WO2004103225A1 - Vorrichtung zur implantation in eine menschliche oder tierische wirbelsäule - Google Patents

Vorrichtung zur implantation in eine menschliche oder tierische wirbelsäule Download PDF

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Publication number
WO2004103225A1
WO2004103225A1 PCT/DE2004/001060 DE2004001060W WO2004103225A1 WO 2004103225 A1 WO2004103225 A1 WO 2004103225A1 DE 2004001060 W DE2004001060 W DE 2004001060W WO 2004103225 A1 WO2004103225 A1 WO 2004103225A1
Authority
WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
bellows
base support
support
receptacle
carrier
Prior art date
Application number
PCT/DE2004/001060
Other languages
English (en)
French (fr)
Inventor
Peter Metz-Stavenhagen
Original Assignee
Peter Metz-Stavenhagen
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Peter Metz-Stavenhagen filed Critical Peter Metz-Stavenhagen
Priority to EP04738530A priority Critical patent/EP1624831A1/de
Priority to DE112004001375T priority patent/DE112004001375D2/de
Priority to US10/557,388 priority patent/US20100292794A1/en
Publication of WO2004103225A1 publication Critical patent/WO2004103225A1/de

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/44Joints for the spine, e.g. vertebrae, spinal discs
    • A61F2/442Intervertebral or spinal discs, e.g. resilient
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/44Joints for the spine, e.g. vertebrae, spinal discs
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/56Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor
    • A61B17/58Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor for osteosynthesis, e.g. bone plates, screws, setting implements or the like
    • A61B17/68Internal fixation devices, including fasteners and spinal fixators, even if a part thereof projects from the skin
    • A61B17/84Fasteners therefor or fasteners being internal fixation devices
    • A61B17/86Pins or screws or threaded wires; nuts therefor
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30003Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis
    • A61F2002/3006Properties of materials and coating materials
    • A61F2002/30062(bio)absorbable, biodegradable, bioerodable, (bio)resorbable, resorptive
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30316The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30329Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
    • A61F2002/30383Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements made by laterally inserting a protrusion, e.g. a rib into a complementarily-shaped groove
    • A61F2002/30387Dovetail connection
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30316The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30329Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
    • A61F2002/30426Bayonet coupling
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30316The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30535Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30565Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for having spring elements
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30316The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30535Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30604Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for modular
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30316The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30535Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30604Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for modular
    • A61F2002/30616Sets comprising a plurality of prosthetic parts of different sizes or orientations
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30767Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
    • A61F2/30771Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
    • A61F2002/30772Apertures or holes, e.g. of circular cross section
    • A61F2002/30784Plurality of holes
    • A61F2002/30785Plurality of holes parallel
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30767Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
    • A61F2/30771Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
    • A61F2002/30841Sharp anchoring protrusions for impaction into the bone, e.g. sharp pins, spikes
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30767Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
    • A61F2/30771Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
    • A61F2002/30878Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves with non-sharp protrusions, for instance contacting the bone for anchoring, e.g. keels, pegs, pins, posts, shanks, stems, struts
    • A61F2002/30884Fins or wings, e.g. longitudinal wings for preventing rotation within the bone cavity
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2210/00Particular material properties of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2210/0004Particular material properties of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof bioabsorbable
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2220/00Fixations or connections for prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2220/0025Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements

Definitions

  • the present invention relates to a device for implantation in a human or animal spine according to the preamble of claim 1.
  • the human spine is formed from different vertebral bodies, each separated from one another by an intervertebral disc (colloquially called an intervertebral disc) and padded against one another.
  • intervertebral discs consist of a fibrous outer shell that contains a gel-like liquid.
  • the intervertebral discs are subject to large forces that can vary from about 780 N to as much as about 2200 N. Due to the high stressing forces, the intervertebral discs wear out frequently, especially in old age. Since an intervertebral disc that has been destroyed cannot heal again, damaged intervertebral discs are usually removed and the adjacent vertebral bodies are fused together. However, this has the disadvantage that the spine is then stiff in this area.
  • the implant according to DE 38 73566 T2 consists of a large number of individual parts, which makes their production very expensive. In addition, with the many individual parts, there is a risk that tissue will grow together with the result that pinched tissue then leads to pain or other disabilities.
  • an implant which has a spring-elastic intermediate element.
  • This intermediate element is composed of a number of essentially cylindrical discs which are elastic in the axial direction, the outer wall of the disc optionally being concave or convex in order to absorb the forces occurring in the axial direction in a spring-elastic manner.
  • the connection points between adjacent panes are subject to very high loads, so that damage can occur here.
  • the implants are made in one piece, so that a complete implant has to be stored for each application, which leads to considerable costs.
  • An implant is known from US Pat. No. 5,370,697, which is constructed in a modular construction.
