 15C.
  • the sonotrode 30 to be used is essentially matched to the proximal face of the implant.
  • the implant according to FIG. 16A is positioned between the vertebral bodies 41, as shown in FIG. 16B, for example with a sonotrode 30, which is essentially matched to the proximal end face of the load-bearing framework 1.3 of the central implant part 1.
  • a sonotrode which is matched to the proximal end face of the inner cavity 2 ', couples vibrational energy into this material, as a result of which the material is pressed through the openings 20 and into the bone tissue of the vertebral bodies 41 and thus the implant in anchored to the vertebral bodies, as shown in FIG. 17C.
  • the implants according to FIGS. 15 and 16 are firmly connected to the vertebral bodies 41 immediately after the implantation (primary stability), so that there is no need to fix the vertebrae involved, as is necessary according to the prior art. This makes the implants ideal for minimally invasive interventions.

Abstract

Ein Implantat zur Implantation in Knochengewebe, beispielsweise ein Dentalimplantat oder ein Implantat für eine orthopädische Anwendung, weist Oberflächenbereiche (4) einer ersten Art auf, die beispielsweise osseointegrative, entzündungshemmende, infektionsbekämpfende und/oder wachstumsfördernde Eigenschaften haben, und Oberflächenbereiche (8) einer zweiten Art, die aus einem durch mechanische Schwingungen verflüssigbaren Material bestehen. Das Implantat wird in einer Öffnung z.B. des Kieferknochens positioniert und mit mechanischen Schwingungen, z.B. Ultraschall beaufschlagt und gegen den Kieferknochen gepresst. Dadurch wird das verflüssigbare Material verflüssigt und in Unebenheiten und Poren des umgebenden Knochengewebes gepresst, wo es nach dem Wiedererstarren eine formschlüssige Verbindung zwischen Implantat und Knochengewebe bildet. Durch eine entsprechende Anordnung und Dimensionierung der Oberflächenbereiche erster und zweiter Art wird erreicht, dass das verflüssigte Material sich während der Implantation höchstens in einem klinisch nicht relevanten Masse über die Oberflächenbereiche (4) erster Art ergiesst, so dass die biologisch integrativen Eigenschaften dieser Oberflächenbereiche unmittelbar nach der Implantation wirken können. Das Implantat erhält durch den genannten Formschluss eine sehr gute Primärstabilität, kann also unmittelbar nach der Implantation belastet werden, wodurch eine negative Wirkung durch Nichtbelastung vermieden wird und Relativbewegungen zwischen Implantat und Knochengewebe auf ein physiologisches Mass reduziert werden, das für eine nach der Implantation erwünschte Osseointegration förderlich ist.