  • This implant consists of a top and a base element, with a non-resilient tube that can be used as a spacer in between to bridge the missing intervertebral disc or the missing vertebrae. The elasticity of the spine is lost.
  • the object of the present invention is to create a device for implantation into a human or animal spine, which ensures complete freedom of movement of the spine at low manufacturing costs.
  • a device with the features of claim 1 is proposed according to the invention as a technical solution to this problem. Advantageous developments of this device can be found in the subclaims.
  • a device for implantation into a human or animal spine designed according to this technical teaching has the advantage that the spring element designed as a bellows can be pivoted in all directions and at the same time has such high rigidity that there is no further connection between the base support and the top support can be.
  • the bellows has the further advantage that it can be bent in the desired direction without large forces acting on the base support and / or the top support. As a result, the load on the screws fixing the base support and / or the top support is kept low.
  • undercuts in particular in the form of a dovetail connection, are provided in the base support and / or in the top support on the side facing the bellows, which receive parts of the bellows in a form-fitting manner. It is easily possible, for example, to first push the bellows into the base carrier in such a way that the last shaft is fitted to the receptacle. The top carrier can then also be pushed onto the corrugated bellows fixed in such a way that the uppermost crest of the corrugated bellows enters the receptacle.
  • the great advantage of this system is that it firstly screws the base support to the vertebral body, for example using pedicle screws, before the spring element designed as a bellows is inserted into the receptacle and before the top support is pushed onto the bellows. This results in a simple implantation in the device during the operation on the spine.
  • the base support and / or the top support is connected to the bellows via a bayonet connection. This makes it possible to connect the bellows to the base and / or top support in a simple manner, even during the operation
  • a vertically protruding cutting edge is attached to a side of the top carrier facing the vertebral body. With this cutting edge, the device implanted in the manner described above is then brought into its final position, the cutting edge cutting into the vertebral body arranged above the top carrier and thus being secured against sliding sideways.
  • some vertically projecting spikes are attached which penetrate the respective vertebral bodies and prevent the device from rotating.
  • the top carrier is wedge-shaped in cross-section in order to compensate for the curvature of the spine, so that the bellows can run essentially in a straight line.
  • the top carrier has a rectangular cross section, while some wave troughs and / or wave crests are wedge-shaped in cross section in order to achieve a structural curvature of the wave crest.
  • Fig. 1 is a side view of a human spine together with a first embodiment of the device according to the invention in
  • Exploded view shows the second embodiment of a device according to the invention according to FIG. 4 in a side view; 6 shows the device according to FIG. 4 in a front view; 7 shows a side view of a third embodiment of a device according to the invention; FIG. 8 shows a front view of the device according to FIG. 7;
  • FIG. 9 shows a side view of a fourth embodiment of a device according to the invention
  • FIG. 10 is a front view of the device according to FIG. 9
  • Figure 1 1 is a side view of a fifth embodiment of a device according to the invention
  • FIG. 12 shows a front view of the device according to FIG. 11;
  • the first embodiment of a device according to the invention for implantation into a human or animal spine shown in FIGS. 1 to 3 comprises a base support 10 made of a rigid material, a spring element designed as a bellows 12 and a top support 14.
  • a base support 10 made of a rigid material
  • a spring element designed as a bellows 12
  • a top support 14 As can be seen in particular in FIG. 2 openings 16 are provided on the base support for receiving a bone screw, with which the base support 10 on the vertebral body is attachable.
  • the bone screw is made from a biomaterial that resorbs in the body over time, during which time the top 14 and the base support 10 have become attached to the vertebral bone.
  • the metallic bellows 12 has a wave-shaped outer contour, with individual wave troughs 21 and wave crests 22 enclosing the wave bellows 12 in a ring.
  • This bellows 12 is modeled, for example, on a corrugated hose.
  • the base support 10 has on its side facing away from the vertebral body a receptacle 18 for fastening the bellows 12 to the base support 10.
  • the cross section of this receptacle 18 is adapted to the contour of a wave trough 21 and a wave crest 22 of the wave bellows 12 and has two in the receptacle 18 protruding webs 20.
  • the bellows 12 with its last wave crest 22 is inserted laterally into the receptacle 18 and held there positively on the base carrier 10 by the webs 20.
  • a second receptacle 24 is provided, which is designed analogously to the first receptacle 18.
  • the bellows 12 with its outer crest 22 can be inserted into the receptacle 24 in order to be held in a form-fitting manner.
  • the top carrier 14 is wedge-shaped in cross section and has a vertically protruding cutting edge 26 in the center.
  • the cutting edge 26 is oriented perpendicular to the longitudinal direction of the receptacle 24.
  • the top carrier 14 and the base carrier 10 are provided with a commercially available coating in order to connect well and quickly to the vertebral bone.
  • the device according to the invention is manufactured in different sizes.
  • the size of the top bracket 14 and / or the base bracket 10 varies in order to provide a suitable dimensioned specimen for each vertebra.
  • the length and spring properties of the bellows 12 also vary. Only the diameter of the bellows 12 and the corresponding receptacles 18, 24 are the same for all devices, so that each base support 10 can be combined with each bellows 12.
  • the second embodiment of the device according to the invention shown in FIGS. 4 to 6 is essentially identical to the first embodiment shown in FIGS. 1 to 3, and differs only in that in this second embodiment the bellows 27 designed as a corrugated hose is slightly curved and that the top carrier 28 is not wedge-shaped, but is rectangular in cross section.
  • the wave troughs 29 are differently widened or narrowed according to the curvature, while the waves 22 remain unchanged.
  • a plurality of spikes 32 are attached to the sides of the top support 28 and the base support 30 facing the vertebral bones, which extend into the respective vertebral bones and prevent the device from rotating. Like the bone screws, these spikes 32 are made of a resorbing biomaterial.
  • the third embodiment shown in FIGS. 7 and 8 differs from the second embodiment shown in FIGS. 4 to 6 in that the curvature of the bellows 34 is not compensated for by the wave troughs, but here by the waves 36. Accordingly, the shaft 36 is made narrower on the inside of the curve than on the outside of the curve.
  • the device for implantation in a human or animal spine is used regularly when an intervertebral disc between two vertebral bodies is irreparable and has to be removed. In some cases, one or more of the adjacent vertebral bodies are also affected and must also be removed in whole or in part.
  • the device according to the invention then takes its place. It has proven to be advantageous for the device according to the invention in the lumbar spine in the intervertebral space between the fourth and fifth Use lumbar vertebrae, because stiffening the spine is the most problematic.
  • the treating surgeon first attaches the base support 10 to the lower vertebral body with the aid of bone screws (not shown here) before the bellows 12 is inserted laterally with its last crest 22 into the receptacle 18 of the base support. Subsequently, the top carrier 14 is pushed onto the uppermost wave crest 22 of the wave bellows 12, the wave bellows 12 being bent so strongly that access is possible.
  • the surgeon pushes the bellows 12 into the desired position, the bellows 12 forming a connection between the lower part of the spine and the upper part of the spine.
  • the top carrier 14 is brought with its cutting edge 26 to the vertebral body lying above it in such a way that the cutting edge 26 penetrates into it.
  • the top carrier 14 is fixed using generally customary methods.
  • top support 14 and the base support 10 implanted in this way, grow together with the respective vertebral bones, supported by the coating that supports the growing together. At the same time, the body resorbs the screw bones made from biomaterial.
  • the device according to the invention can also be implanted into the cervical spine with appropriate dimensions in the manner described above.
  • a stop 42 is formed on one side in the receptacle 24 top carrier 40, on which the top shaft 44 comes to rest. This allows the bellows 46 to be positioned exactly and also makes assembly easier because the doctor can now push the bellows 46 into the top 40 or base support 48 without having to pay attention to other details.
  • the stop 42 is designed as a side wall of the top carrier 40 and has a receptacle 24, the contour of which corresponds to the contour of the shaft 44.
  • a stop 42 corresponding to the stop 42 of the top carrier 40 is also embodied in a receptacle 18 on the base part 48.
  • the stop 42 of the top carrier 40 is also embodied in a receptacle 18 on the base part 48.
  • the stop 42 of the base part 48 is arranged exactly on the other side, like the stop 42 of the top carrier 40, so that the two stops 42 are virtually opposite one another.
  • two radially projecting pins 56, 58 are attached to the bellows 50 on the uppermost and lowermost shafts 52, 54, respectively, which engage in corresponding recesses 60, 62 in the top 64 and base carrier 66 can be introduced.
  • the pins 56, 58 in connection with the recesses 60, 62 form a bayonet connection. With this bayonet connection, the bellows 50 can be inserted quickly and easily into the top 64 or base support 66, the pins 56, 58 being inserted into the recesses 60, 62.

Abstract

Gegenstand der Erfindung ist eine Vorrichtung zur Implantation in eine menschliche oder tierische Wirbelsäule mit einem an einem ersten Wirbelkörper befestigbaren Basisträger (10), mit einem an einem zweiten Wirbelkörper befestigbaren Topträger (14) und mit einem zwischen Basisträger und Topträger gehaltenen Distanzelement, wobei im Basisträger (10) und/oder im Topträger (14) eine Hinterschneidungen aufweisende Aufnahme (18, 24) vorgesehen ist, die das Distanzelement formschlüssig aufnimmt. Eine solche Vorrichtung zu schaffen, die bei geringen Herstellungskosten eine vollständige Bewegungsfreiheit der Wirbelsäule gewährleistet wird dadurch erreicht, dass das Distanzelement als metallischer Wellenbalg (12) ausgebildet ist.