Description

IMPLANTAT ZURIMPLANTATIONINKNOCHENGEWEBE
ODERINDURCHKNOCHENERSATZMATERIAL
ERGÄNZTEMKNOCHENGEWEBE
Die Erfindung liegt auf dem Gebiete der Medizinaltechnik und betrifft ein Implantat gemäss dem Oberbegriff des ersten unabhängigen Patentanspruchs. Das Implantat wird insbesondere in menschlichem oder tierischem Knochengewebe implantiert, kann aber auch in durch Knochenersatzmaterial ergänztem Knochengewebe implan- tiert werden.
Das erfindungsgemässe Implantat ist beispielsweise ein Dentalimplantat, das die Funktion einer natürlichen Zahnwurzel übernehmend in einen Kieferknochen eingesetzt wird und beispielsweise zur Befestigung einer künstlichen Zahnkrone, einer Brücke oder einer Zahnprothese an seinem proximalen Ende eine Fixierstelle auf- weist, die nach der Implantation im Bereiche der Knochenoberfläche angeordnet ist. Das Dentalimplantat kann auch einen vollständigen Zahnersatz darstellen, das heisst zusätzlich zu einem zu implantierenden Wurzelbereich auch einen Kronenbereich aufweisen. Das Implantat kann aber auch eine andere Funktion haben und für die Implantation in einen anderen menschlichen oder tierischen Knochen geeignet sein. Das Implantat kann also ganz allgemein zur Verbindung eines Knochenteils mit einem anderen Gewebeteil, insbesondere Knochenteil, dienen oder mit einem künstlichen Teil, wobei der künstliche Teil einen Knochenteil stützen oder ersetzen kann (z.B. künstliche Gelenkkugel oder Gelenkpfanne) oder eine therapeutische Hilfsvor- richtung (z.B. Drug-release- Vorrichtung, Drainagevorrichtung oder Stimulator zur elektrischen oder chemischen Stimulation) ist. Das Implantat kann aber auch selbst eine solche therapeutische Hilfsvorrichtung sein. Es kann auch als Platzhalter für fehlendes und gegebenenfalls zu ersetzendes Knochengewebe dienen (z.B. nach Entfernung eines Tumors) oder als Augmentationselement für eine erwünschte Kno- chenvergrösserung.
Zahnersatzstrukturen (Einzelne Zähne, Zahngruppen, Teilprothesen oder ganze Prothesen), die auf den oben genannten Dentalimplantaten mit Fixierstellen basieren, werden gemäss dem Stande der Technik beispielsweise in den folgenden Schritten erstellt: Nach dem Entfernen der natürlichen Zahnwurzel wird gewartet, bis die Öffnung im Kieferknochen sich durch natürliche Knochenregeneration mit Knochengewebe gefüllt hat. Im Bereiche des regenerierten Knochengewebes wird eine an das Implantat angepasste Öffnung erstellt. Das Implantat wird in die Öffnung eingesetzt, wobei die Öffnung derart tief ist, dass das Implantat ganz darin Platz findet, die Öff- nung also nicht überragt. Ein die Fixierstelle definierendes Innengewinde an der Stirnseite des Implantates wird mit einer Deckschraube abgeschlossen. Das Zahnfleisch wird über der Deckschraube zusammengenäht und es wird gewartet, bis das Knochengewebe mit dem Implantat verwachsen ist und dadurch eine für die zu erwartende Belastung genügende Stabilität (Sekundärstabilität) aufweist. Dann wird in einem weiteren Schritt das Zahnfleisch über dem Implantat geöffnet und die Deckschraube durch einen Distanzhalter ersetzt, wobei der Distanzhalter das Zahnfleisch überragt. Erst wenn das Zahnfleisch rund um den Distanzhalter verheilt ist, wird auf diesem die Zahnersatzstruktur befestigt. Das kurz beschriebene Prozedere bedeutet für den Patienten eine Behandlungszeit von bis zu 12 bis 18 Monaten. Davon fallen zwei bis drei Monate auf die Zeit zwischen der Implantation und einen Zeitpunkt, in dem das Implantat für eine Belastung genügend mit dem Knochengewebe verwachsen oder umwachsen ist. Die erste Wartezeit (Regeneration des Knochengewebes in einer Öffnung im Kieferknochen) kann vermieden oder verkürzt werden, wenn Implantate verwendet werden, die in ihrer Form möglichst genau an die ursprüngliche Öffnung angepasst sind, wie dies beispielsweise in der Publikation US-6132214 (Suhonen et al.) beschrieben ist.
Die gemäss dem Stande der Technik verwendeten Dentalimplantate bestehen üblicherweise aus Reintitan oder Titanlegierungen. Diese Metalle zeigen eine sehr hohe biologische Verträglichkeit und es sind auch verschiedene Methoden bekannt, die Oberflächen von Implantaten aus diesen Metallen für eine noch verbesserte Osseointegration auszugestalten. Vielfach weisen die Implantate auch makroskopi- sehe Strukturen auf, die ein Einwachsen des Knochengewebes oder ein Durchwachsen mit Knochengewebe ermöglichen. Diese bekannten Dentalimplantate haben erst nach vollständiger Osseointegration eine Stabilität, die für eine volle Belastung reicht, also erst dann, wenn sie vom Knochengewebe eng umwachsen, bzw. mit dem Knochengewebe verwachsen oder von Knochengewebe durchwachsen sind (sekun- däre Stabilität). In osteoporotischem oder weichem Knochen, sowie in schlecht regenerierendem Knochengewebe beispielsweise von älteren Patienten kann gegebenenfalls überhaupt keine genügende Implantatstabilität erreicht werden.
Die primäre Stabilität der oben beschriebenen Dentalimplantate, das heisst ihre Stabilität unmittelbar nach der Implantation ist sehr beschränkt. Aus diesem Grund wird die oben erwähnte Wartezeit zwischen Implantation und weiterem Aufbau eingeschoben. Die Primärstabilität der genannten Implantate ist je nach Implantatform verschieden aber häufig nicht für eine volle Belastung genügend. Stiftförmige Implantate mit einem Gewinde sind beschränkt auf Zug und Druck und mit Querkräften belastbar, insbesondere, wenn sie derart eingesetzt sind, dass mindestens ein Gewin- degang im Bereich der Kortikalis liegt. Auf Torsion sind sie wenig belastbar. Implantate, die einen nicht runden Querschnitt haben, die also beispielsweise in ihrer Form an eine natürliche Zahnwurzel angepasst sind, sind auf Torsion besser belast- bar, auf Zug weniger. Dasselbe gilt für plattenförmige Dentalimplantate, die auch mehrere Fixierstellen aufweisen können.
Die ungenügende Primärstabilität bekannter Dentalimplantate würde bei Belastung unmittelbar nach der Implantation zu derart starken Bewegungen zwischen Implantat und Knochengewebe führen, dass eine Osseointegration behindert oder sogar verhindert würde. Eine sofortige Belastung der Implantate wäre aber nicht nur wünschenswert, um die Behandlungszeit zu verkürzen sondern auch um einen durch Nichtbelastung bedingten Abbau des Kieferknochens zu vermeiden und um die Osseointegration zu fördern durch belastungsbedingte Mikrobewegungen zwischen Implantat und Knochengewebe, die aber ein physiologisches Mass nicht überschreiten dürfen.
Die primäre Stabilität, insbesondere die Belastbarkeit auf Zug oder Druck wird ge- mäss dem Stande der Technik für stiftförmige Implantate erhöht durch entsprechend ausgestaltete Gewinde (US-3499222), durch abspreizbare Elemente (z.B. US- 5766009, EP-1184006) oder durch kragenförmige Elemente. Ankerförmige Implan- täte, die insbesondere für die Befestigung von Drähten und Nahtmaterialien verwendet werden, werden zur Erhöhung der primären und sekundären Stabilität für Zugbelastungen mit Widerhaken-ähnlichen Oberflächenstrukturen ausgestattet (US- 4360343). Auch diese Verbesserungen erlauben keine Belastung der Implantate unmittelbar nach der Implantation.
Die Erfindung stellt sich also die Aufgabe, ein in Knochengewebe oder durch Knochenersatzmaterial ergänztes Knochengewebe zu implantierendes Implantat zu schaffen, das eine sehr gute Primärstabilität hat, so dass es beispielsweise sofort nach der Implantation belastet werden kann, das aber zudem weitere, klinische Funktionen z.B. Förderung der Osseointegration, Durchlass von Partikeln oder Molekülen in der einen oder anderen Richtung (Freisetzung von therapeutischen Stoffen oder Draina- ge), elektrische oder chemische Stimulation etc., übernimmt und zwar ebenfalls unmittelbar nach der Implantation. Dabei sollen die weiteren, klinischen Funktionen durch die geforderte Primärstabilität klinisch nicht wesentlich eingeschränkt werden. Wenn das Implantat also beispielsweise eine lasttragende Funktion hat, also bei- spielsweise ein Dentalimplantat ist, soll es dank der verbesserten Primärstabilität sofort nach der Implantation oder mindestens bedeutend früher nach der Implantation als bekannte Implantate möglichst uneingeschränkt belastet werden können, wobei aber die Osseointegration (weitere, klinische Funktion) durch die Primärstabilität im wesentlichen unbeeinträchtigt bleibt, das heisst unmittelbar nach der Implantation beginnt, derart, dass die oben genannten positiven Effekte einer frühen Belastung auf die Osseointegration voll ausgenützt werden können. Weder das erfindungsgemässe Implantat noch dessen Implantation sollen aufwendiger sein als dies für Implantate gemäss dem Stande der Technik der Fall ist.
Diese Aufgabe wird gelöst durch das Implantat, wie es in den Patentansprüchen defi- niert ist.
Die Oberflächen des erf indungsgemässen Implantates, die nach der Implantation an das Knochengewebe angrenzen und beispielsweise vom Knochengewebe umwachsen oder mit diesem verwachsen sollen, weisen Bereiche einer ersten Art und Bereiche einer zweiten, von der ersten Art verschiedenen Art auf.
Die Oberflachenbereiche der ersten Art sind in an sich bekannter Weise für eine oder mehrere vorgegebene, klinische Funktionen ausgerüstet. Beispiele solcher vorgegebener klinischer Funktionen sind die Förderung oder mindestens Ermöglichung der Osseointegration für eine gute, sekundäre Stabilität, die Freisetzung von therapeutisch wirksamen Stoffen in das das Implantat umgebende Gewebe, die Entfernung von unerwünschten Stoffen (Drainage) aus dem das Implantat umgebende Gewebe oder die elektrische oder chemische Stimulation von das Implantat umgebendem Gewebe.
Die Oberflachenbereiche der ersten Art weisen also beispielsweise im Falle eines lasttragenden Implantates Strukturen auf, die sich für eine stabile Verwachsung oder Durchwachsung mit dem vitalen Gewebe eignen und sie sind mindestens bezüglich Osseointegration biologisch aktiv. Ferner oder zusätzlich dazu können durch die Oberflachenbereiche erster Art Stoffe mit beispielsweise osseointegrativer, entzündungshemmender, infektionsbekämpfender oder wachstumsfördernder Wirkung freigesetzt werden oder sie können für den Durchlass von therapeutisch wirkenden Sti- mulationsimpulsen ausgerüstet sein.
Die Oberflachenbereiche der ersten Art sind also beispielsweise biologisch verträgliche Oberflächen (z.B. aus Titan) und können makroskopische Strukturen bilden, in die das Knochengewebe einwachsen kann. Solche Oberflächen können zusätzlich beispielsweise mit Calziumphosphat-haltigen Verbindungen beschichtet sein, sie können beispielsweise mit Phosphonaten oder Peptidsequenzen modifiziert sein und/oder sie können Gele oder Polymere aufweisen, in denen beispielsweise Wachstumsfaktoren eingelagert sind.
Die Oberflachenbereiche der zweiten Art sind für die Erstellung der Primärstabilität ausgerüstet. Dafür weisen diese Oberflachenbereiche ein Material auf, das mittels mechanischer Schwingungen verflüssigbar ist, also beispielsweise ein sich thermoplastisch verhaltendes Material (thermoplastisches Material oder Verbundwerkstoff mit einer thermoplastischen Komponente) oder einen thixotropen Zement, wobei dieses verflüssigbare Material bei der Implantation mittels mechanischer Schwingungen, z.B. Ultraschall, verflüssigt und in Unebenheiten, Poren oder er- stellten Geometrien im das Implantat umgebenden Knochengewebe eingepresst wird. Das die Oberflachenbereiche der zweiten Art bildende Material bildet bereits vor der Implantation Teile der Aussenoberfläche des Implantates, oder es befindet sich im Innern des Implantates und wird bei der Implantation in verflüssigtem Zustand durch entsprechende Öffnungen an die Aussenoberfläche des Implantates gepresst, wo es dann in situ die Oberflachenbereiche der zweiten Art bildet.
Damit das verflüssigte Material der Oberflachenbereiche der zweiten Art bei der Implantation in das Knochengewebe eingepresst werden kann, sind die Oberflachenbereiche der zweiten Art derart angeordnet, dass sie bei der Positionierung des Implantates im Knochen mit dem Knochengewebe in Berührung kommen. Das heisst, die Oberflachenbereiche der zweiten Art überragen beispielsweise mindestens örtlich die Oberflachenbereiche der ersten Art oder sie befinden sich an Implantatskanten, Ausbuchtungen etc. An Implantaten, die das die Oberflachenbereiche der ersten Art bildende Material vor der Implantation in ihrem Inneren tragen, sind die Öffnungen, durch die das verflüssigbare Material ausgepresst wird, vorteilhafterweise an eben- solchen Stellen angeordnet.
Die Oberflachenbereiche der beiden verschiedenen Arten sind derart angeordnet und das verflüssigbare Material und/oder die Verflüssigung werden derart dosiert angewendet, dass die Oberflachenbereiche der ersten Art von verflüssigtem Material möglichst frei bleiben. Damit wird erreicht, dass die weiteren, klinischen Funktionen dieser Oberflachenbereiche der ersten Art auch unmittelbar nach der Implantation nicht oder höchstens in einem klinisch nicht relevanten Masse behindert werden. Dadurch wird also beispielsweise erreicht, dass die Entstehung der sekundären Stabilität durch Osseointegration in Oberflächenbereichen der ersten Art nicht nur nicht behindert sondern auch nicht verzögert wird, so dass diese unmittelbar nach der Implanta- tion beginnen kann. Die Trennung der beiden Arten von Implantatsoberflächen wird beispielsweise für Implantate, die während der Implantation relativ zum Knochengewebe in einer Implantationsrichtung bewegt werden, erreicht, indem die beiden Arten von Oberflächenbereichen in Implantationsrichtung im wesentlichen parallel nebeneinander an- geordnet werden.
Das erfindungsgemässe Implantat wird wie bekannte Implantate in einer spezifisch für das Implantat im gegebenenfalls vorgängig regenerierten Knochengewebe (z.B. des Kiefers) erstellten Öffnung implantiert, wobei diese Öffnung das ganze Implantat (Wurzelbereich) aufnehmen kann oder wobei das Implantat selbstschneidend tiefer als die Öffnung in das Knochengewebe eingebracht werden kann. Die Öffnung kann also beispielsweise nur die Kortikalisschicht betreffen oder bei entsprechender Ausgestaltung des Implantates kann sie überhaupt fehlen. Das erfindungsgemässe Implantat kann auch im Sinne einer Replika in seiner Form an eine unregelmässige Öffnung im Knochengewebe angepasst sein, also beispielsweise die Form einer ent- f ernten, natürlichen Zahnwurzel haben und direkt in diese unregelmässige Öffnung implantiert werden.
Das erfindungsgemässe Implantat ist also beispielsweise ein Dentalimplantat und hat die Form eines Stifts oder einer natürlichen Zahnwurzel und weist an seinem proxi- malen Ende eine Fixierstelle (z.B. Sackloch mit Innengewinde oder Stelle, an der der Dentalchirurg ein solches Sackloch erstellen kann) oder einen künstlichen Kronenbereich auf. Es kann an seinem distalen Ende meisselförmig ausgebildet sein und/oder seitlich mit selbstschneidenden oder furchenden Strukturen ausgerüstet sein. Es kann ferner platten-, Scheiben- oder klingenförmig sein und eine oder mehrere Fixierstellen aufweisen oder es kann die Form eines Ankers haben, an dem beispielsweise ein Draht oder ein Nahtmaterial befestigbar ist. Das erfindungsgemässe Implantat ist einteilig und weist die oben definierten, verschiedenen Oberflachenbereiche auf, die beispielsweise aus verschiedenen Materialien bestehen, oder es weist das verflüssigbare Material in seinem Innern auf, wobei Öffnungen vorgesehen sind, durch die das Material in seinem verflüssigten Zustand an die Aussenseite des Implantates gepresst werden kann. Das Implantat kann auch zwei- oder mehrteilig sein, wobei der Chirurg zwei oder mehrere, aus verschiedenen Materialien bestehende Teile zu einem Implantat kombiniert.
Für die Implantation wird das erfindungsgemässe Implantat in einer Öffnung in einem Knochen (oder mit Knochenersatzmaterial ergänztem Knochengewebe), bei- spielsweise in einem Kieferknochen, oder gegebenenfalls auf dem Knochen positioniert und dann mit mechanischen Schwingungen, beispielsweise mit Ultraschall beaufschlagt und gleichzeitig gegen den Knochen gepresst. Dadurch wird mindestens ein Teil des verflüssigbaren Materials verflüssigt und in Poren, Oberflächenunebenheiten oder geschaffene Geometrien des umliegenden Knochengewebes gepresst, wo es nach der Erstarrung eine formschlüssige Verbindung zwischen Implantat und umliegendem Knochengewebe und gegebenenfalls Knochenersatzmaterial bildet. Je nach Ausführungsform des Implantates wird es gleichzeitig mit der Verflüssigung auch im Knochengewebe vorgetrieben (Implantationsrichtung).
Zur Beaufschlagung des positionierten Implantates mit mechanischen Schwingungen wird auf dessen proximalem Ende beispielsweise die Sonotrode eines Ultraschallgerätes aufgesetzt. Experimente zeigen, dass mit einer Leistung von 0,2 bis 20 W pro Quadratmillimeter Wirkfläche gute Resultate erzielt werden. Die Frequenz der Schwingungen beträgt zwischen 2 und 200 kHz.
Erfindungsgemässe Implantate mit einer lasttragenden Funktion (z.B. Dentalimplan- täte) weisen beispielsweise einen zentralen Implantatteil auf, der die Oberflächenbe- reiche der ersten Art trägt und der beispielsweise aus Metall (z.B. Stahl, Titan, Cobalt/Chrom-Legierungen), aus keramischem oder glasartigen Material (z.B. Aluminiumoxid, Zirkonoxid, Silikate, Calziumphosphat-Keramiken oder -Gläser), aus duroplastischen oder hochtemperatur-thermoplastischen Kunststoffen (Polyethera- rylketone, Polyfluor- oder Polychlorethylene, Polyetherimide, Polyethersulfone, Polyvinylchlorid, Polyurethane, Polysulfone, Polyester) . oder aus einem Verbundwerkstoff (z.B. kohlefaserverstärkter Hochtemperatur-Thermoplast) besteht sowie einen peripheren Implantatteil aus dem verflüssigbaren Material, beispielsweise aus einem Material mit thermoplatischen Eigenschaften. Das verflüssigbare Material kann auch im Innern eines hohlen, zentralen Implantatteils vorgelegt sein, wobei die Wandung des zentralen Implantatteils durchgehende Öffnungen aufweist, durch die das verflüssigte Material unter dem Einfluss der mechanischen Schwingungen gepresst wird, um aussen Oberflachenbereiche der zweiten Art zu bilden. Die Implantatteile können herstellerseitig miteinander verbunden werden oder erst unmittelbar vor oder bei der Implantation durch den Chirurgen miteinander in Verbindung gebracht werden.
Erfindungsgemässe Implantate ohne nennenswerte, lasttragende Funktion (z.B. Implantate mit einer Freisetzungs-, Drainage- oder Stimulationsfunktion) können ebenfalls einen zentralen Implantatteil und einen peripheren Implantatteil aus einem min- destens teilweise verflüssigbaren Material aufweisen, wobei die mechanische Stabilität (tragende Funktion), die für die Implantation notwendig ist, durch den peripheren Teil übernommen werden kann und der zentrale Teil in einem solchen Fall eine nur geringe mechanische Stabilität aufweist. Ein solcher zentraler Implantatteil kann beispielsweise ein durchlässiger Behälter beispielsweise aus porösem Calziumphos- phat oder anderen mechanisch wenig stabilen Knochenersatzmaterial oder aus einer dünnen Membran sein, wobei die Freisetzung bzw. Drainage oder Stimulation durch die Behälterwandung stattfindet. Der zentrale Implantatteil kann auch ein Körper aus beispielsweise porösem Calziumphosphat oder anderem Knochenersatzmaterial sein, dessen Funktion darin besteht, die Bildung von fehlendem oder zusätzlich er- wünschtem Knochenmaterial zu initiieren oder zu unterstützen. Auch im Falle eines mechanisch wenig stabilen, zentralen Implantatteils ist es möglich, das verflüssigbare Material im Innern des zentralen Implantatteils vorzusehen und während der Implantation in verflüssigtem Zustand durch entsprechende Öffnungen des zentralen Implantatteiles auf dessen Aussenseite zu pressen.
Das erfindungsgemässe Implantat kann auch nur aus einem einzigen Material bestehen, wenn dieses die Anforderungen der mechanischen Festigkeit des Implantates und gegebenenfalls einer Fixierstelle, die durch die weiteren klinischen Funktionen der Oberflachenbereiche erster Art (z.B. biologische Integration bzw. sekundäre Sta- bilität) gestellten Anforderungen und die Anforderungen der Verflüssigbarkeit durch mechanische Schwingungen erfüllen kann. Gegebenenfalls kann das einzige Material in verschiedenen Bereichen des Implantates zu verschiedenen Graden gefüllt sein (z.B. mit Fasern, Whiskers oder Partikeln) oder es kann in verschiedenen Bereichen mit verschiedenen Materialien gefüllt sein. Auch in diesem Falle ist durch entspre- chende Ausgestaltung der im Knochengewebe zu integrierenden Oberflachenbereiche dafür zu sorgen, dass die Oberflachenbereiche der zweiten Art bzw. das verflüssigte Material bei der Implantation insbesondere mit dem Knochengewebe in Berührung kommen und dass das verflüssigte Material nicht oder nur zu einem klinisch nicht relevanten Grad auf die Oberflachenbereiche der ersten Art getragen werden.
Das verflüssigbare Material ist im Falle von Implantaten, deren Oberflachenbereiche der ersten Art für eine Osseointegration ausgerüstet sind, vorteilhafterweise mindestens teilweise biologisch abbaubar (resorbierbar), so dass die durch den Formschluss zwischen dem Implantat und dem Knochengewebe erstellte Primärstabilität allmählich abgelöst wird durch die Sekundärstabilität der Osseointegration, die vorteilhaf- terweise in demselben Masse zunimmt, wie das verflüssigbare Material resorbiert, das heisst die primäre Stabilität reduziert wird. Insbesondere im Falle von osteopo- rotischem Knochengewebe oder schlecht regenerierendem Knochengewebe mag es auch vorteilhaft sein, die primäre Stabilisierung als Ergänzung zur sekundären Stabilisierung dauernd zu erhalten, das heisst, ein nicht resorbierbares, verflüssigbares Material einzusetzen, wobei dieses gegebenenfalls auch selbst für eine gute biologische Integration (sekundäre Osseointegration) ausgerüstet sein kann.
In Implantaten mit anderen, klinischen Funktionen als lasttragenden Funktionen ist das verflüssigbare Material vorteilhafterweise mindestens teilweise resorbierbar, wenn das Implantat nach einer vorgegebenen Zeit entfernt werden soll oder vollständig durch Knochengewebe ersetzt werden soll. Wenn die primäre Stabilität aufrechterhalten bleiben soll, ist das verflüssigbare Material nicht oder nur teilweise resor- bierbar.
Als verflüssigbare Materialien eignen sich zum Beispiel resorbierbare Polymere beispielsweise auf Milch- und/oder Glykolsäurebasis (PLA, PLLA, PGA, PLGA etc.) oder Polyhydroxyalkanoate (PHA), Polycaprolactone (PCL), Polysacharide, Polydi- oxanone (PD) Polyanhydride, Polypeptide oder entsprechende Copolymere oder Mischpolymere oder die genannten Polymere als Komponente enthaltende Verbundwerkstoffe. Als nicht resorbierbare Polymere sind Thermoplasten wie beispielsweise Polyolefine (z.B. Polyethylen), Polyacrylate, Polymetacrylate, Polycar- bonate, Polyamide, Polyester, Polyurethane, Polysulfone, Polyarylketone, Polyimide, Polyphenylsulfide oder Flüssig-Kristall -Polymere (liquid cristal polymers LCPs), Polyacetale, halogenierte Polymere, insbesondere halogenierte Polyolefine, Polyphe- nylensulfide, Polysulfone, Polyether oder entsprechende Copolymere und Mischpolymere oder die genannten Polymere als Komponente enthaltende Verbundwerkstoffe geeignet. Anwendbare thixotrope Systeme sind resorbierbare, teilresorbierbare oder nicht resorbierbare, polymere, keramische oder hydraulische Zemente (z.B. No- rian® von Synthes oder Sulfix® von Centerpulse). Das verflüssigbare Material kann für weitere Funktionen Fremdphasen oder weitere Stoffe enthalten. Insbesondere kann das verflüssigbare Material durch Beimischen von Fasern oder Whiskern (z.B. Calziumphosphat-Keramiken oder -Gläser) verstärkt sein (Verbundwerkstoff). Es kann auch in situ quellende oder lösliche (poren- bildende) Bestandteile (z.B. Polyester, Polysaccharide, Hydrogele, Natriumphosphat) oder in situ freizusetzende Stoffe mit therapeutischer Wirkung beispielsweise zur Förderung von Heilung und Regeneration (z.B. Wachstumsfaktoren, Antibiotika, Entzündungshemmer oder Puffer wie Natriumphosphat gegen nachteilige Wirkungen sauren Abbaus) enthalten. Wenn das verflüssigbare Material resorbierbar ist, werden solche Stoffe verzögert freigesetzt.
Der Implantatteil, der nicht aus dem verflüssigbaren Material besteht, ist nicht resorbierbar, wenn das Implantat im Körper verbleiben oder chirurgisch entfernt werden soll. Er kann aber auch mindestens teilweise aus einem resorbierbaren Material bestehen, das nach der Implantation allmählich durch vitales Gewebe ersetzt wird.
Die Ausgestaltung des Implantates und die Wahl des verflüssigbaren Materials sind aufeinander abzustimmen, derart, dass die Festigkeit des Formschlusses der erwarteten Belastung genügen kann, und derart, dass die Verflüssigung eine verantwortbare, das heisst möglichst geringe Freisetzung von Wärme mit sich bringt. Wenn verflüssigbare Materialien mit einer relativ hohen Erweichungstemperatur verwendet wer- den, ist vorteilhafterweise dafür zu sorgen, dass das Implantat als Ganzes (inklusive verflüssigbares Material) die mechanischen Schwingungen im Sinne eines Resonators leitet, so dass das verflüssigbare Material nur sehr örtlich, z.B. nur im Bereiche von entsprechend vorgesehenen Energierichtungsgebern in den Oberflächenbereichen der zweiten Art verflüssigt wird. Auf diese Weise kann die freigesetzte Wär- memenge in einem akzeptablen Rahmen gehalten werden. Insbesondere bei Verwendung eines Materials mit einer relativ tiefen Erweichungstemperatur oder eines ohne Freisetzung von Wärme verflüssigbaren Materials (z.B. thixotrope Zemente) kann die Verflüssigung auch im Innern des verflüssigbaren Materials (durch starke Dämpfung der anregenden Schwingungen) oder an Berührungsstellen zwischen zentralem und peripherem Implantatteil erfolgen.
Die Wärmebelastung des Gewebes während der Implantation kann weiter reduziert werden, indem der zentrale Implantatteil Materialien mit einer höhen Wärmeleitfähigkeit und/oder einer hohen Wärmekapazität (z.B. Siliziumcarbid) aufweist und gegebenenfalls mit Kühlkanälen versehen ist, durch die ein Kühlmedium geleitet wird.