Description

Vorrichtung zur Implantation in eine menschliche oder tierische Wirbelsäule
Die vorliegende Erfindung betrifft eine Vorrichtung zur Implantation in eine menschliche oder tierische Wirbelsäule nach dem Oberbegriff des Anspruches 1. Die menschliche Wirbelsäule ist aus verschiedenen Wirbelkörpem gebildet, die jeweils durch eine Zwischenwirbelscheibe (umgangssprachlich Bandscheibe genannt) voneinander getrennt und gegeneinander gepolstert sind. Diese Zwischenwirbelscheiben bestehen aus einer fasrigen, äußeren Hülle, die eine gelartige Flüssigkeit enthält. Die Zwischenwirbelscheiben sind großen Kräften unterworfen, die von etwa 780 N bis zu nicht weniger als etwa 2200 N variieren können. Wegen der hohen belastenden Kräfte verschleißen die Zwischen- Wirbelscheiben häufig, insbesondere im Alter. Da eine einmal zerstörte Zwischenwirbelscheibe nicht wieder nachheilen kann, werden schadhafte Zwischenwirbelscheiben in der Regel entfernt und die benachbarten Wirbelkörper miteinander verschmolzen. Dies hat jedoch den Nachteil, dass die Wirbelsäule dann in diesem Bereich steif ist.
In der DE 38 73 566 T2 wird vorgeschlagen, benachbarte Wirbelkörper durch ein eine Feder aufweisendes Implantat zu trennen, um die Wirbelsäule in diesem Bereich beweglich zu halten. Dieses Implantat besteht aus einem Basisträger und einem Topträger, die jeweils an entsprechenden Seiten der Wirbelkörper fixiert werden und einem aus zwei Schraubenfedern bestehenden Federelement, welches am Basisträger und am Topträger gehalten ist. Gleichzeitig sind Basisträger und Topträger über eine gemeinsame Achse derart miteinander verbunden, dass beide um diese Achse schwenkbar sind. Mit diesem Implantat bleiben hier benachbarte Wirbelkörper in Schwenkrichtung beweglich, so dass sich ein mit einem solchen Implantat versehener Patient durchaus wieder bücken kann. Leider ist aufgrund der starren Schwenkachse eine Bewegung nach rechts oder links nicht möglich, so dass der mit einem solchen Implantat versehene Patient nur eine eingeschränkte Bewegungsfreiheit erhält.
Das Implantat gemäß der DE 38 73566 T2 besteht aus einer Vielzahl von Einzelteilen, was deren Fertigung sehr teuer gestaltet. Außerdem besteht bei den vielen Einzelteilen die Gefahr, dass sich Gewebe darin verwächst mit der Folge, dass dann eingeklemmtes Gewebe zu Schmerzen oder anderen Behinderungen führt.
Aus der DE 43 15 757 C1 ist ein Implantat bekannt, welches ein federelastisches Zwischenelement aufweist. Dieses Zwischenelement setzt sich aus einer Anzahl im wesentlichen zylindrisch ausgebildeter und in Achsrichtung elastischer Scheiben zusammen, wobei die Außenwand der Scheibe wahlweise konkav oder konvex ausgebildet ist, um hiermit die in Achsrichtung auftretenden Kräfte in federelastischer Weise aufzunehmen. Allerdings unterliegen die Verbindungsstellen zwischen benachbarten Scheiben dabei sehr hohen Belastungen, so dass es hier zu Beschädigungen kommen kann. Außerdem sind die Implantate einstückig gefertigt, so dass für jeden Anwendungsfall ein komplettes Implantat bevorratet werden muss, was zu erheblichen Kosten führt.
Aus der US 5,370,697 ist ein Implantat bekannt, welches in Modulbauweise aufgebaut ist. Dieses Implantat setzt sich aus einem Top- und einem Basiselement zusammen, wobei dazwischen als Distanzelement ein nicht federndes Rohr einsetzbar ist, um die fehlende Bandscheibe oder den fehlenden Wirbel- knochen zu überbrücken. Dabei geht die federnde Eigenschaft der Wirbelsäule verloren.
Davon ausgehend liegt der vorliegenden Erfindung die Aufgabe zugrunde, eine Vorrichtung zur Implantation in eine menschliche oder tierische Wirbelsäule zu schaffen, die bei geringen Herstellungskosten eine vollständige Bewegungsfreiheit der Wirbelsäule gewährleistet. Als technische Lösung dieser Aufgabe wird erfindungsgemäß eine Vorrichtung mit den Merkmalen des Anspruchs 1 vorgeschlagen. Vorteilhafte Weiterbildungen dieser Vorrichtung sind den Unteransprüchen zu entnehmen.
Eine nach dieser technischen Lehre ausgebildete Vorrichtung zur Implantation in eine menschliche oder tierische Wirbelsäule hat den Vorteil, dass das als Wellenbalg ausgebildete Federelement in allen Richtungen schwenkbar ist und gleichzeitig eine solche hohe Steifigkeit aufweist, dass auf eine weitere Verbindung zwischen dem Basisträger und dem Topträger verzichtet werden kann. Der Wellenbalg hat weiterhin den Vorteil, dass eine Biegung in die gewünschte Richtung erfolgen kann, ohne dass hierbei auf den Basisträger und/oder auf den Topträger große Kräfte wirken. Hierdurch wird die Belastung der den Basisträger und/oder den Topträger fixierenden Schrauben gering gehalten.
In einer bevorzugten Ausführungsform sind im Basisträger und/oder im Topträger auf der dem Wellenbalg zugewandten Seite Hinterschneidungen, insbesondere in Form einer Schwalbenschwanzverbindung, vorgesehen, die Teile des Wellenbalges formschlüssig aufnehmen. Dabei ist es in einfacher Weise möglich, den Wellenbalg beispielsweise zunächst in den Basisträger derart einzuschieben, dass die letzte Welle an die Aufnahme eingepasst wird. Auf den derart fixierten Wellenbalg kann dann der Topträger ebenfalls derart aufgeschoben werden, dass der oberste Wellenberg des Wellenbalges in die Aufnahme gelangt. Der große Vorteil dieses Systems besteht darin, dass hierdurch zunächst einmal der Basisträger beispielsweise mittels Pedikel- schrauben am Wirbelkörper angeschraubt wird, bevor das als Wellenbalg ausgebildete Federelement in die Aufnahme eingeschoben wird und bevor der Topträger auf den Wellenbalg geschoben wird. Somit erfolgt eine einfache Implantation in der Vorrichtung während der Operation an der Wirbelsäule.
Dabei hat es sich als Vorteilhaft erwiesen, die Hinterschneidungen einseitig durch einen Anschlag zu begrenzen, damit der Wellenbalg zumindest zu dieser Seite nicht versehentlich herausrutschen kann und vor allem, damit der Arzt beim Einführen des Wellenbalges in das Basis- oder Topteil weiß wie weit der Wellenbalg einzuschieben ist. Hierdurch wird eine genaue Platzierung des Wellenbalges gegenüber dem Basis- und/oder Topteil erreicht.
In einer alternativen, bevorzugten Ausführungsform ist der Basisträger und/oder der Topträger über eine Bajonettverbindung mit dem Wellenbalg verbunden. Hierdurch ist es in einfacher Weise, auch während der Operation, möglich den Wellenbalg mit dem Basis- und/oder Topträger zu verbinden
In einer anderen, bevorzugten Ausführungsform ist auf einer dem Wirbelkörper zugewandten Seite des Topträgers eine senkrecht abstehende Schneide angebracht. Mit dieser Schneide wird die in der oben beschriebenen Weise implantierte Vorrichtung dann in ihre endgültige Position gebracht, wobei sich die Schneide in dem über dem Topträger angeordneten Wirbelkörper einschneidet und somit gegen seitliches Wegrutschen gesichert wird.
In einer weiteren, bevorzugten Ausführungsform sind auf einer dem Wirbelkörper zugewandten Seite des Topträgers und des Basisträgers einige senkrecht abstehende Dornen angebracht, die in die jeweiligen Wirbelkörper eindringen und ein Verdrehen der Vorrichtung verhindern.
In noch einer bevorzugten Weiterbildung ist der Topträger im Querschnitt keilförmig ausgebildet, um hierdurch bereits die Krümmung der Wirbelsäule auszugleichen, so dass der Wellenbalg im Wesentlichen gradlinig verlaufen kann.
In noch einer anderen, bevorzugten Ausführungsform ist der Topträger im Querschnitt rechteckig ausgebildet, während einige Wellentäler und/oder Wellenberge im Querschnitt keilförmig ausgestaltet sind, um eine konstruktive Krümmung des Wellenberges zu erreichen.