Beispielhafte Aμsführungsformen des erfindungsgemässen Implantates werden anhand der folgenden Figuren detailliert beschrieben. Dabei zeigen:
Figuren 1, 2A, 2B und 2C drei erste, beispielhafte Ausführungsformen eines im wesentlichen stiftförmigen, erfindungsgemässen Implantates (z.B. Dentalimplantat) mit einem zentralen und einem peripheren Implantatteil als Seitenansicht (Figur 1) und im Querschnitt (Figuren 2A bis 2C);
Figur 3 eine zweite, beispielhafte Ausführungsform eines erfindungsgemässen Im- plantates (z.B. Dentalimplantat) mit einem zentralen und einem peripheren
Implantatteil, wobei die Form des Implantates an eine bestehende Kavität in einem Knochen (z.B. durch Entfernung einer natürlichen Zahnwurzel entstandene Öffnung im Kieferknochen) angepasst ist;
Figuren 4 und 5 zwei weitere Ausführungsformen eines erfindungsgemässen Im- plantaes (z.B. Dentalimplantat) mit zentralem und peripherem Implantatteil, wobei der zentrale Implantatteil an eine bestehende Kavität in einem Knochen angepasst (z.B. Nachbildung einer natürlichen Zahnwurzel) ist und selbstscheidend oder furchend ausgerüstet ist (Querschnitt); Figur 6 eine weitere, im wesentlichen stiftförmige Ausführungsform eines erfindungsgemässen Implantates (z.B. Dentalimplantat) mit einem zentralen und einem peripheren Implantatteil (Seitenansicht);
Figuren 7 und 8 eine beispielhafte Ausführungsform eines erfindungsgemässen Im- plantates in der Form eines Ankers als Seitenansicht (Figur 7) und im Querschnitt (Figur 8);
Figuren 9 und 10 eine beispielhafte Ausführungsform eines platten-, Scheiben- oder klingenförmigen erfindungsgemässen Implantates (z.B. Dentalimplantat mit zwei Fixierstellen) als Seitenansicht (Figur 9) und Draufsicht (Figur 10);
Figuren 11 und 12 eine beispielhafte Ausführungsform eines im wesentlichen stift- förmigen erfindungsgemässen Implantates (z.B. Dentalimplantat) mit einem hohlen zentralen Implantatteil als Längsschnitt (Figur 11) und Draufsicht (Figur 12).
Figur 13 eine beispielhafte Ausführungsform des erfindungsgemässen Implantates mit einem zentralen Implantatteil ohne wesentliche mechanische Stabilität;
Figur Hein Augmentationselement als weiteres Beispiel eines erfindungsgemässen Implantates;
Figuren 15 und 16 (je A, B und C) zwei Ausführungsformen von Implantaten zur
Verbindung von zwei Rückenwirbeln je dreidimensional dargestellt (Figu- ren 15 A und 16A), während der Implantation zwischen zwei Wirbelkörpern als Seitenansicht (Figuren 15B und 16B) und in implantiertem Zustand als
Frontansicht (Figuren 15C und 16C). Figuren 1 und 2A bis 2C zeigen eine beispielhafte, stiftförmige Ausführungsform des erfindungsgemässen Implantates, das eine lasttragende Funktion hat, das also beispielsweise ein Dentalimplantat ist aber auch ein Implantat zur orthopädischen Verwendung, beispielsweise zur Stabilisierung eines Knochenbruches oder zur Fixie- rung einer Platte oder ein Schaft einer Gelenkprothese (z.B. Hüftgelenk, Kniegelenk, Schultergelenk oder Fingergelenk) sein kann. Das Implantat weist einen zentralen Implantatteil 1 und einen peripheren Implantatteil 2 auf, wobei der zentrale Implantatteil an seinem proximalen Ende beispielsweise eine Fixierstelle 3, z.B. ein Sackloch mit Innengewinde oder eine Stelle, an der der Chirurg (z.B. Dentalchirurg) ein derartiges Sackloch erstellen kann, aufweist. Das distale Ende ist beispielsweise für eine selbstschneidende Wirkung meisselförmig ausgerüstet. Das Implantat kann auch, wie durch den Querschnitt gemäss Figur 2C veranschaulicht, beispielsweise axial verlaufende, selbstschneidende oder furchende Elemente 9 aufweisen. Der zentrale Implantatteil 1 weist sich parallel zur Implantationsrichtung A erstreckende Oberflachenbereiche 4 der ersten Art (z.B. mit osseointegrativen, entzündungshemmenden, infektionsbekämpfenden und/oder wachstumsfördernden Eigenschaften) auf und zwischen den Oberflächenbereichen 4 der ersten Art Oberflächen, die sich für eine Verbindung mit dem peripheren Implantatteil 2 eignen. Die Verbindung zwischen dem peripheren Implantatteil 2 und dem zentralen Implantatteil kann eine ad- hesive Verbindung 5 (Figur 2A) sein oder eine formschlüssige, beispielsweise einzelne Nuten 5' (Figuren 2A und 2C) mit verengtem Öffnungsschlitz oder Oberflächen 5" mit einer Vielzahl von Öffnungen oder Nuten (Figur 2B). Der periphere Implantatteil 2 weist Finger 6 auf, die beispielsweise in die Nuten 5' oder auf die Oberflachenbereiche 5" passen und die mindestens einen Teil der Oberflachenbereiche 8 der zweiten Art bilden.
Wie aus den Figuren 2A bis 2C hervorgeht, stellt die Erfindung an den Querschnitt der erfindungsgemässen, stiftförmigen Implantate eigentlich keine Bedingungen, so dass dieser funktionsabhängig wählbar ist. Es sind also auch andere Querschnitte als in den drei Figuren dargestellt denkbar, zum Beispiel ein zentraler Implantatteil mit einem runden Querschnitt und darauf sitzende Finger 6, wie sie in der Figur 2A dargestellt sind.
Insbesondere das in der Figur 2C illustrierte Implantat kann beispielsweise weitgehend selbstschneidend in das Knochengewebe getrieben werden. Damit dabei das verflüssigte Material nicht auf die Oberflachenbereiche 4 der ersten Art getrieben wird, erstrecken sich die Oberflachenbereiche erster und zweiter Art (4 und 8) nebeneinander parallel zur Implantationsrichtung A. Im proximalen Bereich, wo der Implantationsweg nur noch kurz ist, können die Finger 6 in einen Ring 6' münden, der sich um den zentralen Implantatteil 1 erstreckt und vorteilhafterweise ebenfalls in einer Nut des zentralen Implantatteils 1 festgehalten ist. Durch den Ring 6' werden nicht nur die Finger 6 zu einem zusammenhängenden, peripheren Implantatteil 2 zu- sammengefasst, was für eine Verbindung mit dem zentralen Implantatteil gegebenenfalls durch den Chirurgen von Vorteil ist, sondern es wird auch, gegebenenfalls im Bereich der Kortikalis eine innigere primäre Stabilisierung zwischen Implantat und Knochengewebe insbesondere gegen Zug und Torsion geschaffen. Gegebenenfalls ist in der Kortikalis ein Gewinde oder eine ähnliche Struktur zu erstellen, damit sich der Ring 6' formschlüssig mit dieser relativ dichten Knochenschicht verbinden kann.
Für ein Implantat, das in einer tieferen Öffnung positioniert und während der Beaufschlagung mit den mechanischen Schwingungen nicht oder nur wenig vorgeschoben wird, können die Oberflachenbereiche erster und zweiter Art auch anders angeordnet sein. Die Oberflachenbereiche 8 der zweiten Art können anstelle von Fingern 6 beispielsweise ein Muster von Punkten oder von sich kreuzenden Linien bilden. Die Anordnung der Oberflachenbereiche 8 der zweiten Art ist also an die Implantationsart anzupassen. Zusätzlich ist sie an die Primärstabilität anzupassen, die durch das verflüssigte Material zu erreichen ist, die also nicht durch die Formgebung des Implantates gegeben werden kann. Die beiden Implantatteile 1 und 2 der in den Figuren 1 und 2A bis 2C dargestellten Implantate können herstellerseitig miteinander verbunden werden. Der periphere Implantatteil 2 kann beispielsweise durch Spritzgiessen direkt auf dem zentralen Implantatteil 1 hergestellt werden. Die beiden Implantatteile 1 und 2 können auch sepa- rat hergestellt werden und erst unmittelbar vor der Implantation vom Chirurgen zusammengefügt werden. Dabei ist es vorteilhaft, die beispielsweise formschlüssige oder adhesive Verbindung zwischen den beiden Materialien während der Implantation zu erzielen, dadurch, dass das Material des peripheren Implantatteils 2 verflüssigt und beispielsweise in die Öffnungen oder Nuten gemäss Figur 2B des zentralen Im- plantatteils gepresst wird. Dafür ist gegebenenfalls die Innenseite des peripheren Implantatteils 2 oder die entsprechende Oberfläche des zentralen Implantatteils 1 mit Energierichtungsgebern zu versehen.
Der Vorteil eines verbraucherseitigen Zusammenfügens besteht darin, dass die beiden Teile separat und dadurch gegebenenfalls in verschiedenen Verfahren, die an die verschiedenen Funktionalitäten der Teile angepasst sind, sterilisiert werden können. Eine Sterilisation des zusammengefügten Implantates entfällt. Das verbraucherseitige Zusammenfügen des Implantates erlaubt es auch, dem Chirurgen ein Set zur Verfügung zu stellen mit sich voneinander beispielsweise bezüglich Länge und Durchmesser unterscheidenden zentralen Implantatteilen und sich voneinander beispielsweise bezüglich Material oder Fingerdicke unterscheidenden peripheren Implantatteilen, so dass der Chirurg ein genau für einen vorliegenden Fall geeignetes Implantat selber zusammenstellen kann (grössere Variabilität mit einer kleineren Zahl von Systemkomponenten).
Zur Implantation der stiftförmigen Implantate gemäss Figuren 1 und 2A bis 2C wird eine Vorrichtung (z.B. Sonotrode einer Ultraschallvorrichtung) verwendet, deren di- stales Ende im wesentlichen auf die proximale Stirnfläche des Implantates abgestimmt ist. Gegebenenfalls wird zwischen Sonotrode und Implantat eine Kopplungs- element eingefügt. Die Schwingungsenergie wird vorteilhafterweise über den zentralen Implantatteil eingekoppelt.
Figur 3 zeigt ein erfindungsgemässes Dentalimplantat, das im Prinzip wie das Implantat gemäss Figur 1 ausgestaltet ist, das aber in seiner Form nicht den bekannten stift- oder schraubenförmigen Implantaten nachgebildet ist, sondern in seiner Form an eine bestehende Kavität in einem Knochen, im vorliegenden Fall an eine natürliche Zahnwurzel angepasst ist. Der zentrale Implantatteil 1 ist zwischen den Oberflächenbereichen 8 der zweiten Art, die durch den peripheren Implantatteil 2 gebildet werden, also in den Oberflächenbereichen 4 der ersten Art mit Strukturen 10 verse- hen, die wie ein Gewinde eine bessere Verankerung im regenerierten Knochengewebe (sekundäre Stabilität) ermöglicht.
Figuren 4 und 5 zeigen im Querschnitt zwei weitere Ausführungsformen des erfindungsgemässen Implantates, die sich für die Implantation in eine bestehende Kavität in einem Knochen, beispielsweise in der durch Entfernung einer natürlichen Zahn- wurzel eignen. Sie sind für diese Anwendung an die entsprechende Kavität angepasst und weisen axial verlaufende selbstschneidende oder furchende Elemente 9 auf. Der zentrale Implantatteil 1 der beiden Implantate besteht aus einem Stiftteil 1.1, der bei- spielwsweise eine Fixierstelle 3 oder eine künstlicher Zahnkrone trägt, und aus einem Formteil 1.2. Der Formteil 1.2 wird ex situ im Sinne einer Replika beispielswei- se anhand einer aus einem Kiefer entfernten Zahnwurzel, wie dies beispielsweise in der Publikation US-6132214 (Suhonen et al.) beschrieben ist, oder in situ, d.h. in der entsprechenden Kavität geformt.
Der Formteil 1.2 gemäss Figur 4 bildet die Oberflachenbereiche 4 der ersten Art
(z.B. mit osseointegrativen, entzündungshemmenden, infektionsbekämpf enden und/oder wachstumsfördernden Eigenschaften) und besteht aus einem vorteilhafter- weise resorbierbaren oder teilweise resorbierbaren Knochenersatzmaterial (z.B. Cal- ziumphosphat, Polylactid, mit Calziumphosphat gefülltes, nicht resorbierbares Polymer, Verbindungssystem mit verstärkenden Elementen). Der periphere Implantatteil 2 beschränkt sich auf die selbstschneidenden oder furchenden Elemente 9, in die bei- spielsweise stiftförmige Teile aus dem verflüssigbaren Material eingelassen sind.
Das Implantat gemäss Figur 4 kann auch in zwei Schritten implantiert werden. Dabei wird zuerst eine vorhandene Kavität mit einem Stück Knochenersatzmaterial (Formteil 1.2) gefüllt und wird dann der Stiftteil 1.1 eingesetzt, wobei die Verankerung mittels verflüssigbarem Material (peripherer Implantateil 2) mindestens teilweise das Knochenersatzmaterial betreffen kann. Solche Fälle sind in der Figur 4 mit strichpunktierten Linien angedeutet.
Der Formteil 1.2 gemäss Figur 5 ist von einer relativ dünnen und möglichst flexiblen Schicht des verflüssigbaren Materials, also vom peripheren Implantatteil 2 umgeben, der die Oberfläche 8 der zweiten Art bildet. Anstelle der dünnen Schicht kann auch eine mindestens teilweise mit dem verflüssigbaren Material beschichtete Membran vorgesehen werden. Die axial verlaufenden, selbstschneidenden oder furchenden Elemente 9 weisen die Oberflächen 4 der ersten Art auf. Der Formteil 1.2 besteht aus einem plastischen, aushärtbaren Material, beispielsweise aus einem mittels Licht, Ultraschall oder Wärme aushärtbaren oder hydraulischen Knochenzement, der vor- teilhafterweise thixotrope Eigenschaften hat. Beim Einbringen in die Knochenkavitat passt sich der Formteil 1.2 an diese Kavität an. Beim Beaufschlagen mit mechanischen Schwingungen wird nicht nur das verflüssigbare Material der Oberflachenbereiche 8 der zweiten Art in Poren und Unebenheiten des umliegenden Knochengewebes eingepresst sondern auch der Formkörper an die Öffnung im Kieferknochen angepasst und gegebenenfalls ausgehärtet. Das verflussigbare Material ist vorteilhafterweise resorbierbar, so dass die durch die an den Oberflächenbereichen 8 der zweiten Art erstellte Primärstabilität abgelöst wird durch eine Sekundärstabilität, die zuerst durch die Osseointegration des Formkörpers 1.2 und nach dessen Resorption durch eine Osseointegration des Stiftteils 1.1 bedingt ist.
Als Dentalimplantate ausgebildete Implantate gemäss Figuren 4 und 5 können im wesentlichen unmittelbar nach Entfernung einer natürlichen Zahnwurzel im Kiefer- knochen implantiert werden, da ihre Form an die durch die Entfernung entstehende Öffnung anpassbar ist. Dank der durch die Oberflachenbereiche 8 der zweiten Art erzielten Primärstabilität können sie auch sofort belastet werden, wodurch Mikrobe- wegungen mit physiologischen Ausmassen entstehen, die die Osseointegration in den Oberflächenbereichen der ersten Art beschleunigen. Solche Dentalimplantate verkür- zen die Behandlungszeit also noch mehr als die Implantate gemäss Figuren 1 bis 3. Dasselbe gilt selbstverständlich auch für Implantate, die in einer vorgegebenen Kavität von anderen als Kieferknochen zu implantieren sind.
Figur 6 zeigt eine weitere, stiftförmige Ausführungsform des erfindungsgemässen Implantates (z.B. Dentalimplantat, Fixierung von Knochenbrüchen, Befestigung von Stabilisierungsplatten, Schaft von Gelenkprothesen) mit einem zentralen Implantatteil und einem peripheren Implantatteil 2. Der zentrale Implantatteil 1 weist durchgehende und/oder nicht durchgehende Öffnungen 11 zur Durchwachsung mit Knochengewebe auf, in denen, beispielsweise durch Reibschluss festgehalten, Stifte 12 aus dem verflüssigbaren Material stecken und über die Oberfläche des zentralen Implantatteils 1 vorstehen. Die Stifte 12 bilden zusammen den peripheren Implantatteil 2, die aus den Öffnungen 11 vorstehenden Stiftenden die Oberflächen 8 der zweiten Art.
Figuren 7 und 8 zeigen als Seitenansicht und im Querschnitt eine ankerförmige
Ausführungsform des erfindungsgemässen Implantates, dessen Fixierstelle 3 bei- spielsweise als Öse ausgebildet ist. Der Anker hat eine an sich bekannte Form und weist einen über seine Länge verlaufenden Schlitz auf, in dem formschlüssig ein Stift aus dem verflüssigbaren Material (peripherer Implantatteil 2) angeordnet ist. Der Stift 13 steht beidseitig über die Ankeroberfläche vor. Das ankerförmige Implantat kann wie bekannte solche Implantate zusätzlich Widerhaken 14 aufweisen, die bei einer Belastung auf Zug in das Knochengewebe gepresst werden und die die formschlüssige Verankerung durch den peripheren Implantatteil 2 ergänzen. Solche Widerhaken oder ähnliche Mittel können aber auch vollständig fehlen.
Die Ausgestaltung der Ankerkanten als Schneidklingen erleichtert die Implantation ohne vorgängige Erstellung einer entsprechenden Öffnung im Knochengewebe oder mit Erstellung einer Öffnung, die nur die Kortikalis betrifft.
Figuren 9 und 10 zeigen als weitere, beispielhafte Ausführungsform des erfindungsgemässen Implantates ein platten-, Scheiben- oder klingenförmiges Dentalimplantat, das beispielsweise zwei Fixierstellen 3 oder zwei künstliche Zahnkronen aufweist und dessen peripherer Implantatteil 2 aus einer Mehrzahl von stiftförmigen Teilen 13 besteht, die im Bereiche der Platte, Scheibe oder Klinge in durchgehenden Öffnungen und im Bereiche der Fixierstellen in Nuten des zentralen Implantatteils angeordnet sind.
Die platten-, Scheiben- oder klingenförmigen Dentalimplantate, von denen ein Beispiel in den Figuren 9 und 10 dargestellt ist, werden üblicherweise wie die stiftför- migen Dentalimplantate vom Kieferkamm her in den Kiefer eingeführt oder während der Beaufschlagung mit den mechanischen Schwingungen im Kiefer vorgetrieben (Implantationsrichtung A, Figur 9). Gegebenenfalls können sie auch von der Seite in den Kieferknochen implantiert werden (Implantationsrichtung A', Figur 10), wofür ein Teil des Kieferknochens zu entfernen und nach der Implantation wieder zu posi- tionieren ist. Platten-, Scheiben- oder klingenförmige Implantate finden nicht nur im Dentalbereich Anwendung sondern bekannterweise auch im orthopädischen Bereich, wobei ihr proximaler Bereich dann entsprechend ausgestaltet ist.
Figuren 11 und 12 zeigen eine weitere stiftförmige Ausführungsform eines erfin- dungsgemässen Implantates (z.B. Dentalimplantat oder Implantat für orthopädische Anwendung) im Längsschnitt und als Draufsicht. Der zentrale Implantatteil 1 ist als Hülse mit Innenhohlraum 2' ausgestaltet, in der das verflüssigbare Material vorgelegt ist. Die Hülsenwand weist durchgehende Öffnungen oder Schlitze 20 auf, die beispielsweise in axialen Reihen angeordnet sind oder sich axial erstrecken. Wenn das Implantat in einer Öffnung im Knochengewebe positioniert ist, wird ein schwingendes Element 21 (Sonotrode eines Ultraschallgerätes) auf das verflüssigbare Material im Innenhohlraum des zentralen Implantatteils aufgesetzt und dieses Material mit Schwingungen beaufschlagt, während es in Richtung des distalen Implantatsendes gepresst wird. Durch die Schwingungen wird das Material verflüssigt und durch den Druck durch die Öffnungen oder Schlitze 20 und in Oberflächenunebenheiten und Poren des umgebenden Knochengewebes gepresst, wodurch der das Implantat primär stabilisierende Formschluss entsteht.
Wenn sein zentraler Implantatteil 1 wie dargestellt mit einem meisselförmigen, distalen Ende versehen ist, kann auch das Implantat gemäss Figuren 11 und 12 ohne Öffnung in das Knochengewebe (mindestens Spongiosa) eingetrieben werden. Dafür eignet sich eine ringförmige Sonotrode 22. Sobald das Implantat die vorgegebene Position im Kieferknochen erreicht hat, kommt die Sonotrode 21 zum Einsatz.
In einem Implantat gemäss Figuren 11 und 12 wird also der periphere Implantatteil eigentlich erst nach der Positionierung des Implantates im Knochengewebe, also in situ erstellt. Das im Innenhohlraum 2' des zentralen Implantatteils vorgelegte, verflüssigbare Material kann wie aussen am zentralen Implantatteil angeordentes, verflüssigbares Material ein thermoplastisches Material sein oder vorteilhafterweise ein hochviskoser polymerer oder hydraulischer Zement mit thixotropen Eigenschaften, der nach der Implantation beispielsweise durch ultraviolettes Licht, Wärme, mechanische Schwingungen oder einfach durch Zeit aushärtbar ist.
Bei Verwendung eines Thermoplasten als im Innenhohlraum 2' des zentralen Implantatteils 1 vorgelegtes, verflüssigbares Material sind an den Innenoberflächen des zentralen Implantatteils 1 oder an den Oberflächen des Thermoplasten gegebenen- falls Energierichtungsgeber anzuordnen.
Das verflüssigbaren Material kann auch für ein Implantat gemäss Figuren 11 und 12 herstellerseitig im zentralen Implantatteil 1 vorgelegt werden. Es kann aber auch vom Chirurgen in einer beliebigen Zahl von einzelnen Portionen vorgelegt werden oder es kann durch die Sonotrode hindurch im wesentlichen kontinuierlich in den zentralen Implantatteil 1 eingepresst werden.
Figur 13 zeigt eine weitere, beispielhafte Ausführungsform des erfindungsgemässen Implantates, das im Gegensatz zu den in den vorgehenden Figuren gezeigten Implantaten keine lasttragende Funktion übernimmt, dessen Funktion also beispielsweise die Freisetzung eines therapeutisch wirkenden Stoffes, eine Drainage oder eine elektrische oder chemische Stimulation von Gewebe oder Organen oder ähnliches ist.
Der periphere Implantatteil 2, der mindestens teilweise aus dem verflüssigbaren Material besteht (Oberflachenbereiche 8 der zweiten Art) ist käfigartig ausgebildet, wobei dieser Käfig eine für die Implantation genügende mechanische Stabilität aufzu- weisen hat. Der zentrale Implantatteil 1, der keine lasttragende Funktion übernehmen muss, ist in diesem Käfig angeordnet. Das Implantat wird in einer Öffnung im Knochengewebe positioniert und dann mit einer an die proximale Stirnseite des Implantates angepassten Vorrichtung (Sonotrode eines Ultraschallgerätes) mit Schwingungsenergie beaufschlagt. Für das dargestellte Implantat ist die Sonotrode 22 beispielsweise hohlzylinderförmig.
Der zentrale Implantatteil 1 des Implantates gemäss Figur 14, der die Oberflachenbereiche 4 der ersten Art bildet, hat beispielsweise eine osseointegrative Funktion und besteht beispielsweise aus einem hochporösen Calziumphosphat, aus Knochenspan (patienteneigene Spongiosa) oder aus einem Gel. Es kann sich aber auch um eine Vorrichtung handeln, durch die Partikel oder Moleküle in die Umgebung abgegeben (delivery device) oder aus der Umgebung aufgenommen (Drainagevorrichtung) oder um einen Stimulator handeln, wobei diese Vorrichtung beispielsweise als entsprechend durchlässiger Behälter ausgebildet ist und die Behälterwände die Oberflächen- bereiche 4 erster Art bilden.
Der Käfig gemäss Figur 13 kann herstellerseitig mit einem zentralen Implantatteil versehen werden oder im Operationssaal beispielsweise mit Knochenspan gefüllt werden. Es ist auch denkbar, den Käfig leer zu implantieren und in situ mit einem zentralen Implantatteil zu versehen, wobei ein den zentralen Implantatteil haltendes Deckelelement mittels Ultraschallverschweissung ebenfalls in situ angebracht werden kann.
Figur 14 zeigt als weiteres Beispiel des erfindungsgemässen Implantates ein Augmentationselement 31, das zur Erzeugung von zusätzlich zum natürlichen Knochengewebe erwünschtem Knochengewebe, beispielsweise für die Verbreiterung eines Kieferkammes 32 verwendbar ist. Der Kieferkamm 32 und das Augmentationsele- ment 31 sind im Schnitt nach der Implantation dargestellt. Das Augmentationselement 31 weist wiederum einen zentralen Implantatteil 1 auf, der aus einem das Knochenwachstum fördernden Material, beispielsweise aus einem hochporösen Calzi- umphosphat besteht. In beispielsweise durchgehenden Öffnungen (Innenhohlräume 2') des zentralen Implantatteils 1 sind Stifte des verflüssigbaren Materials angeordnet. Für die Implantation wird das Augmentationselement 31 am entsprechend präparierten Kieferkamm 32 positioniert, derart, dass die Stifte beispielsweise gegen den Kieferkamm 32 gerichtet sind. Dann wird mit einer auf den Stiftquerschnitt abgestimmten Sonotrode 21 Schwingungsenergie in die Stifte eingekoppelt und werden diese gegen den Kieferkamm 32 gepresst. Dadurch wird das verflüssigbare Material mindestens teilweise verflüssigt und in den Kieferkamm und den zentralen Implantatteil gepresst, wodurch das Augmentationselement 31 punktuell am Kieferkamm 32 befestigt ist und der zentrale Implantationsteil (Oberflachenbereiche der ersten Art) mit dem Knochengewebe des Kieferkamms in intensivem Kontakt steht, so dass schon unmittelbar nach der Implantation Zellen aus dem natürlichen Knochen in den zentralen Implantatteil einwandern und knochenbildend wirken können. Das verflüssigbare Material ist im vorliegenden Falle vorteilhafterweise resorbierbar.
Die Figuren 15 A bis 15C und 16A bis 16C zeigen zwei Ausführungsformen des erfindungsgemässen Implantates, die zur Verbindung von zwei Wirbelkörpern ver- wendbar sind. Die Implantate weisen wiederum einen zentralen Implantationsteil 1 auf, der hier ein lasttragendes Gerüst 1.3 und einen in diesem Gerüst angeordneten, für die Durchwachsung mit Knochengewebe ausgerüsteten Füllkörper 1.4, beispielsweise aus hochporösem Calziumphosphat, aus Knochenspan oder aus einem Gel aufweist. Der zentrale Implantatteil ist in seiner Form an eine natürliche Band- Scheibe angepasst und weist unten und oben einen oder mehrere Kämme 40 auf, die in Implantationsrichtung A verlaufen und in entsprechende, in den Wirbelkörpern 41 zu erstellende Nuten passen. Der periphere Implantatteil 2 ist in der Ausführungsform gemäss Figuren 16 auf den Kämmen 40 angeodnet und gemäss Figuren 16 als in Innenhohlräumen 2' des zentralen Implantatteils 1 vorgelegt, wobei im Bereiche der Kämme 40 Öffnungen 20 vorgesehen sind.
Das Implantat gemäss Figur 15 A wird, wie in der Figur 15B dargestellt, mittels Sonotrode 30 zwischen zwei entsprechend präparierte Wirbelkörper 41 getrieben, wobei sich das verflüssigbare Material des peripheren Implantatteils 2 verflüssigt und in das Knochengewebe der Wirbelkörper gepressst und das Implantat dadurch in diesen verankert wird, wie dies in der Figur 15C dargestellt ist. Die zu verwendende So- notrode 30 ist im wesentlichen auf die proximale Stirnseite des Implantates abgestimmt.
Das Implantat gemäss Figur 16A wird wie in der Figur 16B dargestellt zwischen den Wirbelkörpern 41 positioniert, beispielsweise mit einer Sonotrode 30, die im wesentlichen auf die proximale Stirnseite des lasttragenden Gerüstes 1.3 des zentralen Implantatteils 1 abgestimmt ist. Wenn das Implantat positioniert ist, wird mit einer Sonotrode, die auf die proximale Stirnseite des Innenhohlraumes 2' abgestimmt ist, Schwingungsenergie in dieses Material eingekoppelt, wodurch das Material durch die Öffnungen 20 und in das Knochengewebe der Wirbelkörper 41 gepresst wird und so das Implantat in den Wirbelkörpern verankert, wie dies in der Figur 17C darge- stellt ist.
Die Implantate gemäss Figuren 15 und 16 sind unmittelbar nach der Implantation mit den Wirbelkörpern 41 fest verbunden (primäre Stabilität), so dass sich eine Fixierung der beteiligten Wirbel, wie sie gemäss dem Stande der Technik notwendig ist, erübrigt. Dadurch eignen sich die Implantate ausgezeichnet für minimal invasive Eingrif- fe.