Weitere Vorteile der erfindungsgemäßen Vorrichtung ergeben sich aus der beigefügten Zeichnung und den nachfolgend beschriebenen Ausführungs- formen. Ebenso können die vorstehend genannten und die noch weiter ausgeführten Merkmale erfindungsgemäß jeweils einzeln oder in beliebigen Kombinationen miteinander verwendet werden. Die erwähnten Ausführungsformen sind nicht als abschließende Aufzählung zu verstehen, sondern haben vielmehr beispielhaften Charakter. Es zeigen:
Fig. 1 eine Seitenansicht einer menschlichen Wirbelsäule zusammen mit einer ersten Ausführungsform der erfindungsgemäßen Vorrichtung in
Explosionsdarstellung; Fig. 2 eine Explosionsdarstellung der Vorrichtung gemäß Fig. 1 ; Fig. 3 die Vorrichtung gemäß Fig. 1 in Frontansicht; Fig. 4 eine Seitenansicht einer menschlichen Halswirbelsäule zusammen mit einer zweiten Ausführungsform der erfindungsgemäßen Vorrichtung in
Explosionsdarstellung; Fig. 5 die zweite Ausführungsform einer erfindungsgemäßen Vorrichtung gemäß Fig. 4 in Seitenansicht; Fig. 6 die Vorrichtung gemäß Fig. 4 in Frontansicht; Fig. 7 eine Seitenansicht einer dritten Ausführungsform einer erfindungsgemäßen Vorrichtung; Fig. 8 eine Frontansicht der Vorrichtung gemäß Fig. 7;
Fig. 9 eine Seitenansicht einer vierten Ausführungsform einer erfindungsgemäßen Vorrichtung; Fig. 10 eine Frontansicht der Vorrichtung gemäß Fig. 9; Fig. 1 1 eine Seitenansicht einer fünften Ausführungsform einer erfindungsgemäßen Vorrichtung;
Fig. 12 eine Frontansicht der Vorrichtung gemäß Fig. 1 1 ;
Die in den Figuren 1 bis 3 darstellte erste Ausführungsform einer erfindungsgemäßen Vorrichtung zur Implantation in eine menschliche oder tierische Wirbel- säule umfasst einen Basisträger 10 aus einem starren Material, ein als Wellenbalg 12 ausgebildetes Federelement und einen Topträger 14. Wie insbesondere Fig. 2 zu entnehmen ist, sind am Basisträger Öffnungen 16 zur Aufnahme einer Knochenschraube vorgesehen, mit denen der Basisträger 10 am Wirbel- körper befestigbar ist. Die Knochenschraube ist aus einem Biomaterial hergestellt, welches im Laufe der zeit im Körper resorbiert, währenddessen sich der Top- 14 und der Basisträger 10 am Wirbelknochen gefestigt hat.
Der metallische Wellenbalg 12 weist eine wellenförmige Außenkontur auf, wobei einzelne Wellentäler 21 und Wellenberge 22 den Wellenbalg 12 ringförmig umschließen. Dieser Wellenbalg 12 ist beispielsweise einem Wellenschlauch nachempfunden. Des weiteren besitzt der Basisträger 10 auf seiner dem Wirbelkörper abgewandten Seite eine Aufnahme 18 zur Befestigung des Wellenbalges 12 am Basisträger 10. Diese Aufnahme 18 ist in ihrem Querschnitt der Kontur eines Wellentales 21 und eines Wellenberges 22 des Wellenbalges 12 angepasst und besitzt zwei in die Aufnahme 18 hineinragende Stege 20. Der Wellenbalg 12 wird mit seinem letzten Wellenberg 22 seitlich in die Aufnahme 18 eingeschoben und dort von den Stegen 20 formschlüssig am Basisträger 10 gehalten. Auf der dem Wellenbalg 12 zugewandten Seite des Topträgers 14 ist eine zweite Aufnahme 24 vorgesehen, die analog zur ersten Aufnahme 18 ausgebildet ist. Auch hier kann der Wellenbalg 12 mit seinem äußeren Wellenberg 22 in die Aufnahme 24 eingeschoben werden, um darin formschlüssig gehalten zu werden.
Der Topträger 14 ist im Querschnitt keilförmig ausgebildet und besitzt mittig eine lotrecht abstehende Schneide 26. Dabei ist die Schneide 26 senkrecht zur Längsrichtung der Aufnahme 24 ausgerichtet. Der Topträger 14 und der Basisträger 10 sind mit einer handelsüblichen Beschichtung versehen, um sich gut und schnell mit dem Wirbelknochen zu verbinden.
Es versteht sich, dass die erfindungsgemäße Vorrichtung in verschiedenen Größen hergestellt wird. Dabei variiert die Größe des Topträgers 14 und/oder des Basisträgers 10, um für jeden Wirbel ein passend dimensioniertes Exemplar bereit zu stellen. Auch variiert die Länge und die Federeigenschaft des Wellenbalges 12. Einzig der Durchmesser des Wellenbalges 12 und die entsprechenden Aufnahmen 18, 24 sind bei allen Vorrichtungen gleich, so dass jeder Basisträger 10 mit jedem Wellenbalg 12 kombinierbar ist. Die in den Fig. 4 bis 6 dargestellte zweite Ausführungsform der erfindungsgemäßen Vorrichtung ist in wesentlichen Zügen identisch mit der in den Figuren 1 bis 3 dargestellten ersten Ausführungsform, und unterscheidet sich lediglich dadurch, dass in dieser zweiten Ausführungsform das als Wellenschlauch ausgeführte Wellenbalg 27 leicht gekrümmt ausgeführt ist und dass der Topträger 28 nicht keilförmig, sondern im Querschnitt rechteckig ausgebildet ist. Dabei sind die Wellentäler 29 entsprechend der Krümmung unterschiedlich geweitet oder verengt, während die Wellen 22 unverändert bleiben.