Claims

PATENTANSPRUCHE
1. Implantat zur Implantation in menschlichem oder tierischem Knochengewebe oder durch Knochenersatzmaterial ergänztes Knochengewebe, wobei mindestens ein Teil der Implantatoberfläche mit dem Knochengewebe in Kontakt kommt, dadurch gekennzeichnet dass der genannte Teil der Implantatsoberfläche Oberflachenbereiche (4) einer ersten Art und von den Oberflächenbereichen (4) der ersten Art verschiedene Oberflachenbereiche (8) einer zweiten Art aufweist, wobei die Oberflachenbereiche (8) zweiter Art ein mittels mechanischer Schwingungen verflüssigbares Material aufweisen, mit dessen Hilfe das Implantat bei einer Implantation mittels mechanischer Schwingungen im Knochengewebe mindestens primär stabilisierbar ist, wobei die Oberflachenbereiche (4) erster Art für eine von einer primären Stabilisierung verschiedene, klinische Funktion ausgerüstet sind und wobei die Oberflachenbereiche (4 und 8) erster Art und zweiter Art derart dimensioniert und angeordnet sind, dass die Oberflachenbereiche (4) erster Art bei der Implantation mittels mechanischer
Schwingungen mindestens teilweise von verflüssigtem Material frei bleiben.
2. Implantat nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass die von der primären Stabilisierung verschiedene, klinische Funktion der Oberflachenbereiche (4) der ersten Art eine Förderung der Osseointegration oder ein Durchlassen von Partikeln oder Molekülen aus dem Implantat in das Implantat umgebendes
Knochengewebe oder aus das Implantat umgebendem Knochengewebe in das Implantat oder eine elektrische oder chemische Stimulation ist.
3. Implantat nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass das mittels mechanischer Schwingungen verflüssigbare Material ein Material mit ther- moplastischen Eigenschaften oder mit thixotropen Eigenschaften ist.
4. Implantat nach Anspruch 3, dadurch gekennzeichnet, dass das mittels mechanischer Schwingungen verflüssigbare Material ein Polymer auf Milch- und/oder Glykolsäurebasis, ein Polyhydroxyalkanoat, ein Polycaprolactone, ein Polysacharid, ein Polypeptid, ein Polydioxanon, ein Polyanhydrid, ein Polyole- fin, ein Polyacrylat, ein Polymetacrylat, ein Polycarbonat, ein Polyamid, ein
Polyester, ein Polyurethan, ein Polysulfon, ein Polyarylketon, ein Polyimid, ein Polyphenylsulfid, ein Flüssig-Kristall-Polymer, ein Polyacetal, ein halogenier- tes Polymer, insbesondere ein halogeniertes Polyolefin, ein Polyphenylensul- fid, ein Polysulfon oder ein Polyether ist oder ein Copolymer oder Mischpoly- mer der genannten Polymere oder ein Verbundwerkstoff, der eines der genannten Polymere enthält, oder ein polymerer, keramischer oder hydraulischer Zement.
5. Implantat nach Anspruch einem der Ansprüche 1 bis 4, dadurch gekennzeichnet, dass die Oberflachenbereiche (4) erster Art eine Osteointegrations- fördernde Funktion haben und Oberflächenstrukturen aufweisen, die sich für eine Verwachsung oder Durchwachsung mit vitalem Knochengewebe eignen.
Implantat nach Anspruch 5, dadurch gekennzeichnet, dass die Oberflachenbereiche (4) erster Art zusätzlich entzündungshemmende, infektionsbekämp- fende und/oder wachstumsfördernde Eigenschaften haben.
7. Implantat nach einem der Ansprüche 1 bis 6, dadurch gekennzeichnet, dass die Oberflachenbereiche (4, 8) erster und zweiter Art sich im wesentlichen parallel zu einer Implantationsrichtung (A) erstreckend nebeneinander angeordnet sind.
Implantat nach einem der Ansprüche 1 bis 7, dadurch gekennzeichnet, dass das Implantat einen zentralen Implantatteil (1) aufweist, der die Oberflachenbereiche (4) erster Art bildet, sowie einen aussen am zentralen Implantatteil (1) angeordneten, mindestens teilweise aus dem verflüssigbaren Material bestehenden, peripheren Implantatteil (2), der die Oberflachenbereiche (8) zweiter Art bildet.
Implantat nach Anspruch 8, dadurch gekennzeichnet, dass die Oberflachenbereiche (8) der zweiten Art mindestens örtlich über die Oberflachenbereiche (4) der ersten Art vorstehen.
10. Implantat nach einem der Ansprüche 1 bis 7, dadurch gekennzeichnet, dass das Implantat einen zentralen Implantatteil (1) aufweist, der die Oberflachenbereiche (4) erster Art bildet und einen Innenhohlraum (2') hat, in dem das verflüssigbare Material vorgelegt oder vorlegbar ist, wobei der Innenhohlraum (2') durch Öffnungen (20) mit einer Aussenseite des zentralen Implantatteils verbunden ist, welche Öffnungen (20) für ein Durchpressen des verflüssigbaren
Materials in seiner verflüssigten Form dimensioniert und im Bereiche der zu erstellenden Oberflachenbereiche (8) zweiter Art angeordnet sind.
11. Implantat nach einem der Ansprüche 7 bis 10, dadurch gekennzeichnet, dass das Implantat eine lasttragende Funktion hat und dass der zentrale Implantatteil (1) das lasttragende Element darstellt.
12. Implantat nach Anspruch 11, dadurch gekennzeichnet, dass der zentrale Implantatteil (1) mindestens teilweise aus einem Metall, einer Metalllegierung, aus einem keramischen oder glasartigen Material, aus einem Kunststoff oder aus einem Verbundwerkstoff besteht.
13. Implantat nach einem der Ansprüche 11 oder 12, dadurch gekennzeichnet, dass der zentrale Implantatteil (1) selbstschneidende oder furchende Elemente aufweist.
14. Implantat nach einem der Ansprüche 11 bis 13, dadurch gekennzeichnet, dass der zentrale Implantatteil (1) einen lasttragenden Teil (1.1) und einen formvariablen Teil (1.2) aufweist.
15. Implantat nach einem der Ansprüche 11 bis 13, dadurch gekennzeichnet, dass der zentrale Implantateil (1) ein lasttragendes Gerüst (1.3) und einen Füllkörper
(1.4) aufweist.
16. Implantat nach Anspruch 15, dadurch gekennzeichnet, dass der Füllkörper (1.4) aus einem Knochenersatzmaterial, aus Knochenspan oder aus einem Gel besteht.
17. Implantat nach Anspruch 8 bis 10, dadurch gekennzeichnet, dass der periphe- re Implantatteil (1) als tragendes Element ausgestaltet ist.
18. Implantat nach Anspruch 17, dadurch gekennzeichnet, dass der zentrale Implantatteil ein Behälter mit einer durchlässigen Wandung ist oder aus einem Knochenersatzmaterial, Knochenspan oder einem Gel besteht.
19. Implantat nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass es als Dentalimplantat mit mindestens einer Fixierstelle (3) oder mit mindestens einem Kronenteil ausgebildet ist.
20. Implantat nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass es für eine ortho- pädische Anwendung ausgebildet ist.
21. Implantat nach Anspruch 19 oder 20, dadurch gekennzeichnet, dass es Stift-, platten-oder scheibenförmig ist oder eine an eine vorgegebenen Kavität in einem Knochen angepasste oder anpassbare Form hat.
22. Implantat nach Anspruch 20, dadurch gekennzeichnet, dass es ein Implantat zur Verbindung von zwei Knochenteilen oder zur Fixierung einer Stützplatte ist oder der Schaft einer Prothese für ein Hüftgelenk, ein Fingergelenk, ein Kniegelenk oder ein Schulterglenk.
23. Implantat nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass es bandscheibenförmig ist und unten und oben mindestens einen Kamm (40) aufweist, wobei die Oberflachenbereiche (8) der zweiten Art im Bereich der Kämme (40) angeordnet sind.
PCT/CH2003/000550 2002-08-23 2003-08-15 Implantat zur implantation in knochengewebe oder in durch knochenersatzmaterial ergänztem knochengewebe WO2004017857A1 (de)