Ergänzend zur ersten Ausführungsform sind in dieser zweiten Ausführungsform jeweils an den den Wirbelknochen zugewandten Seiten des Topträgers 28 und des Basisträgers 30 mehrere Dornen 32 angebracht, die in die jeweiligen Wirbelknochen hineinreichen und ein verdrehen der Vorrichtung verhindern. Diese Dornen 32 sind wie die Knochenschrauben aus einem resorbierendem Biomaterial.
Die in den Fig. 7 und 8 dargestellte dritte Ausführungsform unterscheidet sich von der in den Fig. 4 bis 6 dargestellten zweiten Ausführungsform dadurch, dass die Krümmung des Wellenbalges 34 nicht von den Wellentälern, sondern hier von den Wellen 36 kompensiert wird. Dementsprechend ist die Welle 36 auf der Innenseite der Krümmung schmaler ausgeführt, als auf der Außenseite der Krümmung.
Die Vorrichtung zur Implantation in eine menschliche oder tierische Wirbelsäule wird regelmäßig dann eingesetzt, wenn eine zwischen zwei Wirbelkörpern vorhandene Zwischenwirbelscheibe irreparabel ist und entfernt werden muss. In manchen Fällen ist auch einer oder mehrere der angrenzenden Wirbelkörper angegriffen und muss ebenfalls ganz oder teilweise entfernt werden. An deren Stelle tritt dann die erfindungsgemäße Vorrichtung. Es hat sich als Vorteilhaft erwiesen, die erfindungsgemäße Vorrichtung in der Lendenwirbelsäule im Zwischenwirbelraum zwischen dem vierten und fünften Lendenwirbel einzusetzen, da hier ein Versteifen der Wirbelsäule am problematischsten ist.
Zur Implantation der erfindungsgemäßen Vorrichtung befestigt der behandelnde Chirurg zunächst einmal den Basisträger 10 unter Zuhilfenahme von hier nicht dargestellten Knochenschrauben am unteren Wirbelkörper, bevor der Wellenbalg 12 seitlich mit seinem letzten Wellenberg 22 in die Aufnahme 18 des Basisträgers eingeschoben wird. Anschließend wird der Topträger 14 auf den obersten Wellenberg 22 des Wellenbalges 12 aufgeschoben, wobei der Wellenbalg 12 derart stark gebogen wird, dass der Zugang möglich ist.
Nachdem die Vorrichtung derart zusammengebaut ist, drückt der Chirurg den Wellenbalg 12 in die gewünschte Position, wobei der Wellenbalg 12 eine Verbindung zwischen dem unteren Teil der Wirbelsäule und dem oberen Teil der Wirbelsäule darstellt. Dabei wird der Topträger 14 mit seiner Schneide 26 derart an den darüber liegenden Wirbelkörper herangeführt, dass die Schneide 26 in diesen eindringt. Im Übrigen wird der Topträger 14 mit allgemein üblichen Methoden fixiert.
Derart implantiert wächst der Topträger 14 und der Basisträger 10, unterstützt durch die das Zusammenwachsen unterstützende Beschichtung, mit den jeweiligen Wirbelknochen zusammen. Parallel dazu resorbiert der Körper die aus Biomaterial hergestellten Schraubenknochen.
Es versteht sich, dass der operierende Arzt einen solchen Wellenbalg 12 einsetzt, welcher im Einzelfall die geeignete Länge und die geeigneten Federeigenschaften aufweist.
Wie in Fig. 4 dargestellt ist, lässt sich die erfindungsgemäße Vorrichtung in angemessener Dimensionierung in der oben beschriebenen Art auch in die Halswirbelsäule implantieren.
In der in den Fig. 9 und 10 dargestellten vierten Ausführungsform ist in der Aufnahme 24 Topträger 40 einseitig ein Anschlag 42 ausgebildet, an dem die oberste Welle 44 zur Anlage kommt. Hierdurch kann der Wellenbalg 46 exakt positioniert werden und außerdem wird hierdurch die Montage erleichtert, da der Arzt den Wellenbalg 46 nun, ohne auf andere Einzelheiten achten zu müssen, in den Top- 40 oder Basisträger 48 einschieben kann. Dabei ist der Anschlag 42 als eine Seitenwand des Topträgers 40 ausgeführt und besitzt eine Aufnahme 24, deren Kontur korrespondierend zur Kontur der Welle 44 ausgebildet ist.