Priority Applications (13)

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EP03792085A EP1530446B1 (de) 2002-08-23 2003-08-15 Implantat zur implantation in knochengewebe oder in durch knochenersatzmaterial ergänztem knochengewebe
MXPA05002109A MXPA05002109A (es) 2002-08-23 2003-08-15 Implante para la implantacion en el tejido oseo suplementado con materia osea sustituida.
IL16674203A IL166742A0 (en) 2002-08-23 2003-08-15 Implant for implanting in bone tissue or in bone tissue supplemented with bone substitute material
NZ538336A NZ538336A (en) 2002-08-23 2003-08-15 Implant for implanting in bone tissue or in bone tissue supplemented with bone substitute material
DE50311713T DE50311713D1 (de) 2002-08-23 2003-08-15 Implantat zur implantation in knochengewebe oder in durch knochenersatzmaterial ergänztem knochengewebe
BR0313641-8A BR0313641A (pt) 2002-08-23 2003-08-15 Implante para ser implantado em tecido ósseo ou em tecido ósseo suplementado com material substituto de osso
JP2004529639A JP4384599B2 (ja) 2002-08-23 2003-08-15 骨組織、または骨代用材料で補われる骨組織に移植されるべきインプラント
CA2496119A CA2496119C (en) 2002-08-23 2003-08-15 An implant to be implanted in bone tissue or in bone tissue supplemented with bone substitute material
DK03792085T DK1530446T3 (da) 2002-08-23 2003-08-15 Implantat til implantation i knoglevæv eller i knoglevæv suppleret med knogleerstatningsmateriale
AU2003250711A AU2003250711B2 (en) 2002-08-23 2003-08-15 Implant for implanting in bone tissue or in bone tissue supplemented with bone substitute material
IL166742A IL166742A (en) 2002-08-23 2005-02-08 Implant for implanting in bone tissue or in bone tissue supplemented with bone substitute material
NO20051530A NO339825B1 (no) 2002-08-23 2005-03-22 Tannimplantat for implantasjon i benvev eller i benvev som er supplert med benerstatningsmateriale
HK05110439.3A HK1079416A1 (en) 2002-08-23 2005-11-18 Implant for implanting in bone tissue or in bone tissue supplemented with bone substitute material

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CH14522002 2002-08-23
CH1452/02 2002-08-23

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EP (5) EP1530446B1 (de)
JP (1) JP4384599B2 (de)
KR (1) KR100996990B1 (de)
CN (1) CN100506186C (de)
AU (1) AU2003250711B2 (de)
BR (1) BR0313641A (de)
CA (1) CA2496119C (de)
DE (1) DE50311713D1 (de)
DK (1) DK1530446T3 (de)
ES (4) ES2620126T3 (de)
HK (1) HK1079416A1 (de)
IL (2) IL166742A0 (de)
MX (1) MXPA05002109A (de)
NO (1) NO339825B1 (de)
NZ (1) NZ538336A (de)
PL (1) PL206534B1 (de)
RU (1) RU2355352C2 (de)
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Cited By (42)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2863478A1 (fr) * 2003-12-10 2005-06-17 Pierre Luc Reynaud Element prothetique de restauration dentaire
JP2005329244A (ja) * 2004-05-19 2005-12-02 Straumann Holding Ag 一体型歯科用装具、及び、その製造方法
WO2007090052A1 (en) * 2006-01-31 2007-08-09 Warsaw Orthopedic, Inc. Intervertebral prosthetic disc
WO2007101362A2 (de) 2006-03-09 2007-09-13 Woodwelding Ag Umlenkung von mechanischen oszillationen
WO2007130934A1 (en) * 2006-05-05 2007-11-15 Warsaw Orthopedic, Inc. Reinforcement of boney material surrounding a bone implant
JP2007534348A (ja) * 2004-05-04 2007-11-29 オステオテック,インコーポレイテッド 細胞が透過可能な構造のインプラント
WO2008034276A2 (en) 2006-09-20 2008-03-27 Woodwelding Ag Device to be implanted in human or animal tissue and method for implanting and assembling the device
WO2008055630A1 (de) * 2006-11-06 2008-05-15 Clinical House Europe Gmbh Beschichtetes zahnimplantat
US20080154373A1 (en) * 2006-12-21 2008-06-26 Warsaw Orthopedic, Inc. Curable orthopedic implant devices configured to be hardened after placement in vivo
WO2008079864A1 (en) 2006-12-21 2008-07-03 Warsaw Orthopedic, Inc. Orthopedic implant devices curable in vivo
WO2008080239A1 (en) 2006-12-28 2008-07-10 Woodwelding Ag Method for affixing an artificial element to a surface of dentine, enamel, bone, or a corresponding substitute material, and set for carrying out the method
EP1982662A1 (de) * 2007-04-20 2008-10-22 Stryker Trauma GmbH Implantatstift und Vorrichtung zum Fixieren des Implantatstiftes
EP2014247A1 (de) * 2007-07-13 2009-01-14 Stryker Trauma GmbH Vorrichtung zur Fixierung von Knochenfrakturen
WO2009010247A1 (en) * 2007-07-13 2009-01-22 Stryker Trauma Gmbh Device for fixation of bone fractures
WO2010045749A1 (en) * 2008-10-21 2010-04-29 Ww Technology Ag Fusion device and tool set for fusing a human or animal joint
WO2010096942A1 (en) 2009-02-25 2010-09-02 Spinewelding Ag Spine stabilization device, and method and kit for its implantation
EP2236090A1 (de) * 2009-03-31 2010-10-06 Tyco Healthcare Group LP Mehrzonenimplantate
CH702349A1 (de) * 2009-12-11 2011-06-15 New Dent Ag Verfahren zum Herstellen von Implantaten.
WO2011069978A1 (en) * 2009-12-11 2011-06-16 Tomaso Vercellotti Endosseous dental implant
WO2011091545A1 (en) * 2010-01-27 2011-08-04 Sportwelding Gmbh Method of fastening a tissue or a corresponding prosthetic element in an opening provided in a human or animal bone and fastener suitable for the method
ITGE20100056A1 (it) * 2010-05-20 2011-11-21 Alberto Rebaudi " impianto endo-osseo di forma piatta "
AU2007359123B2 (en) * 2007-09-18 2012-01-19 Stryker European Operations Holdings Llc Angularly stable fixation of an implant
WO2012012327A1 (en) * 2010-07-20 2012-01-26 X-Spine Systems, Inc. Composite orthopedic implant having a low friction material substrate with primary frictional features and secondary frictional features
DE102010040228A1 (de) 2010-09-03 2012-03-08 Aces Gmbh Knochenverankerungs- oder Verbindungseinrichtung die einen Dehnungsreiz induziert
WO2012040863A1 (en) 2010-09-30 2012-04-05 Spinewelding Ag Anterior cervical plate
US8556947B2 (en) 2007-07-13 2013-10-15 Stryker Trauma Gmbh Device for fixation of bone fractures
US8623050B2 (en) 2008-03-03 2014-01-07 Woodwelding Ag Device for anchoring a suture in tissue
US8870933B2 (en) 2006-09-20 2014-10-28 Woodwelding Ag Implant, implantation device, implantation method
US9107751B2 (en) 2002-12-12 2015-08-18 Warsaw Orthopedic, Inc. Injectable and moldable bone substitute materials
EP2910207A1 (de) 2009-11-09 2015-08-26 Spinewelding AG Medizinische vorrichtung, einrichtung
EP2995269A1 (de) 2008-10-23 2016-03-16 Spinewelding AG Augmentierungsvorrichtung zur verankerung von objekten in hartem gewebe
WO2016049789A2 (en) 2014-10-03 2016-04-07 Woodwelding Ag Medical device, apparatus, and surgical method
WO2016054752A1 (en) * 2014-10-09 2016-04-14 Woodwelding Ag Method of anchoring a first object in a second object
EP3278761A1 (de) 2016-07-29 2018-02-07 Z-Systems AG Dentalimplantat und dentalimplantatsystem
EP3284437A2 (de) 2016-07-29 2018-02-21 Z-Systems AG Dentalimplantat und dentalimplantatsystem
US9987052B2 (en) 2015-02-24 2018-06-05 X-Spine Systems, Inc. Modular interspinous fixation system with threaded component
WO2019137921A1 (en) 2018-01-09 2019-07-18 Spinewelding Ag Implant fixation
EP2613710B1 (de) 2010-09-08 2019-12-04 Synthes GmbH Fixiervorrichtung mit einem magnesiumkern
US10507083B2 (en) 2006-12-28 2019-12-17 Woodwelding Ag Affixing an artificial element to a surface of dentine, enamel, bone, or a corresponding substitute material
US10888398B2 (en) 2009-11-04 2021-01-12 Z-Systems AG Ceramic implant
WO2021245633A1 (en) * 2020-06-05 2021-12-09 Caerus Medical Dynamic interbody fusion devices
EP4000555A1 (de) * 2020-11-13 2022-05-25 Common Sense Engineering and Consult Anatomisches zahnimplantat zur implantation in einen natürlich vorkommenden hohlraum des kieferknochens

Families Citing this family (141)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US20050216059A1 (en) 2002-09-05 2005-09-29 Bonutti Peter M Method and apparatus for securing a suture
US6045551A (en) 1998-02-06 2000-04-04 Bonutti; Peter M. Bone suture
SE514342C2 (sv) * 1999-05-31 2001-02-12 Nobel Biocare Ab Metod, anordning och användning vid implantat för att tillförsäkra tillförsel av bioaktiv substans till implantatets omgivande ben och/eller vävnad
US6592609B1 (en) * 1999-08-09 2003-07-15 Bonutti 2003 Trust-A Method and apparatus for securing tissue
US6447516B1 (en) 1999-08-09 2002-09-10 Peter M. Bonutti Method of securing tissue
US6368343B1 (en) * 2000-03-13 2002-04-09 Peter M. Bonutti Method of using ultrasonic vibration to secure body tissue
US6635073B2 (en) 2000-05-03 2003-10-21 Peter M. Bonutti Method of securing body tissue
US9138222B2 (en) 2000-03-13 2015-09-22 P Tech, Llc Method and device for securing body tissue
US8932330B2 (en) * 2000-03-13 2015-01-13 P Tech, Llc Method and device for securing body tissue
US7094251B2 (en) 2002-08-27 2006-08-22 Marctec, Llc. Apparatus and method for securing a suture
JP4412901B2 (ja) 2001-03-02 2010-02-10 ウッドウェルディング・アクチェンゲゼルシャフト 組織部、特に骨格部への接続を作製するためのインプラント、ならびにインプラントの埋込のための装置および方法
US6719765B2 (en) 2001-12-03 2004-04-13 Bonutti 2003 Trust-A Magnetic suturing system and method
US9155544B2 (en) 2002-03-20 2015-10-13 P Tech, Llc Robotic systems and methods
US20040127563A1 (en) * 2002-03-22 2004-07-01 Deslauriers Richard J. Methods of performing medical procedures which promote bone growth, compositions which promote bone growth, and methods of making such compositions
CA2448592C (en) 2002-11-08 2011-01-11 Howmedica Osteonics Corp. Laser-produced porous surface
US20060147332A1 (en) * 2004-12-30 2006-07-06 Howmedica Osteonics Corp. Laser-produced porous structure
US7497864B2 (en) * 2003-04-30 2009-03-03 Marctec, Llc. Tissue fastener and methods for using same
CA2556963A1 (en) * 2004-02-20 2005-09-01 Woodwelding Ag Implant that can be implanted in osseous tissue, method for producing said implant and corresponding implant
ATE374583T1 (de) * 2004-03-05 2007-10-15 Straumann Holding Ag Herstellungsverfahren einer zahnärztlichen vorrichtung mit spritzguss
US20080039873A1 (en) * 2004-03-09 2008-02-14 Marctec, Llc. Method and device for securing body tissue
EP1789088A4 (de) 2004-03-24 2009-12-30 Doctor S Res Group Inc Verfahren zur durchführung von medizinischen verfahren zur förderung des knochenwachstums, verfahren zur herstellung von zusammensetzungen zur förderung des knochenwachstums und gerät zur verwendung bei solchen verfahren
EP1757315B1 (de) * 2004-04-30 2013-01-02 Sunstar Suisse SA Knochenregenerationsmembran und ein implantat befestigt an einer knochenregenerationsmembran
WO2006034436A2 (en) 2004-09-21 2006-03-30 Stout Medical Group, L.P. Expandable support device and method of use
US20090088846A1 (en) 2007-04-17 2009-04-02 David Myung Hydrogel arthroplasty device
US9463012B2 (en) 2004-10-26 2016-10-11 P Tech, Llc Apparatus for guiding and positioning an implant
US9271766B2 (en) 2004-10-26 2016-03-01 P Tech, Llc Devices and methods for stabilizing tissue and implants
US9173647B2 (en) 2004-10-26 2015-11-03 P Tech, Llc Tissue fixation system
US20060089646A1 (en) 2004-10-26 2006-04-27 Bonutti Peter M Devices and methods for stabilizing tissue and implants
US20060100548A1 (en) * 2004-11-09 2006-05-11 Sdgi Holdings, Inc. Ultrasonic implant revision instrument
US20070264612A1 (en) * 2004-11-23 2007-11-15 Mount K T Dental implant and method for making and installing same
US9089323B2 (en) 2005-02-22 2015-07-28 P Tech, Llc Device and method for securing body tissue
JP5081822B2 (ja) 2005-07-14 2012-11-28 スタウト メディカル グループ,エル.ピー. 拡張可能支持デバイスおよびシステム
US8728387B2 (en) 2005-12-06 2014-05-20 Howmedica Osteonics Corp. Laser-produced porous surface
WO2007074968A1 (en) * 2005-12-26 2007-07-05 Cowellmedi Co., Ltd. Dental implant coated with recombinant bone morphogenic protein and coating method thereof
KR100736826B1 (ko) * 2005-12-26 2007-07-09 (주) 코웰메디 재조합 골형성 촉진 단백질을 도포한 치과용 임플란트 및그 도포 방법
CA2572095C (en) 2005-12-30 2009-12-08 Howmedica Osteonics Corp. Laser-produced implants
US11253296B2 (en) 2006-02-07 2022-02-22 P Tech, Llc Methods and devices for intracorporeal bonding of implants with thermal energy
US11278331B2 (en) 2006-02-07 2022-03-22 P Tech Llc Method and devices for intracorporeal bonding of implants with thermal energy
US8496657B2 (en) 2006-02-07 2013-07-30 P Tech, Llc. Methods for utilizing vibratory energy to weld, stake and/or remove implants
US7967820B2 (en) 2006-02-07 2011-06-28 P Tech, Llc. Methods and devices for trauma welding
US9017380B2 (en) 2006-04-03 2015-04-28 Woodwelding Ag Surgical method, kit of parts, and implant
US20070270786A1 (en) * 2006-04-06 2007-11-22 Howmedica Osteonics Corp. Acceleration of acrylic bone cement curing time
US20070299539A1 (en) * 2006-04-12 2007-12-27 Shadi Othman Ultrasound accelerated tissue engineering process
US20070270832A1 (en) * 2006-05-01 2007-11-22 Sdgi Holdings, Inc. Locking device and method, for use in a bone stabilization system, employing a set screw member and deformable saddle member
WO2007131002A2 (en) 2006-05-01 2007-11-15 Stout Medical Group, L.P. Expandable support device and method of use
US20070270831A1 (en) * 2006-05-01 2007-11-22 Sdgi Holdings, Inc. Bone anchor system utilizing a molded coupling member for coupling a bone anchor to a stabilization member and method therefor
US11246638B2 (en) 2006-05-03 2022-02-15 P Tech, Llc Methods and devices for utilizing bondable materials
US20070288003A1 (en) * 2006-05-30 2007-12-13 Dewey Jonathan M Locking device and method, for use in a bone stabilization system, employing a break-away interface member rigidly coupled to a seating member
US7914559B2 (en) * 2006-05-30 2011-03-29 Warsaw Orthopedic, Inc. Locking device and method employing a posted member to control positioning of a stabilization member of a bone stabilization system
US8147861B2 (en) * 2006-08-15 2012-04-03 Howmedica Osteonics Corp. Antimicrobial implant
US8602780B2 (en) * 2006-10-16 2013-12-10 Natural Dental Implants, Ag Customized dental prosthesis for periodontal or osseointegration and related systems and methods
US10426578B2 (en) 2006-10-16 2019-10-01 Natural Dental Implants, Ag Customized dental prosthesis for periodontal or osseointegration and related systems
US7708557B2 (en) * 2006-10-16 2010-05-04 Natural Dental Implants Ag Customized dental prosthesis for periodontal- or osseointegration, and related systems and methods
US9539062B2 (en) 2006-10-16 2017-01-10 Natural Dental Implants, Ag Methods of designing and manufacturing customized dental prosthesis for periodontal or osseointegration and related systems
US8454362B2 (en) 2006-10-16 2013-06-04 Natural Dental Implants Ag Customized dental prosthesis for periodontal- or osseointegration, and related systems and methods
EP1917925A1 (de) * 2006-11-02 2008-05-07 Stryker Trauma GmbH Implantationsvorrichtung, Gerät zum Entfernen derselben und Sonotrode dafür
EP1917924A1 (de) 2006-11-02 2008-05-07 Stryker Trauma GmbH Implantierungsvorrichtung
US8671572B2 (en) * 2006-12-22 2014-03-18 Thommen Medical Ag Method for the production of a dental implant
WO2008095327A1 (en) * 2007-02-08 2008-08-14 Woodwelding Ag Implant, method of preparing an implant, implantation method, and kit of parts
US8617185B2 (en) 2007-02-13 2013-12-31 P Tech, Llc. Fixation device
EP2146660B1 (de) * 2007-04-19 2015-07-29 Mectron S.p.A. Ultraschallfrequenz-resonanz-dipol für medizinische anwendungen
US8551124B2 (en) * 2007-04-20 2013-10-08 Stryker Trauma Gmbh Implantation pin, fixation device and method for implanting the implantation pin
EP2139434B1 (de) * 2007-04-20 2012-10-10 Woodwelding AG Implantatsystem zur befestigung eines implantats an knochengewebe
ES2377887T3 (es) * 2007-04-30 2012-04-02 Stryker Trauma Gmbh Dispositivo para preparar una cavidad simétrica no rotacional en un hueso
WO2009006887A1 (de) * 2007-07-12 2009-01-15 Dentaco Dentalindustrie Und -Marketing Gmbh Zahnimplantat
EP2014248B1 (de) * 2007-07-13 2010-01-20 Stryker Trauma GmbH Ultraschallhandstück
WO2009014718A1 (en) 2007-07-24 2009-01-29 Porex Corporation Porous laser sintered articles
AU2012201417B2 (en) * 2007-09-18 2012-09-20 Stryker European Operations Holdings Llc Angularly stable fixation of an implant
CN102657551B (zh) * 2007-09-18 2015-02-18 史塞克创伤有限责任公司 植入物的角度稳定固接
EP2205185B1 (de) 2007-10-30 2014-06-18 Woodwelding AG Vorrichtung zur herstellung einer verankerung in menschlichem oder tierischem gewebe
CN102083379B (zh) * 2008-05-01 2015-07-08 伍德韦尔丁公司 在组织中建立锚固的装置和方法
AU2009246848B2 (en) * 2008-05-13 2014-10-02 Stryker European Holdings I, Llc Composite spinal rod
US20120209396A1 (en) 2008-07-07 2012-08-16 David Myung Orthopedic implants having gradient polymer alloys
EP2297217B1 (de) * 2008-07-07 2021-10-20 Hyalex Orthopaedics, Inc. Aus hydrophoben polymeren abgeleitete netzwerke aus interpenetrierenden hydrophilen polymeren
AU2009279716A1 (en) 2008-08-05 2010-02-11 Biomimedica, Inc Polyurethane-grafted hydrogels
EP2174607B1 (de) * 2008-10-10 2014-05-07 Stryker Trauma GmbH Implantatstifts-Kit und Verfahren zum Implantieren des Implantatstiftes
US20100211176A1 (en) 2008-11-12 2010-08-19 Stout Medical Group, L.P. Fixation device and method
WO2010056895A1 (en) 2008-11-12 2010-05-20 Stout Medical Group, L.P. Fixation device and method
US8100983B2 (en) * 2008-11-25 2012-01-24 Schulte Robert C Intra-osseus fusion system
EP2221014B1 (de) 2009-02-23 2015-05-20 Inion Oy Implantat, Implantationsinstrument und -kit
EP2400899A4 (de) 2009-02-24 2015-03-18 P Tech Llc Verfahren und vorrichtungen zur verwendung bindbarer materialien
JP5568787B2 (ja) * 2009-05-29 2014-08-13 篤木 井尻 犬の頚部腹側減圧術において使用するインプラント
US9693837B2 (en) * 2009-08-06 2017-07-04 Sue S. Lee Dental implant
JP5798558B2 (ja) * 2009-09-10 2015-10-21 ウッドウェルディング・アクチェンゲゼルシャフト 身体内での材料もしくは信号の送達または収集のために、ヒトまたは動物の身体に埋め込まれる装置または装置部品、およびその装置または装置部品をヒトまたは動物の身体内に固定するシステム
WO2011047495A1 (en) 2009-10-21 2011-04-28 Woodwelding Ag Method of anchoring an acoustic element in a bone of the craniomaxillofacial region and acoustic element
AU2010330733A1 (en) * 2009-12-18 2012-08-02 Biomimedica, Inc. Method, device, and system for shaving and shaping of a joint
CN102781347B (zh) * 2010-04-05 2016-01-20 斯恩蒂斯有限公司 一种外科手术紧固件及其外科手术装置和工具包
ES2390565T3 (es) 2010-04-08 2012-11-14 Stryker Trauma Gmbh Aplicador ultrasónico
EP2608747A4 (de) 2010-08-24 2015-02-11 Flexmedex Llc Stützvorrichtung und verfahren zu ihrer verwendung
EP2609154B1 (de) 2010-08-27 2020-04-22 Hyalex Orthopaedics, Inc. Aus hydrophoben polymeren gewonnene interpenetrierende hydrophobe und hydrophile polymernetzwerke sowie verfahren zu ihrer herstellung
ES2690276T3 (es) 2010-09-21 2018-11-20 Spinewelding Ag Dispositivo para reparar una articulación humana o animal
CN105326533B (zh) 2010-09-24 2017-12-08 斯博特威尔丁股份有限公司 用于将缝线锚钉固定于硬组织中的装置和方法
JP6393477B2 (ja) 2010-09-24 2018-09-19 スポートウェルディング・ゲゼルシャフト・ミット・ベシュレンクテル・ハフツングSportwelding Gmbh 硬組織に対して縫合糸を固定するための縫合糸アンカーおよび方法
KR102058812B1 (ko) 2010-09-24 2019-12-23 스포트벨딩 게엠베하 봉합 앵커를 경조직 내에 고정시키기 위한 장치 및 방법
WO2012040862A1 (en) 2010-09-30 2012-04-05 Woodwelding Ag Method and implant for stabilizing two bone portions separated by a cut or fracture
GB2484992A (en) * 2010-11-01 2012-05-02 Denpros Design Company Ltd Dental implant having an asymmetric root portion.
US9149286B1 (en) 2010-11-12 2015-10-06 Flexmedex, LLC Guidance tool and method for use
KR101998429B1 (ko) 2011-01-28 2019-07-09 스포트벨딩 게엠베하 봉합사를 갖춘 봉합 앵커 또는 머리붙이 앵커를 경조직 내에 고정시키기 위한 장치 및 방법
CN103370013B (zh) 2011-01-28 2016-05-25 斯博特威尔丁股份有限公司 用于将具有缝合线的缝合锚固定到硬组织中的方法和设备
US9386976B2 (en) 2011-01-28 2016-07-12 Sportwelding Gmbh Method and device for fixating a suture anchor with a suture in hard tissue
KR101144933B1 (ko) * 2011-02-11 2012-05-11 오스템임플란트 주식회사 임플란트 픽스쳐
US9113979B2 (en) * 2011-07-07 2015-08-25 Zimmer Dental, Inc. Dental implant devices, kits, and methods
US10271943B2 (en) 2011-07-18 2019-04-30 Sportwelding Gmbh Method of fastening a soft tissue graft in an opening provided in a human or animal bone and fastener suitable for the method
ES2633746T3 (es) * 2011-07-18 2017-09-25 Woodwelding Ag Implante para estabilizar entre sí porciones óseas separadas
GB201112407D0 (en) * 2011-07-19 2011-08-31 Neoss Ltd Surface treatment process for implantable medical device
EP2747682A4 (de) 2011-08-23 2015-01-21 Flexmedex Llc Gewebeentfernungsvorrichtung und -verfahren
AU2012319183A1 (en) 2011-10-03 2014-05-22 Biomimedica, Inc. Polymeric adhesive for anchoring compliant materials to another surface
EP2782524B1 (de) 2011-11-21 2017-12-20 Biomimedica, Inc Systeme zum verankern orthopädischer implantate in knochen
US9364896B2 (en) 2012-02-07 2016-06-14 Medical Modeling Inc. Fabrication of hybrid solid-porous medical implantable devices with electron beam melting technology
US9135374B2 (en) 2012-04-06 2015-09-15 Howmedica Osteonics Corp. Surface modified unit cell lattice structures for optimized secure freeform fabrication
US9180010B2 (en) 2012-04-06 2015-11-10 Howmedica Osteonics Corp. Surface modified unit cell lattice structures for optimized secure freeform fabrication
EA022319B1 (ru) * 2012-07-12 2015-12-30 Закрытое Акционерное Общество "Алтимед" Зубной имплантат
US10076377B2 (en) 2013-01-05 2018-09-18 P Tech, Llc Fixation systems and methods
DE102013201885A1 (de) * 2013-02-05 2014-08-07 Urs Brodbeck Keramikkörper, insbesondere zur Verwendung in einem Knochenimplantat, insbesondere als Dentalimplantat
WO2014153487A2 (en) * 2013-03-21 2014-09-25 Poovey John P Dental implant system comprising means for preventing rotation of the superstructures and methods of forming and installing
DE102013211175A1 (de) * 2013-06-14 2014-12-18 R + K CAD/CAM Technologie GmbH & Co. KG Herstellung von Halbzeugen für Implantate auf Basis von Kunststoff
JP6069124B2 (ja) * 2013-07-25 2017-02-01 ストライカー トラウマ ゲーエムベーハー インプラントのアングルによる安定的な固定システム及び方法
GB2523827A (en) 2014-03-07 2015-09-09 Nobel Biocare Services Ag Dental implant
GB2523828A (en) 2014-03-07 2015-09-09 Nobel Biocare Services Ag Dental implant
GB2537171B (en) 2015-04-10 2020-09-23 Biomet Uk Healthcare Ltd A method and apparatus for applying a bone attachment coating
WO2016172026A1 (en) 2015-04-20 2016-10-27 The Board Of Regents Of The University Of Texas System Clec11a is a bone growth agent
US11077228B2 (en) 2015-08-10 2021-08-03 Hyalex Orthopaedics, Inc. Interpenetrating polymer networks
US10722270B2 (en) 2015-09-30 2020-07-28 Spinewelding Ag System comprising a medical apparatus and a medical device, medical apparatus and surgical method
US10058393B2 (en) 2015-10-21 2018-08-28 P Tech, Llc Systems and methods for navigation and visualization
GB2544266A (en) * 2015-11-03 2017-05-17 Attenborough Dental Laboratories Ltd Implant
KR102571404B1 (ko) * 2016-05-02 2023-08-29 서울바이오시스 주식회사 임플란트 포장 용기
US20210068931A1 (en) * 2016-07-29 2021-03-11 Woodwelding Ag Dental implant and dental implant system
CN106420032B (zh) * 2016-08-31 2019-07-26 苏州西脉新诚生物科技有限公司 一种多脚扣合骨螺钉
WO2018046577A1 (en) * 2016-09-07 2018-03-15 Spinewelding Ag Implant fixation
US20180071058A1 (en) * 2016-09-09 2018-03-15 Jonathon Yigal Yahav Single implant with dual wings and dual winged implant with connecting bar or plate
RU2681503C2 (ru) * 2017-05-26 2019-03-06 Юрий Владимирович Савин Зубной имплантат и способ его установки
US10646345B2 (en) 2017-06-02 2020-05-12 Howmedica Osteonics Corp. Implant with hole having porous structure for soft tissue fixation
RU2705805C2 (ru) * 2017-12-20 2019-11-12 Андрей Викторович Пугач Костный имплантат
US20210045786A1 (en) 2018-02-08 2021-02-18 Spinewelding Ag System and method for establishing an anchorage or reinforcement in an object with the aid of in situ liquefaction and displacement of a material having thermoplastic properties
US10869950B2 (en) 2018-07-17 2020-12-22 Hyalex Orthopaedics, Inc. Ionic polymer compositions
RU2695893C1 (ru) * 2018-09-10 2019-07-29 Андрей Викторович Матулевич Способ хирургического лечения деструктивных заболеваний позвоночника
EP3866711A1 (de) * 2018-10-16 2021-08-25 OssDsign AB Implantate zum füllen von bohrungen in knochen und verfahren zum füllen von bohrungen in knochen
US20210298877A1 (en) * 2020-03-31 2021-09-30 Michael Remo Fastener and method of installation
EP3932363A1 (de) 2020-07-03 2022-01-05 Ruetschi Technology SA Gewindeloses zahnimplantat mit befestigungszähnen und verfahren zur befestigung eines gewindelosen zahnimplantats
US11484396B1 (en) 2021-06-21 2022-11-01 Identical, Inc. Root-analog dental implants and systems, devices, and methods for designing and manufacturing same
CN116173299B (zh) * 2023-04-26 2023-08-18 泓欣科创(北京)科技有限公司 可降解植入物及可降解植入物的制造方法