In einer Aufnahme 18 am Basisteil 48 ist ebenfalls ein Anschlag 42 korrespon- dierend zum Anschlag 42 des Topträgers 40 ausgeführt. Allerdings ist der
Anschlag 42 des Basisteils 48 genau auf der anderen Seite angeordnet, wie der Anschlag 42 des Topträgers 40, so dass sich die beiden Anschläge 42 quasi gegenüber liegen.
In der in den Fig. 11 und 12 dargestellten fünften Ausführungsform sind am Wellenbalg 50 jeweils an der obersten und untersten Welle 52, 54 zwei radial abstehende Stifte 56, 58 angebracht, die in entsprechende Ausnehmungen 60, 62 im Top- 64 bzw. Basisträger 66 einführbar sind. Dabei bilden die Stifte 56, 58 in Verbindung mit den Ausnehmungen 60, 62 eine Bajonettverbindung. Mit dieser Bajonettverbindung kann der Wellenbalg 50 schnell und einfach in den Top- 64 oder Basisträger 66 eingeführt werden, wobei die Stifte 56, 58 in die Ausnehmungen 60, 62 eingeführt werden. Durch Schwenken des Federelementes 50 werden die Stifte 56, 58 dann tief in die L-förmige Ausnehmung 60, 62 eingeführt und verklemmt, denn die Ausnehmungen sind konisch verjüngend ausgebildet. Durch diese Verklemmung des Bajonettverschlusses in den sich konisch verjüngenden Ausnehmungen 60, 62 wird eine gute Verriegelung des Wellenbalg 50 in dem Top- 64 und/oder Basisträger 66 erreicht, so dass ein späteres Lösen der Verbindung verhindert wird. Bezugszeichenliste:
10 Basisträger
12 Wellenbalg
14 Topträger
16 Öffnung
10 18 Aufnahme
20 Steg
21 Wellental
22 Wellenberg
24 Aufnahme
15 26 Schneide
27 Wellenbalg
28 Topträger
29 Wellental
30 Basisträger
20 32 Dorn
34, 36 Wellenbalg
40 Topträger
42 Anschlag
44 Welle
25 46 Wellenbalg
48 Basisträger
50 Wellenbalg
52, 54 Welle
56, 58 Stifte
30 60, 62 Ausnehmung
64 Topträger
66 Basisträger

Claims

Ansprüche:
1. Vorrichtung zur Implantation in eine menschliche oder tierische Wirbelsäule mit einem an einem ersten Wirbelkörper befestigbaren Basisträger (10), mit einem an einem zweiten Wirbelkörper befestigbaren Topträger (14) und mit einem zwischen Basisträger und Topträger gehaltenen Distanzelement, wobei im Basisträger (10) und/oder im
Topträger (14) eine Hinterschneidungen aufweisende Aufnahme (18, 24) vorgesehen ist, die das Distanzelement formschlüssig aufnimmt, dadurch gekennzeichnet, dass das Distanzelement als Federelement ausgebildet ist.
2. Vorrichtung nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, dass das Federelement als metallischer Wellenbalg (12) ausgebildet ist.
3. Vorrichtung nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, dass im Basisträger (66) und/oder im Topträger (64) eine einen Bajonettverschluss aufweisende Aufnahme (60, 62) vorgesehen ist, die Teile des Wellenbalges (50) formschlüssig aufnimmt.
Vorrichtung nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass auf einer dem Wirbelkörper zugewandten Seite des Topträgers (14) eine senkrecht abstehende Schneide (26) angebracht ist.
Vorrichtung nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass der Topträger (14) im Querschnitt keilförmig ausgebildet ist.
6. Vorrichtung nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass auf einer dem Wirbelkörper zugewandten Seite des Topträgers (28) und/oder des Basisträgers (30) ein senkrecht abstehender Dorn (32) vorgesehen ist.
7. Vorrichtung nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass ein einzelnes Wellental (29) und/oder ein einzelner Wellenberg (36) des Wellenbalges (27, 34) im Querschnitt keilförmig ausgebildet ist.
8. Vorrichtung nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass in der Aufnahme (18, 24) ein Anschlag (42) vorgesehen ist.
9. Vorrichtung nach Anspruch 8, dadurch gekennzeichnet, dass der Anschlag (42) in der Aufnahme (18) des Basisträgers (48) an einer anderen Seite angeordnet ist, als der Anschlag (42) in der Aufnahme des Topträgers (40).
PCT/DE2004/001060 2003-05-19 2004-05-19 Vorrichtung zur implantation in eine menschliche oder tierische wirbelsäule WO2004103225A1 (de)

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US20100292794A1 (en) 2010-11-18
DE112004001375D2 (de) 2006-04-06
EP1624831A1 (de) 2006-02-15

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