Citations (12)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US1184006A (en) 1913-12-17 1916-05-23 Us Smelting Refining & Mining Company Method of purifying gas.
US3499222A (en) 1965-08-17 1970-03-10 Leonard I Linkow Intra-osseous pins and posts and their use and techniques thereof
US4360343A (en) 1980-11-04 1982-11-23 Mamed Hussein Method for the oral implantation of a dental prosthesis
EP0358601A1 (de) * 1988-08-30 1990-03-14 GebràœDer Sulzer Aktiengesellschaft Verankerungsschaft für eine Endoprothese
US5163960A (en) * 1990-06-28 1992-11-17 Bonutti Peter M Surgical devices assembled using heat bondable materials
EP0617935A2 (de) * 1993-03-26 1994-10-05 YOUNG, Michael John Radley Methode und Gerät zur Entfernung von Knochenprothesen
JPH07222752A (ja) * 1994-02-09 1995-08-22 Terumo Corp 骨固定用具
US5766009A (en) 1995-01-20 1998-06-16 Jeffcoat; Robert L. Elastically stabilized endosseous dental implant
DE19741087A1 (de) * 1997-09-18 1999-04-08 Schumann Klaus In der Chirurgie zu verwendende Vorrichtung zum festen Verbinden zweier Knochenteile oder eines Knochenteils mit einem Prothesenglied
US6132214A (en) 1995-12-18 2000-10-17 Jouko Suhonen Medical implant
EP1199049A1 (de) * 1998-08-10 2002-04-24 Itzhak Dr. Shoher Zusammensetzung einer metallischen Komposit-Werkstoff-Beschichtung für Implantate
WO2002069817A1 (de) * 2001-03-02 2002-09-12 Woodwelding Ag Implantate, vorrichtung und verfahren zum verbinden von gewebeteilen

Family Cites Families (96)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US415454A (en) * 1889-11-19 Ore-concentrator
US772029A (en) 1903-11-21 1904-10-11 Dwight G Clark Rivet.
FR452577A (fr) 1912-03-25 1913-05-19 Schneider & Cie Affut à rallonge pour canons de montagne
US2366274A (en) 1942-06-03 1945-01-02 Brunswick Balke Collender Co Plastic fastening means and method of applying the same
US2510693A (en) 1944-03-29 1950-06-06 Lee B Green Fastening member
US2458152A (en) 1945-04-03 1949-01-04 Us Rubber Co Plastic rivet and method of making same
US2942748A (en) 1954-10-18 1960-06-28 Anderson John Wiley Method of fastening two part plastic fastener by fusion from frictional heat of rotation
US3184353A (en) * 1961-11-13 1965-05-18 Cavitron Ultrasonics Inc Fastening together of members by high frequency vibrations
US3481803A (en) 1966-10-19 1969-12-02 Uniroyal Inc Friction welding
US3612803A (en) 1968-02-29 1971-10-12 Ruth Elizabeth Barry Klaas Fastening device
US3723215A (en) 1970-03-18 1973-03-27 J Kessler Method for fixing a fastener in two pieces of wood
US4100954A (en) 1970-12-04 1978-07-18 Dieter Muller Dowel or anchoring means
US4032803A (en) 1971-09-14 1977-06-28 Durr-Dental Kg. Hand tool for creating and applying ultrasonic vibration
US3919775A (en) 1971-12-30 1975-11-18 Oscar Malmin Endodontic sealing system and apparatus
US3814353A (en) 1973-01-05 1974-06-04 Winzen Res Inc Balloon reefing sleeve and launching method
DE2418198A1 (de) 1974-04-13 1975-10-16 Reich Maschf Gmbh Karl Stabfoermiges befestigungsmittel
US4130751A (en) 1976-11-01 1978-12-19 Gordon Stanley H Metal ornamentation and method of welding
JPS53144194A (en) * 1977-05-20 1978-12-15 Kureha Chemical Ind Co Ltd Compound implanted material and making method thereof
DE2741107A1 (de) 1977-09-13 1979-03-29 Heldt Gert Dipl Ing Dr Verfahren zum loesen von ineinandergefuegten bauteilen
US4328108A (en) 1979-09-20 1982-05-04 The Goodyear Tire & Rubber Company Composition for the elimination of circumferential stress cracks in spun polyesters
CA1145503A (en) * 1979-11-02 1983-05-03 John H. Brekke Device and method for treating and healing a newly created bone void
SU929072A1 (ru) * 1980-06-12 1982-05-23 Омский политехнический институт Способ фиксации биотканей к костному ложу
DE3045706A1 (de) 1980-12-04 1982-07-08 Karl M. Reich Maschinenfabrik GmbH, 7440 Nürtingen Verfahren und vorrichtung zum ankleben eines deckstreifens
US4482795A (en) 1981-10-19 1984-11-13 Milton Hinden Longitudinal finned resistance weld pin
DE3365762D1 (en) 1982-02-12 1986-10-09 Faester Gmbh & Co Kg Method of fixing an insulating slab to be plastered to a building surface
US4566138A (en) 1983-03-08 1986-01-28 Zimmer, Inc. Prosthetic device with spacers
US4525147A (en) 1983-05-31 1985-06-25 Pitz Richard J Root canal implant, proximity indicative, and method of implantation
US4717302A (en) 1984-06-18 1988-01-05 Tiodize Company, Inc. Composite fastener
US4761871A (en) 1986-11-21 1988-08-09 Phillips Petroleum Company Method of joining two thermoplastic articles
DD257797A1 (de) 1987-02-27 1988-06-29 Wtz Holzverarbeitende Ind Verfahren zur herstellung von klebstofffreien verbindungen aus thermoplast- und holzwerkstoff
DE3723643A1 (de) 1987-07-17 1989-01-26 Gerd Rienks Zahnveredelung
US5246306A (en) 1987-11-04 1993-09-21 Bay Mills Limited Reinforcements for asphaltic paving, processes for making such reinforcements, and reinforced pavings
US5002488A (en) * 1988-04-12 1991-03-26 Hadaco, Ltd. Dental implants with resorption preventing means
DE3828340A1 (de) 1988-08-20 1989-07-13 Daimler Benz Ag Verfahren zur verbindung eines kunststoffgegenstandes mit einem holzgegenstand
US5019083A (en) 1989-01-31 1991-05-28 Advanced Osseous Technologies, Inc. Implanting and removal of orthopedic prostheses
US5413578A (en) 1989-03-14 1995-05-09 Zahedi; Amir Device for removing a bone cement tube
DE3919274C1 (en) 1989-06-13 1990-07-12 Rademacher, Bernd, 5800 Hagen, De Root anchor dental pin - has threaded head and shaft, head having axially-parallel sockets for retainer pins
US5171148A (en) 1989-06-30 1992-12-15 Ethicon, Inc. Dental inserts for treatment of periodontal disease
US4997500A (en) 1989-08-28 1991-03-05 At&T Bell Laboratories Method for joining thermoplastic parts
US5004422A (en) 1989-11-09 1991-04-02 Propper Robert H Oral endosteal implants and a process for preparing and implanting them
US5167619A (en) 1989-11-17 1992-12-01 Sonokineticss Group Apparatus and method for removal of cement from bone cavities
DE4012506A1 (de) 1990-04-12 1991-10-17 Mecron Med Prod Gmbh Knochenschraube
US5593425A (en) 1990-06-28 1997-01-14 Peter M. Bonutti Surgical devices assembled using heat bonable materials
DE9012044U1 (de) 1990-08-21 1990-10-25 Klaus, Gerold, 7832 Kenzingen, De
DE9012548U1 (de) 1990-09-01 1990-12-06 Klaus, Gerold, 7832 Kenzingen, De
US5244933A (en) 1990-10-12 1993-09-14 Thera Patent Gmbh & Co. Kg Gesellschaft Fur Industrielle Schutzrechte Dental compositions which can be prepared and worked by the action of oscillations and method for the preparation thereof
DE4100636A1 (de) 1991-01-11 1992-07-16 Servo Dental Inh Bernd Rademac Verfahren zur herstellung von zahnmedizinischen implantaten
US5125442A (en) 1991-01-17 1992-06-30 Marvin Lumber And Cedar Co. Wood component attachment method
EP0530348B1 (de) 1991-03-27 1995-03-01 MEPLA-WERKE LAUTENSCHLÄGER GmbH & Co. KG Kunststoff-haltezapfen, insbesondere für möbelbeschläge
EP0534078A1 (de) 1991-07-24 1993-03-31 IMPLA GmbH Dentalimplantat
DE4209191A1 (de) 1992-03-22 1993-05-13 Rainer Dr Hahn Vorrichtung und verfahren zur bearbeitung natuerlicher hartgewebe unter verwendung von oszillierenden werkzeugen
US5271785A (en) 1992-04-13 1993-12-21 Davidson Textron Inc. Method of inserting an insert in an opening of a plastic part
CH685942A5 (fr) 1992-08-24 1995-11-15 Battelle Memorial Institute Procede de collage de deux substrats non metalliques a l'aide d'un adhesif.
CH689445A5 (de) 1992-10-21 1999-04-30 Duerr Dental Gmbh Co Kg Sonotrode für ein Ultraschall-Bearbeitungsgerät.
DE4342078A1 (de) 1992-12-12 1994-06-16 Thera Ges Fuer Patente Verfahren und Vorrichtung zur Herstellung von Sonotroden für die Ultraschallbearbeitung z. B. keramischer Werkstücke, insbesondere für Zahnersatz
GB2277448A (en) 1993-04-19 1994-11-02 Paul Albert Thodiyil Ultrasound apparatus and method for securing or removing a prosthesis
DE4328108A1 (de) 1993-08-20 1995-02-23 Dieter Klemm Kleber für Bodenbeläge und Verfahren zum Lösen von Bodenbelag
US5547325A (en) 1994-02-18 1996-08-20 Utility Composites, Inc. Nail packs made of composites having high compressive strength and flexural modules
DE4447667C2 (de) 1994-02-27 2002-10-24 Rainer Hahn Ultraschall-Handstück
US5803736A (en) 1994-04-25 1998-09-08 Merritt, Jr.; Kenneth L. Dental cast post for direct intraoral patterns
EP0687449B1 (de) 1994-06-17 2000-03-15 Soadco S.L. Kopie eines Zahnimplantats
TW442271B (en) 1994-07-19 2001-06-23 Reimplant Dentale Sytsteme Gmb Process for preparing a dental implant
DE19511698C1 (de) 1995-03-30 1996-08-22 Schober Werkzeug & Maschbau Vorrichtung zum Verbinden einer Siegelfolie mit einer Materialbahn
JP2705651B2 (ja) 1995-07-25 1998-01-28 日本電気株式会社 接合体の解体方法
ES2208694T3 (es) 1995-08-21 2004-06-16 Foster-Miller, Inc. Sistema para insertar elementos en estructura de material compuesto.
JPH0967808A (ja) 1995-08-31 1997-03-11 Minnesota Mining & Mfg Co <3M> 自走式舗装マーキングテープ貼付装置
DE19601477C2 (de) 1996-01-17 1999-12-16 Axel Kirsch Befestigungsnagel
US5779384A (en) 1996-05-17 1998-07-14 Andersen Corporation Window frame welding method and product thereof
DE19625975C2 (de) 1996-06-28 2003-06-12 Wolfgang Doerken Zahnmedizinisches Implantat, Schablone zum Einsetzen eines zahnmedizinischen Implantats und Verfahren zum Herstellen von diesen
AUPO280996A0 (en) 1996-10-04 1996-10-31 Dentech Investments Pty Ltd Creation and utilization of 3D teeth models
US5785476A (en) 1996-10-30 1998-07-28 Mcdonnell; Robert L. Fastener with soft tip
DE19735103A1 (de) 1997-04-22 1998-10-29 Gieloff Burkhardt R Dr Med Den Zahnmedizinisches Implantat sowie Instrument zum Einsatz eines Implantats
US5972368A (en) * 1997-06-11 1999-10-26 Sdgi Holdings, Inc. Bone graft composites and spacers
US5871514A (en) 1997-08-01 1999-02-16 Medtronic, Inc. Attachment apparatus for an implantable medical device employing ultrasonic energy
US5964764A (en) 1998-03-24 1999-10-12 Hugh S. West, Jr. Apparatus and methods for mounting a ligament graft to a bone
US5941901A (en) 1998-04-16 1999-08-24 Axya Medical, Inc. Bondable expansion plug for soft tissue fixation
US6056751A (en) 1998-04-16 2000-05-02 Axya Medical, Inc. Sutureless soft tissue fixation assembly
US6332885B1 (en) 1998-05-07 2001-12-25 Pasquale Martella Synthesis device for orthopaedia and traumatology
US6039568A (en) 1998-06-02 2000-03-21 Hinds; Kenneth F. Tooth shaped dental implants
US5993458A (en) 1998-06-25 1999-11-30 Ethicon, Inc. Method of ultrasonically embedding bone anchors
US5993477A (en) 1998-06-25 1999-11-30 Ethicon Endo-Surgery, Inc. Ultrasonic bone anchor
KR100338974B1 (ko) 1999-03-15 2002-05-31 최은백, 이찬경 턱뼈의 뼈밀도를 확인하기 위한 시뮬레이션 방법 및 이를 실현시키기 위한 프로그램이 기록된 기록매체
US6080161A (en) 1999-03-19 2000-06-27 Eaves, Iii; Felmont F. Fastener and method for bone fixation
DE19916155A1 (de) 1999-04-11 2000-11-16 Orochemie Duerr & Pflug Gmbh & Suspension zur Behandlung natürlichen Hartgewebes
DE19916156A1 (de) 1999-04-11 2000-10-26 Duerr Dental Gmbh Co Kg Dentales Instrument zur Schall- oder Ultraschall-Behandlung
DE19916161B4 (de) 1999-04-11 2008-06-05 Dürr Dental GmbH & Co. KG Einrichtung zur Erzeugung hochfrequenter mechanischer Schwingungen für ein dentales Handstück
DE19916160C2 (de) 1999-04-11 2001-04-26 Duerr Dental Gmbh Co Kg Dentales Schallhandstück
DE19916158C2 (de) 1999-04-11 2001-03-01 Duerr Dental Gmbh Co Kg Dentale Behandlungseinrichtung
US6193516B1 (en) 1999-06-18 2001-02-27 Sulzer Calcitek Inc. Dental implant having a force distribution shell to reduce stress shielding
US6592609B1 (en) 1999-08-09 2003-07-15 Bonutti 2003 Trust-A Method and apparatus for securing tissue
US6368343B1 (en) 2000-03-13 2002-04-09 Peter M. Bonutti Method of using ultrasonic vibration to secure body tissue
US6635073B2 (en) 2000-05-03 2003-10-21 Peter M. Bonutti Method of securing body tissue
US7182781B1 (en) * 2000-03-02 2007-02-27 Regeneration Technologies, Inc. Cervical tapered dowel
AU773229B2 (en) 2000-08-28 2004-05-20 Sumitomo Electric Industries, Ltd. Optical fiber and method of making the same
EP1184006A3 (de) 2000-09-01 2002-07-03 Ricardo Levisman Knochenimplantat mit Zwischenglied und Spreizanordnung
DE20113692U1 (de) 2001-08-18 2001-11-15 Duerr Dental Gmbh Co Kg Ultraschallhandstück

Patent Citations (12)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US1184006A (en) 1913-12-17 1916-05-23 Us Smelting Refining & Mining Company Method of purifying gas.
US3499222A (en) 1965-08-17 1970-03-10 Leonard I Linkow Intra-osseous pins and posts and their use and techniques thereof
US4360343A (en) 1980-11-04 1982-11-23 Mamed Hussein Method for the oral implantation of a dental prosthesis
EP0358601A1 (de) * 1988-08-30 1990-03-14 GebràœDer Sulzer Aktiengesellschaft Verankerungsschaft für eine Endoprothese
US5163960A (en) * 1990-06-28 1992-11-17 Bonutti Peter M Surgical devices assembled using heat bondable materials
EP0617935A2 (de) * 1993-03-26 1994-10-05 YOUNG, Michael John Radley Methode und Gerät zur Entfernung von Knochenprothesen
JPH07222752A (ja) * 1994-02-09 1995-08-22 Terumo Corp 骨固定用具
US5766009A (en) 1995-01-20 1998-06-16 Jeffcoat; Robert L. Elastically stabilized endosseous dental implant
US6132214A (en) 1995-12-18 2000-10-17 Jouko Suhonen Medical implant
DE19741087A1 (de) * 1997-09-18 1999-04-08 Schumann Klaus In der Chirurgie zu verwendende Vorrichtung zum festen Verbinden zweier Knochenteile oder eines Knochenteils mit einem Prothesenglied
EP1199049A1 (de) * 1998-08-10 2002-04-24 Itzhak Dr. Shoher Zusammensetzung einer metallischen Komposit-Werkstoff-Beschichtung für Implantate
WO2002069817A1 (de) * 2001-03-02 2002-09-12 Woodwelding Ag Implantate, vorrichtung und verfahren zum verbinden von gewebeteilen

Non-Patent Citations (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Title
PATENT ABSTRACTS OF JAPAN vol. 1995, no. 11 26 December 1995 (1995-12-26) *

Cited By (99)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US9107751B2 (en) 2002-12-12 2015-08-18 Warsaw Orthopedic, Inc. Injectable and moldable bone substitute materials
US10080661B2 (en) 2002-12-12 2018-09-25 Warsaw Orthopedic, Inc. Injectable and moldable bone substitute materials
FR2863478A1 (fr) * 2003-12-10 2005-06-17 Pierre Luc Reynaud Element prothetique de restauration dentaire
JP2007534348A (ja) * 2004-05-04 2007-11-29 オステオテック,インコーポレイテッド 細胞が透過可能な構造のインプラント
JP2005329244A (ja) * 2004-05-19 2005-12-02 Straumann Holding Ag 一体型歯科用装具、及び、その製造方法
WO2007090052A1 (en) * 2006-01-31 2007-08-09 Warsaw Orthopedic, Inc. Intervertebral prosthetic disc
US9339355B2 (en) 2006-03-09 2016-05-17 Woodwelding Ag Diversion of mechanical oscillations
WO2007101362A2 (de) 2006-03-09 2007-09-13 Woodwelding Ag Umlenkung von mechanischen oszillationen
US8876529B2 (en) 2006-03-09 2014-11-04 Woodwelding Ag Diversion of mechanical oscillations
US10758372B2 (en) 2006-03-09 2020-09-01 Woodwelding Ag Method of implanting a contact implant
WO2007130934A1 (en) * 2006-05-05 2007-11-15 Warsaw Orthopedic, Inc. Reinforcement of boney material surrounding a bone implant
EP2389883A1 (de) 2006-09-20 2011-11-30 Woodwelding AG Vorrichtung zum Implantieren in Menschen- oder Tiergewebe Verfahren zum Implantieren und Montieren der Vorrichtung
US9782268B2 (en) 2006-09-20 2017-10-10 Woodwelding Ag Device to be implanted in human or animal tissue and method for implanting and assembling the device
WO2008034276A2 (en) 2006-09-20 2008-03-27 Woodwelding Ag Device to be implanted in human or animal tissue and method for implanting and assembling the device
WO2008034276A3 (en) * 2006-09-20 2008-10-30 Woodwelding Ag Device to be implanted in human or animal tissue and method for implanting and assembling the device
US9445888B2 (en) 2006-09-20 2016-09-20 Woodwelding Ag Implant, implantation device, implantation method
US9724206B2 (en) 2006-09-20 2017-08-08 Woodwelding Ag Device to be implanted in human or animal tissue and method for implanting and assembling the device
EP3045127A1 (de) 2006-09-20 2016-07-20 Woodwelding AG Vorrichtung zum implantieren in menschen- oder tiergewebe und verfahren zum implantieren und montieren der vorrichtung
US8870933B2 (en) 2006-09-20 2014-10-28 Woodwelding Ag Implant, implantation device, implantation method
US10470893B2 (en) 2006-09-20 2019-11-12 Woodwelding Ag Device to be implanted in human or animal tissue and method for implanting and assembling the device
EP2314239A1 (de) 2006-09-20 2011-04-27 Woodwelding AG Vorrichtung zur Implantation in menschlichen oder tierischen Gewebe
US9801673B2 (en) 2006-09-20 2017-10-31 Woodwelding Ag Implant, implantation device, implantation method
US11399953B2 (en) 2006-09-20 2022-08-02 Woodwelding Ag Device to be implanted in human or animal tissue and method for implanting and assembling the device
EP3311758A1 (de) 2006-09-20 2018-04-25 Woodwelding AG Implantat und implantationsvorrichtung
EP2401975A1 (de) 2006-09-20 2012-01-04 Woodwelding AG Vorrichtung zum Implantieren in Menschen- oder Tiergewebe Verfahren zum Implantieren und Montieren der Vorrichtung
EP3326544A1 (de) 2006-09-20 2018-05-30 Woodwelding AG Implantat und implantationsvorrichtung
WO2008055630A1 (de) * 2006-11-06 2008-05-15 Clinical House Europe Gmbh Beschichtetes zahnimplantat
WO2008079864A1 (en) 2006-12-21 2008-07-03 Warsaw Orthopedic, Inc. Orthopedic implant devices curable in vivo
WO2008079846A1 (en) * 2006-12-21 2008-07-03 Warsaw Orthopedic, Inc. Orthopedic implant devices curable in vivo
US20080154373A1 (en) * 2006-12-21 2008-06-26 Warsaw Orthopedic, Inc. Curable orthopedic implant devices configured to be hardened after placement in vivo
US8480718B2 (en) * 2006-12-21 2013-07-09 Warsaw Orthopedic, Inc. Curable orthopedic implant devices configured to be hardened after placement in vivo
US10507083B2 (en) 2006-12-28 2019-12-17 Woodwelding Ag Affixing an artificial element to a surface of dentine, enamel, bone, or a corresponding substitute material
WO2008080239A1 (en) 2006-12-28 2008-07-10 Woodwelding Ag Method for affixing an artificial element to a surface of dentine, enamel, bone, or a corresponding substitute material, and set for carrying out the method
US8226411B2 (en) 2006-12-28 2012-07-24 Woodwelding Ag Method for affixing an artificial element to a surface of dentine, enamel, bone, or a corresponding substitute material, and set for carrying out the method
EP1982662A1 (de) * 2007-04-20 2008-10-22 Stryker Trauma GmbH Implantatstift und Vorrichtung zum Fixieren des Implantatstiftes
WO2008128588A1 (en) * 2007-04-20 2008-10-30 Stryker Trauma Gmbh Implantation pin and device for fixing the implantation pin
EP2465456A1 (de) * 2007-04-20 2012-06-20 Stryker Trauma GmbH Implantatstift
WO2009010247A1 (en) * 2007-07-13 2009-01-22 Stryker Trauma Gmbh Device for fixation of bone fractures
US8556947B2 (en) 2007-07-13 2013-10-15 Stryker Trauma Gmbh Device for fixation of bone fractures
US9301790B2 (en) 2007-07-13 2016-04-05 Woodwelding Ag Device for fixation of bone fractures
EP2014247A1 (de) * 2007-07-13 2009-01-14 Stryker Trauma GmbH Vorrichtung zur Fixierung von Knochenfrakturen
AU2008277955B2 (en) * 2007-07-13 2011-05-12 Stryker European Operations Holdings Llc Device for fixation of bone fractures
AU2007359123B2 (en) * 2007-09-18 2012-01-19 Stryker European Operations Holdings Llc Angularly stable fixation of an implant
US8758415B2 (en) 2007-09-18 2014-06-24 Stryker Trauma Gmbh Angularly stable fixation of an implant
US9387023B2 (en) 2007-09-18 2016-07-12 Stryker European Holdings I, Llc Angularly stable fixation of an implant
US9504463B2 (en) 2008-03-03 2016-11-29 Woodwelding Ag Device for anchoring a suture in tissue
US8623050B2 (en) 2008-03-03 2014-01-07 Woodwelding Ag Device for anchoring a suture in tissue
US9149269B2 (en) 2008-03-03 2015-10-06 Woodwelding Ag Device for anchoring a suture in tissue
AU2009307024B2 (en) * 2008-10-21 2015-09-03 Ww Technology Ag Fusion device and tool set for fusing a human or animal joint
EP2985000A1 (de) 2008-10-21 2016-02-17 Spinewelding AG Fusionsvorrichtung
US9757237B2 (en) 2008-10-21 2017-09-12 Ww Technology Ag Method for fusing a human or animal joint as well as fusion device and tool set for carrying out the method
WO2010045749A1 (en) * 2008-10-21 2010-04-29 Ww Technology Ag Fusion device and tool set for fusing a human or animal joint
US10722369B2 (en) 2008-10-21 2020-07-28 Ww Technology Ag Method for fusing a human or animal joint as well as fusion device and tool set for carrying out the method
US8951254B2 (en) 2008-10-21 2015-02-10 Ww Technology Ag Method for fusing a human or animal joint as well as fusion device and tool set for carrying out the method
EP2995269A1 (de) 2008-10-23 2016-03-16 Spinewelding AG Augmentierungsvorrichtung zur verankerung von objekten in hartem gewebe
US10154858B2 (en) 2008-10-23 2018-12-18 Spinewelding Ag Device for preparing an opening in tissue for implantation of an implant
US11259934B2 (en) 2009-02-25 2022-03-01 Spinewelding Ag Spine stabilization device, and method and kit for its implantation
WO2010096942A1 (en) 2009-02-25 2010-09-02 Spinewelding Ag Spine stabilization device, and method and kit for its implantation
EP2992860A1 (de) 2009-02-25 2016-03-09 Spinewelding AG Wirbelsäulenstabilisierungsvorrichtung sowie verfahren und kit zu deren implantation
US10195045B2 (en) 2009-02-25 2019-02-05 Spinewelding Ag Spine stabilization device, and method and kit for its implantation
EP3207901A1 (de) 2009-02-25 2017-08-23 Spinewelding AG Wirbelsäulenstabilisierungsvorrichtung sowie verfahren und kit zu deren implantation
EP2236090A1 (de) * 2009-03-31 2010-10-06 Tyco Healthcare Group LP Mehrzonenimplantate
US9592043B2 (en) 2009-03-31 2017-03-14 Covidien Lp Multizone implants
US10888398B2 (en) 2009-11-04 2021-01-12 Z-Systems AG Ceramic implant
EP2910207A1 (de) 2009-11-09 2015-08-26 Spinewelding AG Medizinische vorrichtung, einrichtung
EP3141202A1 (de) 2009-11-09 2017-03-15 Spinewelding AG Medizinische vorrichtung, gerät
WO2011069978A1 (en) * 2009-12-11 2011-06-16 Tomaso Vercellotti Endosseous dental implant
US9375294B2 (en) 2009-12-11 2016-06-28 New Dent Ag Method for producing implants
CH702349A1 (de) * 2009-12-11 2011-06-15 New Dent Ag Verfahren zum Herstellen von Implantaten.
WO2011069271A1 (de) * 2009-12-11 2011-06-16 New Dent Ag Verfahren zum herstellen von implantaten
US10835350B2 (en) 2009-12-11 2020-11-17 Rex Implants, Llc Endosseous dental implant
US10709487B2 (en) 2010-01-27 2020-07-14 Sportwelding Gmbh Method of fastening a tissue or a corresponding prosthetic element in an opening provided in a human or animal bone and fastener suitable for the method
US11589909B2 (en) 2010-01-27 2023-02-28 Sportwelding Gmbh Method of fastening a tissue or a corresponding prosthetic element in an opening provided in a human or animal bone and fastener suitable for the method
WO2011091545A1 (en) * 2010-01-27 2011-08-04 Sportwelding Gmbh Method of fastening a tissue or a corresponding prosthetic element in an opening provided in a human or animal bone and fastener suitable for the method
KR101758950B1 (ko) 2010-01-27 2017-07-17 스포트벨딩 게엠베하 사람 또는 동물 골 내에 제공되는 구멍 내에 조직 또는 대응하는 보철 요소를 체결하는 방법 및 이 방법에 적합한 체결구
RU2567603C2 (ru) * 2010-01-27 2015-11-10 СпортУэлдинг ГмбХ Способ закрепления ткани или соответствующего протеза в отверстии, выполненном в кости человека или животного, и предназначенное для способа крепежное средство
ITGE20100056A1 (it) * 2010-05-20 2011-11-21 Alberto Rebaudi " impianto endo-osseo di forma piatta "
WO2012012327A1 (en) * 2010-07-20 2012-01-26 X-Spine Systems, Inc. Composite orthopedic implant having a low friction material substrate with primary frictional features and secondary frictional features
US8979934B2 (en) 2010-07-20 2015-03-17 X-Spine Systems, Inc. Composite orthopedic implant having a low friction material substrate with primary frictional features and secondary frictional features
US9283011B2 (en) 2010-09-03 2016-03-15 Aces Ingenieurgesellschaft Mbh Bone-anchoring or bone-connecting device that induces a strain stimulus
DE102010040228A1 (de) 2010-09-03 2012-03-08 Aces Gmbh Knochenverankerungs- oder Verbindungseinrichtung die einen Dehnungsreiz induziert
WO2012045307A1 (de) 2010-09-03 2012-04-12 Aces Gmbh Knochenverankerungs- oder verbindungseinrichtung die einen dehnungsreiz induziert
EP2613710B1 (de) 2010-09-08 2019-12-04 Synthes GmbH Fixiervorrichtung mit einem magnesiumkern
US9844402B2 (en) 2010-09-30 2017-12-19 Spinewelding Ag Anterior cervical plate
WO2012040863A1 (en) 2010-09-30 2012-04-05 Spinewelding Ag Anterior cervical plate
EP3045129A1 (de) 2010-09-30 2016-07-20 Spinewelding AG Chirurgische stabilisierungsplatte
WO2016049789A2 (en) 2014-10-03 2016-04-07 Woodwelding Ag Medical device, apparatus, and surgical method
US11317869B2 (en) 2014-10-03 2022-05-03 Woodwelding Ag Medical device, apparatus, and surgical method
US10406757B2 (en) 2014-10-09 2019-09-10 Woodwelding Ag Method of anchoring a first object in a second object
WO2016054752A1 (en) * 2014-10-09 2016-04-14 Woodwelding Ag Method of anchoring a first object in a second object
US9987052B2 (en) 2015-02-24 2018-06-05 X-Spine Systems, Inc. Modular interspinous fixation system with threaded component
EP3721831A1 (de) 2016-07-29 2020-10-14 Woodwelding AG Dentalimplantat und dentalimplantatsystem
EP3777755A1 (de) 2016-07-29 2021-02-17 Woodwelding AG Dentalimplantat und dentalimplantatsystem
EP3278761A1 (de) 2016-07-29 2018-02-07 Z-Systems AG Dentalimplantat und dentalimplantatsystem
US10849720B2 (en) 2016-07-29 2020-12-01 Woodwelding Ag Dental implant and dental implant system
EP3284437A2 (de) 2016-07-29 2018-02-21 Z-Systems AG Dentalimplantat und dentalimplantatsystem
WO2019137921A1 (en) 2018-01-09 2019-07-18 Spinewelding Ag Implant fixation
WO2021245633A1 (en) * 2020-06-05 2021-12-09 Caerus Medical Dynamic interbody fusion devices
EP4000555A1 (de) * 2020-11-13 2022-05-25 Common Sense Engineering and Consult Anatomisches zahnimplantat zur implantation in einen natürlich vorkommenden hohlraum des kieferknochens

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CA2496119C (en) 2011-11-01
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US20040038180A1 (en) 2004-02-26
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US7008226B2 (en) 2006-03-07
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US20040053196A1 (en) 2004-03-18
EP2108334B1 (de) 2016-04-27

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